Terug
Gepubliceerd op 13/01/2025

2024_CBS_09978 - Marketing en Communicatie - Strategische planning 2025 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09978 - Marketing en Communicatie - Strategische planning 2025 - Goedkeuring 2024_CBS_09978 - Marketing en Communicatie - Strategische planning 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019-2024 goed. Daarin staat volgende resolutie met betrekking tot communicatieplanning: "Resolutie 572: De stad Antwerpen blijft inzetten op een stadsbrede marketing- en communicatieplanning waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden. Op die manier kunnen de communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen beter gecoördineerd en op elkaar afgestemd worden."

Met betrekking tot de districten vormt resolutie 573 "de stad Antwerpen blijft de districten ondersteunen bij hun communicatie" een aanvullend uitgangspunt, evenals de passages over marketing en communicatie in de bestuursakkoorden van elk district.

Op 20 januari 2021 (jaarnummer 8) keurde het managementteam de stadsbrede visie en bouwstenen voor de stedelijke organisatie voor marketing en communicatie goed met onder andere als doelstelling om stadsbreed een meer relevante en onderscheidende marketing en communicatie te bekomen die de realisatie van het meerjarenplan 2019-2024 maximaal ondersteunt. Het beheren en opvolgen van een stadsbrede marketing- en communicatieplanning vormt hierbij een ankerpunt.

Argumentatie

De strategische marketing- en communicatieplanning voor het jaar 2025 kwam tot stand via onderstaande stappen:

  1. Vanuit de inhoudelijke prioriteiten per beleidsdomein werd een vertaalslag gemaakt naar de noodzakelijke communicatie-acties, in overleg met de betrokken inhoudelijke afdelingen en marketing managers.  
  2. De belangrijkste communicatie-acties werden samengebracht in één strategische planning.
  3. Afstemmingsronde bij elke inhoudelijke directeur en bevoegd kabinet om te verzekeren dat de planning juist en volledig is.

De strategische planning is opgebouwd aan de hand van zes overkoepelende verhaallijnen voor doelgroepen (belevers, locals, medewerkers, talent, corporate en jongeren) en 22 sleutelthema’s. Deze vormen de basis om accenten te leggen in communicatie naar een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld bestemmingspromotie belevers) en/of prioriteiten te bepalen waar dit nodig is (bijvoorbeeld affichageplanning op straat, content op overkoepelende kanalen, persplanning, …). Het biedt tevens een opportuniteit om via verschillende communicatie-initiatieven eenzelfde verhaallijn te vertellen en zo de positionering van de stad Antwerpen op deze sleutelthema’s te versterken.

Volgende sleutelthema's werden voor 2025 gedefinieerd:

Belevers
Verhaallijn in ontwikkeling
Locals
Verhaallijn in ontwikkeling
Medewerkers
Samen maken we Antwerpen.
Talent
Samen voor jong talent.
Corporate
Your business. Our drive.
cultuur *veiligheid*digitale werkplekprofessionals uit de sectorinnovation powerhouse
feest *proper & minder afvalwelzijn
economische motor
culinairgelijke kansen *samenwerkenknelpunten op de arbeidsmarkt*
mode & shoppingklimaatemployer branding

detailhandel & horeca

gezonde geest in een gezond lichaam *


mode
(digitale) stedelijke dienstverlening
stadsvernieuwing
mobiliteit

*: het asterisksymbool werd toegevoegd aan vier thema's die een verhoogde relevantie hebben voor de doelgroep kinderen en jongeren, omdat ze nauw samenhangen met de noden van die doelgroep om zich goed te voelen in de stad Antwerpen, zich verbonden te voelen met elkaar en met de stad Antwerpen. De selectie werd gemaakt op basis van inzichten over de doelgroep en in lijn met speerpunten van de beleidsdoelstelling jeugd. Voor de doelgroep jongeren werd de verhaallijn 'De jongeren van vandaag, de stad van morgen.' uitgewerkt.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
2SBS060105 - De stad zet in op toekomstgerichte contentstrategie en een stadsbreed markting- en communicatieplan waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de strategische marketing- en communicatieplanning 2025 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 2025_strategische_communicatieplanning.pdf