Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019-2024 goed. Daarin staat volgende resolutie met betrekking tot communicatieplanning: "Resolutie 572: De stad Antwerpen blijft inzetten op een stadsbrede marketing- en communicatieplanning waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden. Op die manier kunnen de communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen beter gecoördineerd en op elkaar afgestemd worden."
Met betrekking tot de districten vormt resolutie 573 "de stad Antwerpen blijft de districten ondersteunen bij hun communicatie" een aanvullend uitgangspunt, evenals de passages over marketing en communicatie in de bestuursakkoorden van elk district.
Op 20 januari 2021 (jaarnummer 8) keurde het managementteam de stadsbrede visie en bouwstenen voor de stedelijke organisatie voor marketing en communicatie goed met onder andere als doelstelling om stadsbreed een meer relevante en onderscheidende marketing en communicatie te bekomen die de realisatie van het meerjarenplan 2019-2024 maximaal ondersteunt. Het beheren en opvolgen van een stadsbrede marketing- en communicatieplanning vormt hierbij een ankerpunt.
De strategische marketing- en communicatieplanning voor het jaar 2025 kwam tot stand via onderstaande stappen:
De strategische planning is opgebouwd aan de hand van zes overkoepelende verhaallijnen voor doelgroepen (belevers, locals, medewerkers, talent, corporate en jongeren) en 22 sleutelthema’s. Deze vormen de basis om accenten te leggen in communicatie naar een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld bestemmingspromotie belevers) en/of prioriteiten te bepalen waar dit nodig is (bijvoorbeeld affichageplanning op straat, content op overkoepelende kanalen, persplanning, …). Het biedt tevens een opportuniteit om via verschillende communicatie-initiatieven eenzelfde verhaallijn te vertellen en zo de positionering van de stad Antwerpen op deze sleutelthema’s te versterken.
Volgende sleutelthema's werden voor 2025 gedefinieerd:
Belevers Verhaallijn in ontwikkeling | Locals Verhaallijn in ontwikkeling | Medewerkers Samen maken we Antwerpen. | Talent Samen voor jong talent. | Corporate Your business. Our drive. |
cultuur * | veiligheid* | digitale werkplek | professionals uit de sector | innovation powerhouse |
feest * | proper & minder afval | welzijn | economische motor | |
culinair | gelijke kansen * | samenwerken | knelpunten op de arbeidsmarkt* | |
mode & shopping | klimaat | employer branding | detailhandel & horeca | |
gezonde geest in een gezond lichaam * | mode | |||
(digitale) stedelijke dienstverlening | ||||
stadsvernieuwing | ||||
mobiliteit |
*: het asterisksymbool werd toegevoegd aan vier thema's die een verhoogde relevantie hebben voor de doelgroep kinderen en jongeren, omdat ze nauw samenhangen met de noden van die doelgroep om zich goed te voelen in de stad Antwerpen, zich verbonden te voelen met elkaar en met de stad Antwerpen. De selectie werd gemaakt op basis van inzichten over de doelgroep en in lijn met speerpunten van de beleidsdoelstelling jeugd. Voor de doelgroep jongeren werd de verhaallijn 'De jongeren van vandaag, de stad van morgen.' uitgewerkt.
Het college keurt de strategische marketing- en communicatieplanning 2025 goed.