Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

2024_MOT_00007 - Voorstel tot motie van raadslid Bart Goris: Aanpassing aan definitief ontwerp wegeniswerken Windmolenweg

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 29/01/2024 - 20:00 districthuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Niet goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

An Van Uffelen, districtsraadslid

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2024_MOT_00007 - Voorstel tot motie van raadslid Bart Goris: Aanpassing aan definitief ontwerp wegeniswerken Windmolenweg 2024_MOT_00007 - Voorstel tot motie van raadslid Bart Goris: Aanpassing aan definitief ontwerp wegeniswerken Windmolenweg

Motivering

Indiener(s)

Bart Goris

Gericht aan

Rudi Sempels

Tijdstip van indienen

wo 24/01/2024 - 20:10

Toelichting

We lezen in het verslag van het districtscollege van 8/1/2024 het volgende:

"De kruising van het fietspad Berendrechtsvoetpad met de Windmolenweg is onveilig. Fietsers die zowel van het noordelijke als zuidelijke fietspad de kruising met de Windmolenweg naderen, hebben een slecht zicht op de rijweg waardoor het moeilijk is verkeer te zien aankomen. 

Er worden twee ingrepen gedaan om deze kruising veiliger en meer overzichtelijk te maken:

  • langs de noordzijde wordt het laatste stukje fietspad een aantal meter verlegd naar het oosten, verder weg van de aanliggende woning en wordt daarmee ook het olifantenpaadje dat fietsers nu al gebruiken geformaliseerd. Er wordt een fietspad met een breedte van twee meter in asfalt aangelegd;
  • langs de zuidzijde wordt ter hoogte van de kruising de te hoge haag (ten oosten van het fietspad) sterk ingesnoeid.

Beide ingrepen zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de zichtbaarheid voor fietsers. "

We juichen vanuit onze fractie bovenstaande aanpassingen absoluut toe, maar hebben volgende bedenkingen:

Overwegende dat de kruising tussen de Windmolenweg en het Berendrechtsvoetpad voornamelijk wordt gebruikt door zwakke weggebruikers, zoals fietsers, voetgangers en ruiters, en dat het gemengde gebruik ervan de charme van het trage binnengebied vormt;

Overwegende dat het huidige beleid de verantwoordelijkheid voor het vermijden van ongelukken volledig lijkt te leggen bij de zwakke weggebruiker door middel van de haaientanden, wat niet logisch is op een weg die primair bedoeld is voor trage weggebruikers;

Beseffende dat de Windmolenweg en Berendrechtsvoetpad een veelgebruikte fietsverbinding is, waarbij de veiligheid van kinderen en trage weggebruikers van groot belang is;

Erkennende dat het verlenen van voorrang aan auto's op dit kruispunt een impliciete aanmoediging kan zijn om de snelheid niet aan te passen aan het potentieel oversteken van kinderen en trage weggebruikers;

Roepen we op tot versterking van de punten 11, 12 en 13 uit het bestuursakkoord met toepassing van het Trage Wegenbeleid door middel van:

  1. Het herzien van het huidige voorstel om de voorrang op de Windmolenweg opnieuw toe te kennen aan trage weggebruikers, zoals fietsers, voetgangers en ruiters, in plaats van aan gemotoriseerd verkeer;
  2. De implementatie van verkeersremmende maatregelen in de nabijheid van het kruispunt van de Windmolenweg om de snelheid van auto's af te remmen en de veiligheid van trage weggebruikers te waarborgen;


Bart Goris

PRO2040