Terug
Gepubliceerd op 23/07/2024

2024_DCWI_00144 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar noord - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Wilrijk
ma 22/07/2024 - 14:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Hans Ides, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Alexandra D'Archambeau, districtsschepen; Julie De Vos, districtssecretaris

Afwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Julie De Vos, districtssecretaris
2024_DCWI_00144 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar noord - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCWI_00144 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar noord - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 18 november 1996 (jaarnummer 1957) keurde de gemeenteraad het aanvullende verkeersreglement met parkeerbeperking in de zone 'VIIde-Olympiadelaan en omgeving' goed.
Het college keurde in zitting van 28 september 2018 (jaarnummer 8742) onder andere de zone max 3,50 ton in Antwerpen goed. De bestaande zone 'VIIde-Olympiadelaan' werd in het district Antwerpen aangepast naar een betalende zone max 3,50 ton. De nieuwe afbakening van het beperkt parkeren zag er als volgt uit:

  • zone Tir uitbreiden naar het Kiel met betalend parkeren;
  • zone Kiel-Hof Van Tichelen (district Antwerpen) ten zuiden van de VIIe-Olympiadelaan wordt een blauwe zone.

In de districten Wilrijk en Hoboken werd niets aangepast of gewijzigd, de zone max 3,50 ton bleef behouden.

Aan de rand van deze betalende zone is de parkeerdruk verhoogd. In samenspraak met de districten Wilrijk en Hoboken wordt voorgesteld om een gedeelte van deze zone Valaar het parkeren te beperken tot personenwagens. De zone Valaar wordt opgesplitst in noord en zuid. De zone Valaar noord met als grensstraten Pastoor Bauwenslaan, Michel Willemslaan, De Bruynlaan, Sint-Bernardsesteenweg, Julius de Geyterstraat, Karel Mestdaghplein, Valaarstraat wordt parkeren enkel toegelaten voor personenwagens. Dit voor een periode van zes maanden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Sinds oktober 2022 geldt er in Valaar een beperking van 3,5 ton. De parkeerdruk in Valaar is echter nog steeds zeer hoog, waardoor strengere maatregelen in deze buurt nodig zijn. Er wordt voorgesteld dat voortaan enkel personenwagens mogen parkeren in deze zone, zodat de beschikbare parkeerruimte wordt gemaximaliseerd voor zoveel mogelijk wagens. Bewoners of werknemers met lichte vrachten zullen buiten dit afgebakend gebied moeten parkeren. De omvang van dit afgebakend gebied is van die mate dat bestemmingen binnenin dit gebied steeds op wandelafstand zijn gelegen voor de bestuurders die buiten dit gebied parkeren.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 8 juli 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0110 - Adviesbevoegdheid

Besluit

Het districtscollege wilrijk beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de zone Valaar.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240702_overzichtsplan.pdf