Terug
Gepubliceerd op 28/02/2025

2025_GR_00178 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Intrekking beslissing weigering convenant. Convenant Anneessensstraat 31, 2018 Antwerpen. Ondertekening - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/02/2025 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen/waarnemend burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Meyrem Almaci, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Kinga Pajak, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Kathleen Van Brempt, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_GR_00178 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Intrekking beslissing weigering convenant. Convenant Anneessensstraat 31, 2018 Antwerpen. Ondertekening - Goedkeuring 2025_GR_00178 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Intrekking beslissing weigering convenant. Convenant Anneessensstraat 31, 2018 Antwerpen. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 5 juli 2023 werd namens de NV Betcenter Group, met maatschappelijke zetel aan het Leopoldplein 16 (B 2) te 3500 Hasselt, een aanvraag ingediend om een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘Betcenter', gelegen aan de Anneessensstraat 31 te 2018 Antwerpen.

Op 16 februari 2024 ontving de stad Antwerpen een schrijven van de heer Seydi Tekin, gedelegeerd bestuurder van de NV Betcenter Group.

De NV Betcenter Group had een kansspelvergunning F2 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV op dit adres, laatst hernieuwd door de Kansspelcommissie op 3 maart 2021 (118009). De NV Betcenter Group wenst deze kansspelvergunning F2 te hernieuwen op de eerstvolgende zitting van de Kansspelcommissie.

Het convenant werd geweigerd door beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2024 (2024_GR_00116).

Hierna werd een procedure opgestart bij de Raad van State, en bij de Kortgedingrechter in Antwerpen.

Naar aanleiding van deze lopende procedures wordt een dading afgesloten tussen de stad Antwerpen en de NV Betcenter Group.

In het kader van deze dading wordt de beslissig van de gemeenteraad van 26 februari 2024 (2024_GR_00116) ingetrokken.

De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet op grond van artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6° van de Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (verder: Kansspelwet) geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Deze bepalingen werden ingevoerd door de wet van 7 mei 2019 tot wijziging van de Kansspelwet van 7 mei 1999. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalde dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, hun activiteiten onder dezelfde voorwaarden konden voortzetten. Pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten ze voldoen aan deze voorwaarde. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019. 

Thans moet bij de aanvraag om hernieuwing dus rekening gehouden worden met voormelde voorwaarden. Dit betekent eveneens dat de aanvrager ervoor dient te zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.

Om de kansspelvergunning F2 te hernieuwen bij de Kansspelcommissie is een convenant nodig tussen de NV Betcenter Group en de stad Antwerpen.

Juridische grond

Kansspelinrichtingen klasse IV zijn, op basis van artikel 43/4, §1 van de Kansspelwet, plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen. Het aannemen van weddenschappen vereist een kansspelvergunning F2. Behoudens de uitzonderingen bepaald in §5 van voormeld artikel, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV. De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden. In het convenant worden de openings- en sluitingsuren én de openings- en sluitingsdagen bepaald van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.

Om een kansspelvergunning klasse F2 te kunnen verkrijgen moet de aanvrager volgens artikel 43/5 van de Kansspelwet:

  1. indien het gaat om een natuurlijk persoon, onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; indien het gaat om een rechtspersoon, deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezitten;
  2. indien het gaat om een natuurlijk persoon, volledig zijn burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie; indien het gaat om een rechtspersoon, moeten de bestuurders en zaakvoerders volledig hun burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
  3. het reglement van de weddenschappen, evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie meedelen en zich ertoe verbinden hiervan een exemplaar uit te hangen;
  4. een advies overleggen van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat alle vaststaande en onbetwiste belastingschulden werden voldaan;
  5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, behoudens een met redenen omklede afwijking toegestaan door de gemeente; en
  6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (Belgisch Staatsblad 30 december 1999).

De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente (artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur).

Argumentatie

De NV Betcenter Group baat de kansspelinrichting klasse IV gelegen aan de Anneessensstraat 31 te 2018 Antwerpen uit. Hiervoor beschikte zij over een kansspelvergunning F2 die nu hernieuwd moet worden. De hernieuwing van de kansspelvergunning F2 gebeurt driejaarlijks. Voorafgaandelijk moet nu een convenant afgesloten worden met de gemeente zoals bepaald in de wijzigingswet van 7 mei 2019. 

De voorwaarden waar de aanvrager conform artikel 43/5 van de Kansspelwet aan moet voldoen om een kansspelvergunning F2 te kunnen verkrijgen, gelden eveneens voor het hernieuwen van dergelijke vergunning. Het gegeven dat er reeds een kansspelvergunning werd uitgereikt, doet geen afbreuk aan het feit dat er thans, na inwerkingtreding van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6°, alsnog een convenant moet worden afgesloten. Aangezien deze wetswijziging pas in werking trad nadat de eerdere kansspelvergunning werd uitgereikt, behoudt de gemeente haar discretionaire bevoegdheid om te beslissen of, en onder welke voorwaarden, er thans een convenant wordt afgesloten. Het is immers pas na deze wetswijziging dat de gemeente door de convenantverplichting de bevoegdheid heeft gekregen daadwerkelijk een rol te spelen in de verkrijgingsprocedure voor een kansspelvergunning. 

Artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet bepaalt ondubbelzinnig dat "De aanvrager van het convenant ervoor moet zorgen dat een kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan."

De parlementaire voorbereiding stipuleert verder dat: "Dat convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen." De concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te kunnen sluiten, kunnen verantwoorden zijn derhalve niet beperkt tot de inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in hoger geciteerd artikel uit de Kansspelwet. Dit werd bevestigd door een arrest van het Grondwettelijk Hof van 9 december 2021 (arrest nr. 177/2021).

Er moet bij de beoordeling om al dan niet over te gaan tot het afsluiten van een convenant nagegaan worden of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van dergelijke inrichtingen gelegen is. De ingevoerde bepaling strekt ertoe om de risico’s in verband met de ligging van een vaste kansspelinrichting klasse IV te beperken en kwetsbare spelers te beschermen. Dergelijk nabijheidsonderzoek is een determinerend motief in de afweging van de gemeente om in een individueel dossier te beslissen om al dan niet het convenant af te sluiten.

De stad Antwerpen investeert in een coherent en geïntegreerd drugbeleid. Naast middelenverslavingen wordt binnen dit beleid ook aandacht geschonken aan gedragsverslavingen, zoals gamen en gokken. Het is daarbij belangrijk om preventief en voor aanvang van de problematiek in te grijpen. Bijgevolg zijn uiterst belangrijke doelgroepen voor verslavingspreventie jongeren en kwetsbare personen.

Onderzoek toont aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: "Hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Dit is voor gokken net zo: problematische gokkers bleken telkens vroeger te zijn gestart met gokken - vaak al rond de leeftijd van 10 jaar - dan leeftijdsgenoten die (niet problematisch) gokken." (Shead, Derevensky & Gupta, 2010, Geel en Fisher in Bowden-Jones & Georges, 2015).

Antwerpen is een bruisende studentenstad en heeft ook heel wat (middelbare) scholen op het grondgebied. Geld inzetten op sportwedstrijden is de gokvorm die het meest frequent wordt beoefend door de Vlaamse studenten, zo blijkt uit onderzoek van de VAD. (Van Damme et al., 2022). Nog problematischer, hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, is de vaststelling dat 0,9% van de middelbare schooljongeren een regelmatige speler is bij sportweddenschappen en 7,7% aangeeft ooit te hebben gespeeld. (Rossiers, VAD Webinar, 2021, 19:38). Er kan bijgevolg niet aan voorbijgegaan worden dat hier zeer strikt op moet toegezien worden.

Het wedkantoor aan de Anneessensstraat 31 te 2018 Antwerpen is gevestigd in de stationsbuurt. Binnen een straal van 300 meter rond het wedkantoor liggen verschillende tram- en bushaltes en ook het treinstation Antwerpen-Centraal is gesitueerd op 270 meter wandelafstand van de uitbating. 

Daarnaast zijn er in de onmiddellijke nabijheid van het wedkantoor verschillende horecagelegenheden. Het bulkt van restaurants, snackbars en meeneemetablissementen in de Anneessensstraat en alle omliggende straten rond het wedkantoor. 

Er zijn twee onderwijsinstellingen die binnen de 300 meter wandelafstand van het wedkantoor gelegen zijn. Het gaat meer bepaald om een vestiging van GO! Koninklijk Atheneum Antwerpen, gelegen aan de Franklin Rooseveltplaats 11 te 2060 Antwerpen (secundair onderwijs voor de eerste, tweede en derde graad met aanbod van een 7de specialisatiejaar evenals een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers waarbij gewerkt wordt aan sociale en maatschappelijke integratie) op 260 meter wandelafstand van het wedkantoor evenals Panorama, gelegen aan de Quellinstraat 31 te 2018 Antwerpen (secundair onderwijs voor de eerste, tweede en derde graad evenals een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers waarbij gewerkt wordt aan sociale en maatschappelijke integratie) op 300 meter wandelafstand. 

Daarnaast liggen nog verscheidene onderwijsinstellingen (zowel secundair onderwijs als hoger onderwijs) binnen een bereik van 800 meter wandelafstand. Het gaat hierbij onder meer om de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen – campus Lange Nieuwstraat, de Koninklijke Balletschool Antwerpen, het Onze-Lieve-Vrouwecollege, … 

Daarenboven zijn er nog diverse ‘plaatsen waar jongeren gewoonlijk samenkomen’ in de onmiddellijke nabijheid gevestigd. Zo moet worden vastgesteld dat de inrichting is gelegen pal tegenover het centraal station van Antwerpen en in de onmiddellijke nabijheid van een drukke winkelstraat (Keyserlei/Meir), veel horeca-inrichtingen en diverse toeristische en entertainmentvoorzieningen (Zoo Antwerpen alsook UGC Cinemas). In de gebouwen van UGC Cinemas is overigens ook een Basic Fit-fitness gevestigd.

Niettemin moet worden vastgesteld dat het wedkantoor zich situeert vlak naast het door de gemeenteraad van 21 mei 2001 (jaarnummer 858) bepaalde concentratiegebied voor kansspelinrichtingen klasse II op de assen Breydelstraat-Statiestraat in de stationsbuurt. Deze beleidsregel werd als volgt gemotiveerd: “Deze buurt kenmerkt zich door een grote verwevenheid van functies die onder de noemer van een uitgangsbuurt kunnen gevat worden. De prominente aanwezigheid van restaurants, cafés, winkels, cinemacomplexen, dansgelegenheden, aangevuld met kantoren, biedt een beter draagvlak dan andere buurten waar de woonfunctie of het herstel hiervan beleidsmatig voorrang moet krijgen. Vanuit politioneel oogpunt bevordert de concentratie van het toegelaten aantal lunaparken in één buurt de beheersbaarheid bij controles. Het aangeduide gebied is gemakkelijk af te sluiten, indien nodig”.

Zonder de risico’s in de zin van de Kansspelwet te verwaarlozen die gepaard gaan met de ligging van een wedkantoor in de onmiddellijke nabijheid van secundaire scholen en plaatsen waar jongeren samen komen, moet worden vastgesteld dat in de stationsbuurt dus al een aantrekkingskracht van kansspelen bestaat, aldaar bewust geconcentreerd door de stad. Dit gaat dan wel gepaard met een geconcentreerd toezicht van politie in deze buurt, zodat het kan worden gerechtvaardigd ook een wedkantoor onder strikte voorwaarden, zoals bepaald in dit convenant, op die locatie toe te laten, gezien het feit dat het aantal klasse IV kansspelinrichtingen in deze buurt nog beperkt is.

Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt (artikel 43/4 Kansspelwet). Teneinde de hierboven vermelde risico's voor kwetsbare groepen te remediëren alsook de aanvrager te verplichten strikt toe te zien op een normconforme uitbating door de feitelijke uitbaters van het wedkantoor, worden in het convenant voorwaarden opgelegd inzake de openingsuren van het wedkantoor, een volledig reclameverbod en strikte toezichtsregels, inclusief videobewaking. Niet naleven van deze voorwaarden kan steeds aanleiding geven tot eenzijdige beëindiging van het convenant, zulks onverminderd de gemeenrechtelijke bevoegdheden van de burgemeester op te treden tegen inrichtingen die de openbare veiligheid en rust bedreigen. 

In deze omstandigheden kan de stad Antwerpen een convenant sluiten met NV Betcenter Group (RPR 0877.184.856) met maatschappelijke zetel aan het Leopoldplein 16 bus 2 te 3500 Hasselt voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘Betcenter’, gelegen aan de Anneessensstraat 31 te 2018 Antwerpen.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA en Vooruit.
Stemden nee: GROEN, VLAAMS BELANG en cd&v. 

Hebben zich onthouden: PVDA.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad trekt haar beslissing van 26 februari 2024 tot weigering van een convenant voor de kansspelinrichting klasse IV gelegen aan de Anneessensstraat 31 te 2018 Antwerpen (2024_GR_00116) in.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord om met de NV Betcenter Group (RPR 0877.184.856), met maatschappelijke zetel aan het Leopoldplein 16, bus 2 te 3500 Hasselt, een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, genoemd ‘Betcenter’, gelegen aan de Anneessensstraat 31 te 2018 Antwerpen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.