De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, zoals afgekondigd door het gemeentelijk hoofdbureau in het proces-verbaal van 13 oktober 2024, zijn definitief.
Er werd geen bezwaar ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. Bijgevolg is de uitslag van de verkiezingen die is afgekondigd door het gemeentelijk hoofdbureau in het proces-verbaal, definitief.
De gemeenteraad neemt kennis van de definitieve verkiezingsuitslag zoals die is afgekondigd door het gemeentelijk hoofdbureau in het proces-verbaal van 13 oktober 2024.
Op 2 januari 2025 wordt het nieuwe gemeentebestuur geïnstalleerd.
De verkozenen van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden aangeschreven met het verzoek hun geloofsbrieven in te vullen. De volgende verkozenen hebben bij de uittredend voorzitter van de gemeenteraad van de stad Antwerpen, de heer Bart De Wever, afstand gedaan van hun mandaat.
Naam verkozene | Lijst |
De Coninck Monica | Vooruit |
El Fadili Abdelaziz | PVDA |
Vandenheuvel Amina | PVDA |
Vogels Mieke | GROEN |
Er komen bijgevolg 4 opvolgers in aanmerking om het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen. Zij werden ook aangeschreven met het verzoek hun geloofsbrieven in te vullen.
Aangezien volgende opvolgers ook afstand deden van hun mandaat, werden ook de daaropvolgende opvolgers aangesproken.
Naam opvolger | Lijst
|
Peeters Nadine
| PVDA |
Akbari Sadiqullah | PVDA |
Branders Mie | PVDA |
Abdul Rhman Hzouri Seham | PVDA |
De gemeenteraad neemt kennis van de afstand van mandaat door volgende personen:
Naam verkozene | Lijst
|
De Coninck Monica | Vooruit |
El Fadili Abdelaziz | PVDA |
Vandenheuvel Amina | PVDA |
Vogels Mieke | GROEN |
Naam opvolger | Lijst
|
Peeters Nadine
| PVDA |
Akbari Sadiqullah | PVDA |
Branders Mie | PVDA |
Abdul Rhman Hzouri Seham | PVDA |
Op 2 januari 2025 wordt het nieuwe gemeentebestuur geïnstalleerd.
De gemeenteraad nam in deze zitting reeds kennis van de verkozenen en opvolgers die afstand hebben gedaan van hun mandaat als gemeenteraadslid (jaarnummer 2).
De overige verkozenen en opvolgers die in aanmerking komen om het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen, aanvaarden hun mandaat als gemeenteraadslid.
Aangezien de heer Bart De Wever zelf de voorzitter is van de gemeenteraad, legt hij de eed af in handen van het oudste gemeenteraadslid; de heer Patrick Janssens.
Het budget voorziet de nodige kredieten voor de uitbetaling van de presentiegelden.
Budgetperiode | Omschrijving | Bestelbon |
2025-2030 | Presentiegelden gemeenteraadsleden |
Uitbetaling via payroll |
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de volgende verkozenen en opvolgers goed.
De verkozenen en opvolgers vermeld in artikel 1, leggen individueel de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De voorzitter van de installatievergadering verklaart hen aangesteld in het mandaat van gemeenteraadslid.
Op 2 januari 2025 wordt het nieuwe gemeentebestuur geïnstalleerd.
Artikel 6§7 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de rangorde van de gemeenteraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 van vrijdag 19 juli 2024 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
De gemeenteraad dient de rangorde van de gemeenteraadsleden vast te stellen.
De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden vast.
Op 2 januari 2025 wordt het nieuwe gemeentebestuur geïnstalleerd.
Bij de installatie van de gemeenteraad worden ook de fracties gevormd.
Er is geen enkele lijst die in de akte van voordracht van kandidaten heeft aangegeven te splitsen in twee fracties.
De gemeenteraad neemt kennis van de benamingen, grootte en samenstelling van de fracties.
Op 2 januari 2025 wordt het nieuwe gemeentebestuur geïnstalleerd.
Voor het mandaat van voorzitter van de gemeenteraad werd bij de algemeen directeur-coördinator
op 18 december 2024 een voordrachtakte ingediend op naam van de heer Bart De Wever.
De kandidaat-voorzitter heeft de eed als gemeenteraadslid afgelegd.
De algemeen directeur-coördinator overhandigt de akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de gemeenteraad die werd ingediend op 18 december 2024, op naam van de heer Bart De Wever, aan de voorzitter van de installatievergadering.
De voorzitter van de installatievergadering stelt vast dat de akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de gemeenteraad op naam van de heer Bart De Wever, voldoet aan de voorwaarden en verklaart de akte ontvankelijk.
De voorgedragen kandidaat-voorzitter, de heer Bart De Wever, wordt verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad.
De akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de gemeenteraad vermeldt geen einddatum.
Op 2 januari 2025 wordt het nieuwe gemeentebestuur geïnstalleerd.
Voor de mandaten van schepenen werd op 18 december 2024 een gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen bezorgd aan de algemeen directeur-coördinator.
De voorgedragen kandidaat-schepenen zijn:
Het budget voorziet de nodige kredieten voor de maandelijkse uitbetaling van de wedde.
Budgetperiode | Omschrijving | Bestelbon |
2025-2030 | Wedde schepenen |
Uitbetaling via payroll |
De algemeen directeur-coördinator overhandigt de gezamenlijke akte van voordracht, die werd ingediend op 18 december 2024, aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad stelt vast dat de gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen voldoet aan de voorwaarden en verklaart de akte ontvankelijk.
Volgende schepenen leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen":
De voorzitter van de gemeenteraad verklaart de voorgedragen kandidaat-schepenen verkozen als schepenen.
De gemeenteraad neemt kennis van de rangorde van de schepenen, zoals weergeven in artikel 2.
De gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen vermeldt geen einddatum van een schepenmandaat.
Op 2 januari 2025 wordt het nieuwe gemeentebestuur geïnstalleerd.
N-VA is de grootste fractie van de coalitie.
Vanaf de installatie van de schepenen is de verkozene van Belgische nationaliteit met het hoogste aantal naamstemmen die tot de grootste coalitiefractie behoort, aangewezen-burgemeester.
Bijgevolg wordt de heer Bart De Wever aangewezen-burgemeester.
Aangezien de heer Bart De Wever zelf de voorzitter is van de gemeenteraad, legt hij de eed af in handen van het oudste gemeenteraadslid; de heer Patrick Janssens.
Het budget voorziet de nodige kredieten voor de maandelijkse uitbetaling van de wedde.
Budgetperiode | Omschrijving | Bestelbon |
2025-2030 | Wedde burgemeester |
Uitbetaling via payroll |
De aangewezen-burgemeester, de heer Bart De Wever, legt in handen van het oudste gemeenteraadslid, de heer Patrick Janssens, de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Bijgevolg is de heer Bart De Wever aangesteld in het mandaat van aangewezen-burgemeester.
De gemeenteraad beslist de Vlaamse Regering in kennis te stellen van de eedaflegging van de aangewezen-burgemeester zodat de Vlaamse Regering een beslissing kan nemen over de benoeming tot burgemeester.
Er werd geen akte van opvolging van de burgemeester aan de algemeen directeur-coördinator bezorgd.
Op 1 januari 2025 vond de vrijwillige samenvoeging tussen Antwerpen en Borsbeek plaats, waarbij Borsbeek als 10de district binnen stad Antwerpen verder zal bestaan (goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2023 (jaarnummer 770).
Voor stad Antwerpen moet binnen zes maanden na de fusiedatum een nieuwe algemeen directeur en een nieuwe financieel directeur worden aangesteld.
Voor het district Borsbeek moet een districtssecretaris worden aangesteld. Vanaf datum van vacantverklaring van het ambt geldt een termijn van zes maanden tot aanstelling van een definitieve districtssecretaris.
De gemeenteraden van Antwerpen en Borsbeek keurden op 21 februari 2022 de aanduiding van de heer Sven Cauwelier, algemeen directeur stad Antwerpen, als algemeen directeur-coördinator voor de samenvoegingsoperatie goed (jaarnummer 117). Mevrouw Kathleen Sebreghts, algemeen directeur van gemeente Borsbeek, stond hem hierin bij als algemene projectleider.
De heer Pieter Dielis werd als financieel directeur-coördinator aangeduid, in vervanging van de heer Karl Van Borm (jaarnummer 385). Mevrouw Kirsten Smits, financieel directeur van gemeente Borsbeek, stond hem hierin bij.
In lijn met de samenvoegingsbesluiten en de decretale regeling hierrond, treden voor stad Antwerpen de heer Sven Cauwelier en de heer Pieter Dielis op als respectievelijk algemeen directeur en financieel directeur, tot de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur en financieel directeur en wordt in formele besluitvorming en correspondentie van stad Antwerpen ook naar deze titels verwezen.
Dit houdt echter geen voorafname in van de te volgen aanstellingsprocedures en de uitkomst hiervan, waarvoor binnen de decretaal vastgestelde termijn de nodige besluitvorming zal volgen.
Om de operationele werking en continuïteit van het district Borsbeek te garanderen wordt overgegaan tot aanduiding van mevrouw Kathleen Sebreghts als tijdelijk waarnemend districtssecretaris, en dit tot aanstelling van een definitieve districtssecretaris voor het district Borsbeek.
Districtssecretaris is een functie die door het Decreet Lokaal Bestuur wordt geregeld. De decretale taken kunnen als volgt worden samengevat:
Mevrouw Aline Mauer wordt voorgesteld om, indien de dienstnoodwendigheden dit vereisen bij afwezigheid van de waarnemend districtssecretaris van het district Borsbeek, op te treden als diens vervanger.
Op een later moment (na afronding van de hierboven vermelde aanstellingsprocedures) zal worden overgegaan tot aanstelling van een definitieve districtssecretaris.
Mevrouw Kirsten Smits neemt in afwachting van de aanstellingsprocedures een functie binnen de bedrijfseenheid Financiën op zich.
De gemeenteraad neemt kennis van de waarneming van het ambt van algemeen directeur door de heer Sven Cauwelier, en dit in afwachting van een definitieve aanstelling van een algemeen directeur. In deze periode zal de titel ‘algemeen directeur’ worden gebruikt.
De gemeenteraad neemt kennis van de waarneming van het ambt van financieel directeur door de heer Pieter Dielis, en dit in afwachting van een definitieve aanstelling van een financieel directeur. In deze periode zal de titel ‘financieel directeur’ worden gebruikt.
De gemeenteraad keurt de vacantverklaring van het ambt van districtssecretaris voor het district Borsbeek goed.
De gemeenteraad stelt de noodzaak vast om een tijdelijke districtssecretaris voor het district Borsbeek aan te wijzen.
De gemeenteraad beslist om met onmiddellijke ingang mevrouw Kathleen Sebreghts tijdelijk aan te wijzen als waarnemend districtssecretaris van het district Borsbeek, in afwachting van de definitieve aanstelling van de districtssecretaris zoals uiteengezet in dit besluit.
De gemeenteraad keurt goed dat, indien de dienstnoodwendigheden dit vereisen omwille van de afwezigheid van de waarnemend districtssecretaris van het district Borsbeek, mevrouw Aline Mauer zal optreden als diens vervanger.