Het college besliste op 7 oktober 2016 (jaarnummer 8689) om de fiscale hoorzitting periodiek te organiseren onder het voorzitterschap van de schepen van Financiën, bijgestaan door de (waarnemend) stadssecretaris en/of de directeur financiën en/of een of meer bijkomende leden van de administratie financiën.
Op 1 januari 2019 trad het decreet over het lokaal bestuur in werking en werden de ambten van gemeente- of stadssecretaris en financieel beheerder vervangen door respectievelijk die van algemeen directeur en financieel directeur.
Artikel 9 §§ 1 en 4 van het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen van 30 mei 2008 bepalen dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die een bezwaarschrift indient bij de bevoegde overheid en daarom verzoekt, uitgenodigd wordt op een hoorzitting.
Volgens artikel 9 § 4 en artikel 2.3.3 van de omzendbrief BB 2011/01 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit kan het college de taak tot het houden van de hoorzitting delegeren aan een schepen.
Volgens artikel 3 en artikel 9 § 5 van het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen van 30 mei 2008 is het college de bevoegde overheid bij de geschillenbehandeling in geval van gemeentebelastingen.
Volgens het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen van 30 mei 2008 kan een belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij de bevoegde overheid, die handelt als administratieve overheid.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan in het bezwaarschrift vragen om gehoord te worden. Indien dit gevraagd wordt, is het decretaal verplicht om de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uit te nodigen op een hoorzitting. Het college hoeft de hoorzitting niet zelf te houden, maar kan die taak delegeren aan een schepen.
Sinds de inwerkingtreding van het voornoemd decreet inzake gemeentebelastingen organiseert de stad Antwerpen periodiek hoorzittingen onder het voorzitterschap van de schepen van Financiën, bijgestaan door een afvaardiging van de administratie. In uitzonderlijke gevallen moet het mogelijk zijn voor de schepen van Financiën om in vervanging te voorzien. Bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur en de financieel directeur oefenen respectievelijk de waarnemend algemeen directeur en de waarnemend financieel directeur de bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn, overeenkomstig artikel 166 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het college beslist om het collegebesluit van 7 oktober 2016 (jaarnummer 8689) op te heffen.
Het college beslist dat de fiscale hoorzitting periodiek zal plaatsvinden onder het voorzitterschap van de schepen van Financiën die in uitzonderlijke gevallen een ander lid van het college kan aanduiden als vervanger. De voorzitter laat zich bijstaan door een afvaardiging van de administratie die bestaat uit de (waarnemend) algemeen directeur, facultatief de (waarnemend) financieel directeur en een medewerker van de administratie financiën.