De districtsraad keurt de notulen van 17 september 2024 goed.
De Edmond Cretsstraat in het district Hoboken:
Op 21 augustus 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Edmond Cretsstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Edmond Cretsstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 mei 2023 (jaarnummer 3021).
Beste schepen,
Er wordt enorm veel geklaagd over het niet respecteren van de zone 30 op de Lage Weg. En ook in de omliggende straten zoals de Cdt. Weynsstraat en de Jules Pauwelsstraat is dit het geval.
We zagen dat er nu effectief een proefopstelling komt in de Lage Weg. In het advies dat het districtscollege gaf i.v.m. de snelheidsbeperkende maatregelen op de Lage weg, lazen we dat er als voorwaarde werd gesteld dat er geen rijbaankussens mogen komen.
Onze vraag is: waarom worden deze rijbaankussens geweerd? Is dit specifiek voor de Lage weg of is dit vanuit het college een algemene strategie? Is er vergelijkend onderzoek gebeurd naar de effectiviteit van de verschillende combinaties van maatregelen zoals rijbaankussens, paaltjes om de doorgang te versmallen, asverschuivingen enz. ? Zijn de door de dienst Stadsontwikkeling, dienst mobiliteit, voorgestelde maatregelen niet de beste combinatie?
In het advies van het districtscollege werd ook gevraagd om deze maatregelen pas uit te voeren nadat de werken in de Schroeilaan opgeleverd zullen zijn. Wanneer mogen we de definitieve oplevering verwachten?
Districtsraadslid Van dyck houdt haar interpellatie.
Districtsburgemeester Toen geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Van Dyck houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
Beste schepen,
In januari bespraken we hier het verdere verloop van het onderzoek om van de Krugerstraat een veiliger straat te maken. Meer bepaald hadden we het over de mogelijkheid om een fietsstraat te maken van deze straat. U verwees naar de verkeerstelling die nog moesten gebeuren.
Wat waren de resultaten van deze verkeerstelling?
Zal de Krugerstraat ingericht worden als fietsstraat? Op welke termijn mogen we dat verwachten? Indien dit niet gaat gebeuren: op welke manier gaat u de problemen daar aanpakken? Er wordt enorm geklaagd over het teveel aan grote vrachtwagens, over het afrijden van spiegels, over het oncomfortabele gevoel dat veel fietsers daar ervaren, over de snelheid (V85: 44 km/h volgens het telraam).
Districtsraadslid Van Dyck houdt haar interpellatie.
Districtsburgemeester Toen geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid van Dyck houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.