Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

2024_CBS_03165 - Omgevingsvergunning - OMV_2023141514. Ten Eekhovelei zn. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 23/04/2024 - 17:30 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03165 - Omgevingsvergunning - OMV_2023141514. Ten Eekhovelei zn. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_03165 - Omgevingsvergunning - OMV_2023141514. Ten Eekhovelei zn. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023141514

Gegevens van de aanvrager:

NV STORM MANAGEMENT met als adres Borsbeeksebrug 22 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Ten Eekhovelei zn te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 599A28

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

oprichten van een laadstation

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/10/2021: vergunning deputatie na weigering college (OMV_2020085483) voor het slopen van een deel van een magazijn, het herbouwen van een handelsruimte, het aanbrengen van publiciteit, de renovatie van een parking en de exploitatie van een Action-winkel;

-          24/06/2005: vergunning (3155#85) voor het slopen van een gebouw en aanleggen van een parking.

 

Vergunde toestand

-          functie detailhandel:

  • winkels met bijhorende parking;

-          inrichting:

  • grotendeels verhard perceel met parkeerplaatsen in functie van de aanwezige winkels;

-          voorwaarde: er dient een bijkomende aangepaste parkeerplaats te worden voorzien, zodat er in totaal 8 aangepaste parkeerplaatsen aanwezig zijn op de parking.

 

Bestaande toestand

-          functie detailhandel:

  • winkels met bijhorende parking;

-          inrichting:

  • grotendeels verhard perceel met parkeerplaatsen in functie van de aanwezige winkels;

 

Nieuwe toestand

-          functie detailhandel:

  • winkels met bijhorende parking;
  • snellaadstation met 8 snellaadpalen;

-          bouwvolume:

  • 2 houten luifels voorzien van een groendak;
  • middenspanningscabine met een transformator van 1000 kVA;
  • spanningsomvormerskast;

-          inrichting:

  • grotendeels verhard perceel met parkeerplaatsen in functie van de aanwezige winkels;
  • bijkomende inrit naar snellaadstation;
  • waterdoorlatende verharding;
  • zaak-gebonden publiciteit op de noordelijke luifel en een totem.

 

Inhoud van de aanvraag

-          oprichten van 2 luifels;

-          oprichten van een middenspanningscabine met transformator van 1000 kVA;

-          aanleggen van waterdoorlatende verharding;

-          inrichten van zaak-gebonden publiciteit.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

25 januari 2024

21 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ bedrijven (Bedrijvenloket - OS/BDR)

28 maart 2024

28 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

25 januari 2024

29 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor parkgebied-art. 15 en zone voor voetwegen-art. 4.2.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit

Totems zijn toegelaten langs het baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebieden.

Het perceel ligt niet in of langs één van deze gebieden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gelegen in woongebied en omvat de herinrichting van een deel van de parking van twee detailhandelwinkels om een snellaadplein met 8 ultrasnellaadpunten aan te leggen voor elektrische wagens. De functie van de parking blijft behouden en blijft daardoor inpasbaar binnen de stedelijke omgeving.

De Stadsbouwmeester en AG Vespa werken echter, samen met de stad Antwerpen, aan een visie om de stadsontwikkeling langs de Ring de komende jaren actief in goede banen te leiden. Ambitie is om naast de zeven Ringparken, die de verbinding zullen maken tussen de wijken, ook nieuwe levendige stadsdelen langs de randen van de overkapping te realiseren. In het kader daarvan is een RUP in opmaak. De startnota werd ondertussen goedgekeurd.

Omdat het perceel gelegen is binnen deze projectcontour werd het advies van Team Stadsbouwmeester opgevraagd.

 

Het advies van Team Stadsbouwmeester leest als volgt:

“Eén van de belangrijkste doelstellingen van de visie ‘Ringstad, stad maken over de ring’, is het creëren van levendige randbebouwing langs de toekomstige ringparken.

Het laadstation zoals het nu voorligt in de vergunningsaanvraag fnuikt deze ambitie omdat het de ontwikkeling van een levendige randbebouwing aan Ringpark Het Schijn aan dit deel van de Ten Eekhovelei in de weg staat. Bovendien is dit één van de plekken waar het Ringpark door middel van de nerven aansluit op de achterliggende woonwijken.

De visie vanuit Ringstad is hier het huidige halfopen bouwblok Lakborslei-Ten Eekhovelei af te werken tot een gesloten bouwblok met een nieuwe levendige gevel en een gemengd programma langs het Ringpark.”

 

Om deze toekomstvisie niet te hypothekeren is een permanente vergunning niet wenselijk en zal een vergunning voor 10 jaar verleend worden. Een verdere integratie van het laadpaalstation zal worden bekeken bij de opmaak van het finaal ontwerp van de site.

 

Schaal - ruimtegebruik – visueel-vormelijke inpassing

Het snellaadplein wordt ingericht op het deel van de huidige parking dat aan de Ten Eekhovelei grenst. Er worden 19 parkeerplaatsen heringericht tot 8 ultrasnellaadplaatsen. De huidige parking is bereikbaar via een private toegangsweg die uitkomt op de Ten Eekhovelei. Het snellaadplein zal via dezelfde private weg ontsloten worden via een aparte inrit.


Rechts van de toegang tot de site wordt een kleine totempaal voorzien die de gebruikers verwelkomt en de prijzen voor elektriciteit weergeeft. Deze totem was reeds vergund maar zal aangepast worden in functie van het snellaadplein. Volgens artikel 33 van de bouwcode zijn totems enkel toegelaten langs het gedefinieerde baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebied. De aanvraag valt niet in één van deze locaties. Er kan echter geoordeeld worden dat het voor een snellaadplein noodzakelijk is dat de aanwezigheid ervan zichtbaar moet zijn vanop een afstand voor de bestuurders op de Ten Eekhovelei en dat er gelegenheid moet zijn om de prijzen voor elektriciteit weer te geven. De totem kan gunstig geadviseerd worden, waarbij, met toepassing van artikel 3 van de bouwcode, een afwijking wordt toegestaan.

 

De laadplaatsen worden gedeeltelijk overdekt door 2 luifels in een geprefabriceerde en modulaire volhouten draagstructuur. De daken worden voorzien van een groendak.

De luifels meten 6,06 m op 12,06 m en de bovenzijde ervan ligt op 5,79 m.

Bijkomend wordt op de dakrand van de luifel die grenst aan de Ten Eekhovelei publiciteit in de vorm van verlichte letters geplaatst. Deze publiciteit is 0,65 m hoog en heeft een lengte van 4,70 m. De bovenzijde van de publiciteitsletters komt hierdoor op 5,99 m te liggen.

Geoordeeld wordt dat deze structuren qua schaal en voorkomen een vreemd gegeven vormen in deze residentiële omgeving en bijgevolg niet wenselijk zijn. De bijdrage van de luifel aan de herkenbaarheid en de eventuele schaduwwerking weegt daar niet tegen op. De zichtbaarheid en herkenbaarheid van de site wordt immers gegarandeerd door de hogervermelde totem en beschaduwing kan gecreëerd worden door het aanplanten van bomen. Het voorzien van de luifels wordt dan ook van de vergunning uitgesloten.

 

Verder wordt een middenspanningscabine opgericht naast de scheidingsmuur van de bebouwing op het aanpalende perceel (nummer 43). De distributiecabine wordt afgewerkt met crepi in een groene kleur. Het aluminium schrijnwerk wordt in dezelfde groene kleur voorzien en de dakrand en plint in zwart beton.

De bestaande verharding wordt opgebroken. De nieuwe verharding wordt waterdoorlatend uitgevoerd en het overtollige regenwater wordt bovengronds op de site geïnfiltreerd in wadi’s. Er worden drie jonge bomen geveld om het terrein te kunnen herinrichten. Er worden drie nieuwe bomen aangeplant tegen de scheidingmuur van het aanpalende gebouw ten noorden van de middenspanningscabine.

 

Mits het uitsluiten van de luifels is het snellaadplein ruimtelijk en visueel-vormelijk inpasbaar op het perceel en in de omgeving. Het materiaalgebruik en de kleurkeuzes zijn neutraal en dus aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het gaat niet over een uitbreiding of functiewijziging waardoor de parkeerparagraaf niet van toepassing is.

De bestaande parking wordt heringericht voor het integreren van een laadstation met publieke snelladers.


Ontsluiting/bereikbaarheid:

Vermits het laadstation rechtstreeks aansluit op de toegangsweg tussen de Ten Eekhovelei en de parking van de winkels, is deze altijd bereikbaar. De parking van de winkels wordt ’s nachts afgesloten met een hek.

Er moet een wandelpad worden voorzien, waar een winkelkar door kan tussen de parking van de Jumbo en de voorziene laadplekken. De publieke laadplekken moeten ook gemakkelijk toegankelijk zijn voor de bezoekers van de supermarkt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De luifels worden uitgesloten van vergunning.

3. Er moet een wandelpad worden voorzien, waar een winkelkar door kan tussen de parking van de Jumbo en de voorziene laadplekken.

4. De vergunning wordt verleend voor een periode van 10 jaar, ingaand op het moment dat de vergunning uitvoerbaar wordt. Uiterlijk bij het aflopen van de periode van 10 jaar moet het perceel terug in de oorspronkelijk vergunde toestand gebracht zijn.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 december 2023

Volledig en ontvankelijk

25 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

25 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

24 april 2024

Verslag GOA

4 april 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De luifels worden uitgesloten van vergunning.

3. Er moet een wandelpad worden voorzien, waar een winkelkar door kan tussen de parking van de Jumbo en de voorziene laadplekken.

4. De vergunning wordt verleend voor een periode van 10 jaar, ingaand op het moment dat de vergunning uitvoerbaar wordt. Uiterlijk bij het aflopen van de periode van 10 jaar moet het perceel terug in de oorspronkelijk vergunde toestand gebracht zijn.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.