Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_DCBZL_00028 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Antwerpsebaan / Kalmthoutsebaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 05/02/2024 - 18:30 districthuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Rudi Sempels, districtsschepen; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Pascale De Langhe, districtsschepen

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, districtsburgemeester
2024_DCBZL_00028 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Antwerpsebaan / Kalmthoutsebaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCBZL_00028 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Antwerpsebaan / Kalmthoutsebaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Antwerpsebaan in het district Berendrecht, Zandvliet, Lillo:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat dat goedgekeurd werd door het college op 12 mei 2021 (jaarnummer 3917);
  • is deels gelegen in een zone 50 en een zone C21 (3,50 ton), uitgezonderd laden en lossen, gekend als wijk “Den Hoek”;
  • maakt deel uit van de dorpskernen Berendrecht-Zandvliet waar de toegang verboden wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen;

De Kalmthoutsebaan in het district Berendrecht, Zandvliet, Lillo:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8474);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Otterstraat"; 
  • maakt deel uit van de wijk "Keyserstraatje, Kalmthoutsebaan en Putsebaan" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Naar aanleiding van de vraag van de dienst programmatie, erfgoed & projecten van het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo betreffende de plaatsing van een kunstwerk heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) de verkeersreglementering ter hoogte van het kruispunt van de Antwerpsebaan en Kalmthoutsebaan herbekeken. Dit voor een periode van één (1) jaar. Na het verstrijken van deze termijn zal de proefopstelling geëvalueerd worden.


Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Via een proefopstelling worden volgende maatregelen doorgevoerd:

  • de verplichting wordt opgelegd om rechtsaf te rijden ter hoogte van het plein voor voertuigen komende van de zuidelijke zijde van de Kalmthoutsebaan;
    het verkeersbord D1f wordt aangebracht;
  • de verplichting wordt opgelegd om rechtuit te rijden ter hoogte van het plein voor voertuigen komende van het zuidelijk deel van de Antwerpsebaan;
    het verkeersbord D1a wordt aangebracht;
  • de zichtbaarheid van het plein wordt verhoogd voor bestuurders komende van het noorden;
    het verkeersbord F21 wordt duidelijk opgesteld en de boordstenen worden wit gemarkeerd;
  • de verplichting rechtsaf te rijden ter hoogte van het plein wordt visueel geaccentueerd.
    een verkeersgeleider wordt gemarkeerd aan de zuidzijde van het plein.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 19 januari 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0101 - Bereikbaar, veilig en leefbaar
2BZL010101 - Openbaar domein (lokaal)

Besluit

Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Antwerpsebaan / Kalmthoutsebaan district Berendrecht, Zandvliet en Lillo

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.