Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

2024_BB_02182 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature consulent boekhouder. Vervangingscontract onbepaalde duur - Goedkeuring

burgemeester
di 24/12/2024 - 10:00 bureau burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_BB_02182 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature consulent boekhouder. Vervangingscontract onbepaalde duur - Goedkeuring 2024_BB_02182 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature consulent boekhouder. Vervangingscontract onbepaalde duur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Gezien de interne verschuiving van één consulent boekhouder en gezien het belang van het invullen van die vacante plaats voor een optimale werking van de dienst financiën binnen Politiezone Antwerpen (PZA), is het noodzakelijk over te gaan tot de contractuele aanwerving van één consulent boekhouder. De kandidaat die tijdens deze selectieprocedure wordt weerhouden zal in dienst treden met een vervangingscontract van onbepaalde duur.

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus;
  • wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten;
  • wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, hierna RPPol genoemd;
  • Koninklijk Besluit van 7 juni 2009 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 26 maart 2014 tot wijziging van sommige bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten betreffende de geldelijke anciënniteit;
  • omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden;
  • omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
  • omzendbrief GPI 15quater van 29 januari 2003 houdende verduidelijkingen inzake de toepassing in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
  • permanente nota met uitgiftenummer DGS/DSP/C-2011/22746 van 4 juni 2011 betreffende mobiliteit en aanwervingen van het personeel van de geïntegreerde politie – procedures en statutaire gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Sinds 10 januari 2014 voorziet een wijziging in het statuut de mogelijkheid om de bevoegdheid van de raadsleden inzake benoemingen en aanwervingen, per lopende legislatuur, te delegeren aan de burgemeester. Deze delegatie werd voorzien en goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020 (jaarnummer 0369).

Argumentatie

Omzendbrief GPI 15bis voorziet dat elk politiekorps autonoom tot aanwerving kan overgaan voor vervangingsovereenkomsten (onder andere wegens capaciteitsverlies door moederschapsrust, deeltijdse of voltijdse loopbaanonderbrekingen, langdurige ziektes, enzovoort).

Omwille van de doorlooptijd van de selectie- en aanwervingsprocedure is het sterk aangewezen het potentieel aan geslaagde kandidaten maximaal te benutten. Daarom wordt voorgesteld de geslaagde, maar niet batig gerangschikte kandidaten op te nemen in een werfreserve volgens de vastgestelde rangschikking.

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van Politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddekredieten van de politiebegroting van 2024.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester keurt, op advies van de korpschef, het openstellen van de vacature consulent boekhouder, met een vervangingscontract van onbepaalde duur, goed.

Artikel 2

De bijzondere rekenplichtige van Politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wedde en toelage van één personeelslid

niveau B: B1D

Jaarwedde aan 100%

1 x 17.674,00 EUR

Budgetplaats: 60030
Budgetpositie: 33091_11101_00
Functiegebied: TDLP1SVG080101
Subsidie: SUB_NR
Fonds: LPA
Begrotingsprogramma: NR
Budgetperiode: 2400

NVT