Terug
Gepubliceerd op 13/01/2025

2025_CBS_00077 - Bestek GAC_2023_02869. Raamovereenkomst voor de levering van kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij - Stopzetting en heraanbesteding onder bestek GAC_2024_03408 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2025_CBS_00077 - Bestek GAC_2023_02869. Raamovereenkomst voor de levering van kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij - Stopzetting en heraanbesteding onder bestek GAC_2024_03408 - Goedkeuring 2025_CBS_00077 - Bestek GAC_2023_02869. Raamovereenkomst voor de levering van kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij - Stopzetting en heraanbesteding onder bestek GAC_2024_03408 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de levering van kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij, werd openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2023_02869 uitgeschreven. Op 25 november 2024 diende Prestige Business Fashion BV, Kortrijksesteenweg 194 bus A te 9830 Sint-Martens-Latem, met ondernemingsnummer 0872.950.510 een offerte in voor perceel 1 en 2.

Juridische grond

stopzetting

In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.

In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.

In toepassing van artikel 85 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, houdt het volgen van een procedure geen verplichting in tot het gunnen of het sluiten van de opdracht. De aanbestedende overheid kan zowel afzien van het gunnen of het sluiten van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.

heraanbesteding

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §5 tot §7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

stopzetting

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

heraanbesteding

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

stopzetting 

Er werd een gemotiveerd verslag van nazicht van de offertes opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd. Hieruit blijkt dat de offerte van de enige inschrijver onregelmatig is voor beide percelen.

Doordat er in het kader van deze opdracht geen regelmatige offertes werden ingediend, kan de raamovereenkomst GAC_2023_02869 niet worden gegund. Deze plaatsingsprocedure dient te worden stopgezet.

heraanbesteding

Aangezien de behoefte voor kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij nog steeds bestaat, dient een nieuwe opdracht voor kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij te worden geplaatst. De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2024_03408 uit te schrijven. De opdracht is opgedeeld in de volgende percelen:

  • PERCEEL 1 - Leveren van kledij voor frontofficemedewerkers: dit perceel bevat de levering van kledij voor diverse frontofficemedewerkers zoals onder meer bibliotheekmedewerkers, onthaalmedewerkers, medewerkers van de koerierdienst, medewerkers van de facilitaire dienst, jobstudenten, medewerkers van de stadshaven, enz. 
  • PERCEEL 2 - Leveren van uniformkledij: dit perceel bevat de levering van kledij voor diverse medewerkers die uniformen dragen.

PERCEEL 1 - Leveren van kledij voor frontofficemedewerkers: De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaren, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 20.000 euro (exclusief btw).

PERCEEL 2 - Leveren van uniformkledij: De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaren, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 150.000 euro (exclusief btw).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria (geldig voor elk perceel):

  1. Prijs op een totaal van 45 punten;
  2. Kwaliteit en esthetiek van de aangeboden kledingstukken op een totaal van 40 punten;
  3. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op een totaal van 25 punten.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de stopzetting goed van de plaatsingsprocedure GAC_2023_02869 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de levering van kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij.

Artikel 2

Het college keurt bestek GAC_2024_03408 voor het afsluiten van de raamovereenkomst voor de levering van kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor de levering van kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij - perceel 1 ("Leveren van kledij voor frontofficemedewerkers")
  budgetplaats: divers 
budgetpositie: 61418  
functiegebied: divers 
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: divers 
budgetperiode: 2500, 2600, 2700, 2800 en 2900
met bestelbonnen
Raamovereenkomst voor de levering van kledij voor frontofficemedewerkers en uniformkledij - perceel 2 ("Leveren van uniformkledij")

budgetplaats: 5362000000
budgetpositie: 61418
functiegebied: 2VGS010302A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA030480
budgetperiode: 2500, 2600, 2700, 2800 en 2900
met bestelbonnen

Bijlagen

  • 2023_02869_gunningsverslag.pdf
  • 2024_03408_bijlage_2.xlsx
  • 2024_03408_bijlage_8.pdf
  • 2024_03408_bijlage_9.pdf
  • 2024_03408_bestek.pdf