De raad van bestuur keurde op 11 mei 2023 (jaarnummer 12) goed om de dagelijkse verkoopsontvangsten (ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops…) te delegeren aan het directiecomité. Hierbij werd de mogelijkheid voorzien om deze bevoegdheid door het directiecomité, inclusief de handtekenbevoegdheid, te subdelegeren tot op het niveau van de instellingsdirecteur. Een nominatief besluit van het directiecomité is hierbij noodzakelijk.
Het directiecomité keurde op 30 november 2023 (jaarnummer 232) goed om de dagelijkse verkoopsontvangsten (ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops…) nominatief te subdelegeren aan de instellingsdirecteurs en/of budgethouders.
Met voorliggend besluit wordt deze subdelegetie ter kennisname voorgelegd aan de raad van bestuur.
De gemeenteraad keurde op 21 oktober 2019 (jaarnummer 619) de oprichting goed van de autonome gemeentebedrijven AG Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed en AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten en stelde de statuten vast. Artikel 22 bepaalt dat het directiecomité de uitoefening van bepaalde bevoegdheden kan delegeren. Indien deze subdelegatie gebeurt, wordt de raad van bestuur hiervan op de hoogte gesteld.
De raad van bestuur keurde op 19 december 2019 (jaarnummer 2) en de gemeenteraad op 28 januari 2020 (jaarnummer 89) de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2025 goed.
De raad van bestuur keurde op 17 december 2020 (jaarnummer 23) en de gemeenteraad op 14 december 2020 (jaarnummer 737) het addendum bij de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2025 goed.
De raad van bestuur keurde op 11 mei 2023 (jaarnummer 12) het geactualiseerd kader voor organisatiebeheersing goed en bepaalde dat ingeval van mogelijke tegenspraak met eerdere besluitvorming enkel dit geactualiseerd kader van toepassing is.
Artikel 10 van de beheersovereenkomst tussen het AG en de stad bepaalt dat dit organisatiebeheersingssysteem minstens de regels behelst met betrekking tot:
Het agentschap voorziet hiermee in een gedocumenteerd systeem van organisatiebeheersing dat ontworpen is om een redelijke zekerheid te verschaffen omtrent:
De organisatiebeheersing wordt minstens één maal per jaar door de raad van bestuur en het directiecomité geëvalueerd op zijn actualiteit, eventueel bijgewerkt en opnieuw gevalideerd. Vervolgens worden de regels van organisatiebeheersing ter kennisneming voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Subdelegatie – inkomende financiële verbintenissen
Het directiecomité subdelegeerde de dagelijkse verkoopsontvangsten uit ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops… aan hiernavolgende instellingsdirecteurs en/of budgethouders:
INSTELLING / BUDGET | NAAM | Ticketverkoop | Shop | Workshops | Horeca |
Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience | Peter Thoelen | x | x | ||
Letterenhuis | Nele Hendrickx | x | x | x | |
Lijsternest | Nele Hendrickx | x | x | x | |
Rubenshuis en Mayer Vanden Bergh | Annemie Brëens (tot en met 31/12/2023) | x | x | ||
Rubenshuis | Bert Watteeuw (vanaf 1/1/2024) | x | x | ||
Mayer Vanden Bergh | Carl Depauw (vanaf 1/1/2024) | x | x | ||
DIVA | Ann Kaethoven | x | x | ||
MARCOM | Filip Martens | x | |||
Museum Plantin en Moretus | Iris Kockelbergh | x | x | ||
Red Star Line | Karen Moeskops | x | x | ||
MAS | Lies Buyse | x | x | ||
Erfgoedlab | Lies Buyse | x | x | ||
FOMU | Maartje Stubbe | x | x | x | |
MOMU | Kaat Debo | x | x | x | x |
Middelheim | Sara Weyns | x | x | ||
Vleeshuis | Timothy De Paepe | x | x | ||
Vredescentrum | Janiv Stamberger | x | x |
Enkel Letterenhuis, Lijsternest, Momu en FOMU bepalen de tarieven in hun museumshop. De tarieven van de overige museumshops worden bepaald door de dienst verkoop, van afdeling Marketing en Communicatie Musea.
De inkomtarieven van de stedelijke musea worden geregeld door het stedelijke retributiereglement, zoals bepaald door het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 (jaarnummer 567) of latere wijzigingen van dat besluit.
De raad van bestuur neemt kennis van de subdelegatie van de dagelijkse verkoopsontvangsten uit ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops… die nominatief werd toegekend door het directiecomité aan de instellingsdirecteurs en/of budgethouders.
De raad van bestuur neemt kennis dat met deze delegatie (artikel 1) eveneens handtekenbevoegdheid wordt toegekend aan de delegatiehouder.