Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Gunningsverslag. Goedkeuring | 1 februari 2024 |
Voor de opdracht "Wegeniswerken Ridder van Parijsstraat en Trammezandlei, Merksem" werd openbare procedure GAC_2022_02565 uitgeschreven. Op 6 november 2023 dienden de volgende firma’s een offerte in:
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria.
In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.
In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het koninklijk besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.
In toepassing van artikel 35 van het koninklijk besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.
In toepassing van artikel 86, §2 van het koninklijk besluit Plaatsing van 18 april 2017, kan de aanbestedende overheid, wanneer een inschrijver voor een willekeurige post van de samenvattende opmeting geen prijs heeft vermeld, hetzij de offerte als onregelmatig weren, hetzij ze behouden door de leemte aan te vullen volgens de in deze paragraaf voorgeschreven regels.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein.
Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.
Voorafgaand aan het onderzoek van de betrouwbaarheid en geschiktheid van de inschrijvers, en alvorens de offertes inhoudelijk te beoordelen, werden bij de inschrijver ADAMS NV substantiële onregelmatigheden vastgesteld, zodat deze niet verder werd betrokken in het onderzoek van de aanbestedende overheid.
Inzake de kwalitatieve selectie werden alle overgebleven inschrijvers betrouwbaar en geschikt bevonden.
De offertes van alle overgebleven inschrijvers werden regelmatig bevonden.
De overgebleven offertes worden als volgt definitief gerangschikt:
Omschrijving | Bedrag | 21% btw | Totaal |
Aandeel district Merksem | 708.781,29 euro | 148.844,07 euro | 857.625,36 euro |
Aandeel Aquafin nv | 1.262.334,93 euro | Niet van toepassing | 1.262.334,93 euro |
Algemeen totaal | 1.971.116,23 euro | 148.844,07 euro | 2.119.960,30 euro |
Het districtscollege keurt de gunning goed voor "Wegeniswerken Ridder van Parijsstraat en Trammezandlei, Merksem", op basis van bestek GAC_2022_02565, aan VERMETTEN WEGENBOUW NV, INDUSTRIEWEG 11 te 2330 MERKSPLAS, met ondernemingsnummer 0442.736.209, tegen een bedrag van 2.119.960,30 EUR incl. BTW.
Het districtscollege keurt de vastlegging goed voor een bedrag van 943.387,90 EUR incl. BTW en 10% herzieningen op naam van VERMETTEN WEGENBOUW NV.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Ridder van Parijsstraat en Trammezandlei, Merksem | 943.387,90 EUR inclusief btw en 10% herzieningen |
budgetplaats: 5072500000 |
4005593270 |
Het districtscollege vergaderde op 1 februari 2024.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege keurt de notulen van 1 februari 2024 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
De districtsraad keurde op 23 november 2023 met jaarnummer 65 aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020- 2025 goed.
Op 23 juni 2022 (jaarnummer 48) keurde de districtsraad het reglement voor infrastructuurondersteuning goed.
FV Scouts en Gidsen Vlaanderen 24e St Frans diende een aanvraag in voor ondersteuning op basis van het reglement voor infrastructuurondersteuning
Via de verenigingendatabank werd dossier 188573 ingediend voor het vernieuwen van kachels in één van de lokalen (givers). Bij twee van de drie was het gasblok defect (herstelling kost meer dan 1/3 nieuwe waarde). Bij andere gaskachels waren de glaspanelen beschadigd.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 6 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal participatie en verenigingsleven.
Het districtscollege volgt het advies en motivering van de adviescommissie. Binnen de 18 maanden na de datum van de goedkeuring van de subsidie dient de aanvrager de werken te voltooien en moeten de verantwoordingsstukken worden ingediend.
Volgende ondersteuning infrastructuur kreeg een gunstig advies van de adviescommissie en wordt goedgekeurd door het districtscollege:
Naam | Korte omschrijving | Aangevraagd subsidie |
FV Scouts en Gidsen Vlaanderen 24e St Frans
| De kachels in het giverlokaal waren defect. Hierdoor waren de herstellingswerken noodzakelijk om de leden in een verwarmd lokaal te kunnen ontvangen bij koude buitentemperaturen.
| 3.146,00 EUR |
Berekening FV Scouts en Gidsen Vlaanderen 24e St Frans:
Nieuwe kachels Dru Lincar 9012 | 2 x 1.238,00 EUR. |
Plaatsen van 2 kachels | 2 x 57,00EUR. |
Onderverluchting door muur met een diamantboor
| 239,00 EUR. |
Onderhoud van de kachel Columbus + plaatsen van nieuwe ruitjes | 317,00 EUR. |
Volgens het reglement artikel 6.1 bedraagt de ondersteuning 70% van het totaalfactuur (3.146,00 EUR, incl. 21% btw) zijnde 2.202,20 EUR.
Het districtscollege keurt de toekenning en de uitbetaling van de ondersteuning van 2.202,20 EUR aan FV Scouts en Gidsen Vlaanderen 24e St Frans voor de vervanging van twee kachels goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
FV Scouts en Gidsen Vlaanderen 24e St Frans ondernemingsnummer 0012 977 709 IBAN rekening: BE05 7510 0411 6375 | 2.202,20 EUR | budgetplaats: 5076500000 budgetpositie: 664500 functiegebied:2MER010301A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090909 budgetperiode: 2400 | 4505161975
|
De dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen stelt jaarlijks een samenwerkingsafspraak op die aangeeft hoe de stad Antwerpen en de districten met het openbaar groen willen omgaan. Het gaat hierbij zowel om het ontwikkelen van groenvoorzieningen als om het duurzaam in stand houden van het groen. In deze samenwerkingsafspraak worden de projecten van 2024 opgenomen.
De samenwerkingsafspraak:
De samenwerkingsafspraak wordt halfjaarlijks geëvalueerd en jaarlijks aangepast.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplantingen.
De samenwerkingsafspraak is een afspraak tussen het district Merksem en de stad Antwerpen (de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen) over de te leveren generieke en specifieke dienstverlening qua aard, omvang en kosten. De groendienst wil diensten leveren die qua prijs, kwaliteit en doorlooptijd in evenwicht zijn. Deze drie componenten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en staan in functie van het realiseren van de wensen van de districten.
Over de inzet van de beschikbare middelen, zowel in termen van budget als personeel, dienen er beleidskeuzes gemaakt te worden, zoals:
Deze overeenkomst helpt de bedrijfseenheid Stadsbeheer om jaarlijks de resultaten te evalueren, maar ook om een objectieve basis te creëren om in de toekomst op basis van “geleerde lessen” de werking van de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen bij te sturen.
Het districtscollege keurt de samenwerkingsafspraak 2024 tussen de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen en het district Merksem goed.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2021/01786 | |||
Bestek en procedure | Goedkeuring college | 6 augustus 2021 | 6418 |
Aanbesteding |
| 9 september 2021 |
|
Gunning | Goedkeuring college | 19 november 2021 | 9190 |
Toewijzingsbrief |
| 22 november 2021 |
|
Op 19 november 2021 (jaarnummer 9190) gunde het college de raamovereenkomst voor externe ondersteuning in functie van uitvoering van projecten publieke ruimte (Perceel 2: aanstellen van ingenieurs voor adviesverlening en ondersteuning), op basis van bestek GAC_2021_01786, aan Sweco Belgium BV, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0405.647.664.
De sluiting opdracht werd verzonden op 22 november 2021 met ingangsdatum 29 november 2021.
In 2019 werden er problemen van waterverlies vastgesteld aan de fontein op het Burgemeester Jozef Nolfplein te Merksem.
Er werden verschillende onderzoeken uitgevoerd waaruit kan worden afgeleid dat er mogelijks ondergrondse lekkages zijn die een invloed hebben op de stabiliteit van de verharding. Ook het gemeten dagelijkse verlies van 5m³ leidingwater is niet aanvaardbaar vanuit ecologisch standpunt en op vlak van duurzaamheid. De fontein dient daarom te worden heraangelegd.
Aan het studiebureau Sweco Belgium BV werd gevraagd om een offerte voor de opmaak van het aanbestedingsdossier op te maken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de vastlegging voor de externe ondersteuning ter goedkeuring voor.
Artikel 43, §4 bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele ondernemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Het Burgemeester Jozef Nolfplein is een lokaal plein.
Voor de uitwerking van dit project werd ondersteuning gevraagd aan het studiebureau Sweco Belgium BV.
De ondersteuning gebeurt in drie fasen:
Voor Fase 2 maakte het studiebureau Sweco Belgium BV, op basis van de raamovereenkomst GAC/2021/01786, een raming (projectnummer 5012350070) op voor een bedrag van 17.063,20 EUR, exclusief btw.
Dienstnota financiën "Bestellen en betalen binnen de stad, districten en OCMW" van 17 december 2018.
Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) keurde het districtscollege de aanpassing principes budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district goed.
Het districtscollege keurt goed om - met ingang van 29 december 2018 - de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Voor het betalen van het ereloon werd bestelbon 4005594955 opgemaakt voor een bedrag van 20.646,47 EUR.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWPR13356A Burgemeester Jozef Nolfplein Sweco Belgium BV ondernemingsnummer: | 20.646,47 EUR | budgetplaats:5072500000 budgetpositie:224 functiegebied:2MER010102M02772 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2ME090200 budgetperiode:2400 | 4005594955 |