Beste Rudi en Carl, districtsschepen cultuur en districtsburgemeester,
Bijna twee jaar geleden werden de stedelijke diensten getroffen door een cyberaanval. Tot op vandaag zijn niet alle problemen opgelost.
Zo is het in de Antwerpse openbare bibliotheken nog steeds niet mogelijk om te printen, te scannen of (betalend) te kopiëren.
In ons plaatselijk filiaal Viswater is de situatie niet anders: weliswaar kunnen sedert juli de aanwezige PC’s gebruikt worden maar de print-scan-copie-functie werkt nog steeds niet.
Voor deze functie verwijst de klantendienst van de Antwerpse bibliotheken door naar de stedelijke “webpunten”(met beperkte openingsuren) – verspreid over de districten Merksem, Hoboken, Deurne en Antwerpen (Linkeroever, Luchtbal, Permeke..). In het stadscentrum worden gebruikers doorverwezen naar copycenters in de buurt.
De bibliotheek, met ruime openingsuren, wordt méér en méér gebruikt als leeromgeving. Daarbij horen functies als scannen, printen en kopiëren als essentiële dienstverlening.
In een recent artikel in de krant werd de problematiek aangekaart. Daar stelde men dat Digipolis en de bibliotheken op zoek zijn naar een systeem waar zowel voor de stad als de gebruiker optimale cyberveiligheid kan gecombineerd worden met gebruiksgemak.
Voor het Berendrechts filiaal Viswater is doorverwijzen naar een “webpunt” of een copyshop in de buurt niet aan de orde. De grote afstand is niet evident om voor een documentscan naar bijvoorbeeld Kapellen of Luchtbal te rijden.
Ik wil daarom vragen dat u namens het districtsbestuur aandringt bij Digipolis om de ‘digitale’ dienstverlening (print/scan/copy) in bib Viswater prioritair terug te voorzien. Voor zover ik begreep situeert het probleem zich bij het samengebruik van het scan/printtoestel door zowel personeel als gebruiker.
Ik stel voor dat een tijdelijk losstaand print/scan/copy-apparaat op korte termijn een tijdelijke oplossing biedt. Kan u informeren naar de mogelijkheden zodat onze inwoners in ons eigen district van deze dienstverlening gebruik kunnen maken? Kan Digipolis tijdelijk een ‘stand-alone’ apparaat ter beschikking stellen?