Terug
Gepubliceerd op 13/01/2025

2024_CBS_09858 - Omgevingsvergunning - OMV_2024095128. Van Stralenlei 84. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09858 - Omgevingsvergunning - OMV_2024095128. Van Stralenlei 84. District Merksem - Goedkeuring 2024_CBS_09858 - Omgevingsvergunning - OMV_2024095128. Van Stralenlei 84. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024095128

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Lucienne Oet met als adres Broederminstraat 10 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Stralenlei 84 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 286M6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, kleinhandelsactiviteiten

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelspand

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/03/2024: opname in het vergunningenregister (202280) voor de constructie, inclusief de functie detailhandel met uitsluiting van de voorgevel, de oorspronkelijke vides en het dichtmaken van deze vides en het plaatsen van een trap naar het dak en een glazen constructie op het dak;

-          27/05/2021: proces-verbaal (11002_2021_14147) voor het uitvoeren en wijzigen van de hoofdfunctie en het wijzigen van de voorgevel zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          24/04/1996: vergunning (1974#8248) voor maken 3 ramen – 8.12.95;

-          31/07/1989: vergunning (1974#3063) voor verbouwen straatwaartse gevel.

 

Vergunde toestand

-          functie: detailhandel;

-          bouwvolume:

  • voorbouw van 2 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw van 3 tot 4 bouwlagen met plat dak en 3 bouwlagen onder lessenaarsdak;
  • liftuitloop tegen de rechter perceelsgrens;
  • het perceel is volledig bebouwd met uitzondering van een patio van circa 17 m² aan de rechter zijde;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde gevelsteen op de verdieping en geschilderde similibezetting op het gelijkvloers;
  • plint in bruin geschilderde cementbezetting;
  • vitrine langs de linker zijde, portaal en toegangsdeur langs de rechter zijde;
  • portaal afgesloten door middel van ijzeren hekwerk.

 

Bestaande toestand

-          in overeenstemming met de vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • glazen constructie op het dak ter hoogte van de rechter perceelsgrens;
  • gewijzigde voorgevel;
  • dichtgemaakte vides ter hoogte van de achterste perceelsgrens.

 

Nieuwe toestand

-          functie:  detailhandel met parkeergarage op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • voorbouw van 2 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw van 3 tot 4 bouwlagen met plat dak en 3 bouwlagen onder lessenaarsdak;
  • liftuitloop en glazen constructie van 1 bouwlaag tegen de rechter perceelsgrens;
  • het perceel is volledig bebouwd met uitzondering van een patio van circa 17 m² aan de rechter zijde;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde crepi en wit geschilderde gevelsteen;
  • plint in donker geschilderd beton;
  • buitenschrijnwerk in donkerkleurig aluminium;
  • garagepoort met ingebouwde deur aan de linker zijde, vitrine en dubbele toegangsdeur aan de rechter zijde.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          inrichten van een dakterras;

-          omvormen van een toonzaal tot parkeergarage;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Omschrijving kleinhandelsactiviteiten

 

Het bestaande pand omvat al geruime tijd de activiteit “detailhandel” op meerdere verdiepingen (vergund geacht). Er zou in het verleden een oppervlakte van 1247m² ingenomen zijn met toonzaal-oppervlakte. Uit onderzoek ‘vermoeden van vergunning’ kon worden vastgesteld dat van 1989 tot 2022 een detailhandel aanwezig was. Er werden 3 getuigenverklaringen aangeleverd, welke middels een op voorhand afgedrukte tekst, verklaren dat er voor 1984 een antiekwinkel aanwezig was. Op basis van de vergunning van 1989 en 1996 kon worden vastgesteld dat er een toonzaal aanwezig was op het gelijkvloers en de 1ste verdieping.

Voorliggende aanvraag wenst een project te realiseren waarbij verkoop van “meubels en belevingen” als een zelfstandige speciaalzaak naar voor wordt geschoven. Er zouden af en toe ook veilingen ingepland kunnen worden. De winkel wordt verwacht een meerwaardezoeker aan te spreken, door ook in te spelen op een online zichtbaarheid. Men verwacht zowel klanten van in de buurt zijn of internationaal. Ook stelt men voorop te werken met een service op afspraak-basis. In het voorliggende gebouw, Van Stralenlei 84 in 2170 Merksem, wenst de aanvrager 802m² netto handelsoppervlakte te voorzien in de categorie 5 verkoop van volumineuze goederen die niet vallen onder de categorieën, vermeld in punt 1° tot en met 4°.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

7 augustus 2024

16 september 2024

Ongunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

22 oktober 2024

19 november 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 september 2024

24 december 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 augustus 2024

2 september 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

7 augustus 2024

16 september 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. Handel is niet mogelijk volgens de bestemmingsvoorschriften van industriegebied.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 18 Algemene bepalingen:

ter hoogte van de nieuwe toegangsdeur is het niveauverschil met de straat circa 20 cm. Dit wordt niet overbrugd met een helling.

Daarnaast is de derde verdieping enkel bereikbaar met een trap.

Artikel 21 Verticale plateauliften:

  • de vrije en vlakke doorgangsbreedte van de liftdeur op de gelijkvloerse verdieping is kleiner dan 90 cm;
  • Artikel 24 Draairuimte:

aan de trekzijde van de nieuwe deur op de gelijkvloerse verdieping en de deur naar de toonzaal op de eerste verdieping naar de hal is geen draairuimte voorzien;

  • Artikel 30: Afmetingen sanitaire cellen:

de wc-ruimtes werden niet gedetailleerd ingetekend. Een aangepast toilet moet voldoen aan de bepalingen van dit artikel.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 12 Levendige plint:

de maximale breedte van de toegangspoort is voor dit perceel 6 m;

  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:

de loopdeur in de nieuwe toegangspoort mag enkel gebruikt worden als nooduitgang aangezien deze opendraait over het openbaar domein.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Van Stralenlei, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door aan de ene zijde van de straat eengezinswoningen en aan de andere zijde van de straat industriële gebouwen.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van detailhandel blijft behouden. De aanvraag is daarmee niet in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan.

Echter is op 15/03/2024 een “opname in het vergunningenregister wegens vermoeden vergunning” – met dossiernummer 202280 – verleend. Zowel het pand en de functie konden als geacht vergund worden beschouwd en zijn opgenomen in het vergunningenregister.

De bestaande functie detailhandel kan dus behouden blijven.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Dezelfde opname in het vergunningenregister sluit de glazen constructie aan de rechterzijde op het dak uit. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is deze aanvaardbaar waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

Visueel-vormelijke elementen

De afwijking op artikel 12 van de bouwcode – in verband met het overschrijden van de maximale toegangspoort in de voorgevel – wordt gunstig geadviseerd.
Deze garagepoort wordt geplaatst waar zich voorheen raamopeningen bevonden. De breedte en de verdeling van de raamopeningen – en dus ook de poort – zijn afgestemd op de bovenliggende raamopeningen. Dit zorgt voor een harmonisch gevelbeeld waardoor de bredere poort aanvaardbaar is. Door een smallere poort op te leggen, verdwijnt de harmonie, wat niet wenselijk is.

Door het creëren van een nieuwe vitrine en een toegangsdeur vormt de voorgevel een eerlijke vertaling van de achtergelegen functie.

De gevel wordt witgeschilderd en het buitenschrijnwerk wordt in een donker aluminium voorzien. Dit past binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en is dus aanvaardbaar.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van een aantal artikels van de verordening toegankelijkheid. Volgende zaken worden meegenomen naar de voorwaarden.

-          Het hoogteverschil van 20 cm aan de voordeur dient intern te worden opgelost met een helling, conform artikel 18.

-          De derde verdieping kan enkel gebruikt worden als berging.

-          Op alle verdiepingen moet de liftdeur een minimum doorgangsbreedte hebben van 90 cm, conform artikel 21.

-          Aan alle nieuwe deuren moet een draairuimte worden voorzien, conform artikel 24.

-          Op iedere toegankelijke verdieping dient een aangepaste toiletruimte te worden voorzien, conform artikel 30.


Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.


Ontsluiting/bereikbaarheid

Er zijn 2 ingangen tot het gebouw: de hoofdingang langs de straatzijde zal in de realiteit gebruikt worden door wie te voet komt of wie om één of andere uitzonderlijke reden op het openbaar domein zou parkeren. Wie met de fiets komt of met de auto kan op het eigen terrein in de parking parkeren, zij kunnen dan de interne ingang nemen, van de parking naar de circulatiehal. Het pand zal in het algemeen vooral op afspraak te bezoeken zijn en er zal dus een gepersonaliseerd onthaal zijn van de klanten.

Voor voetgangers dienen er looplijnen en zebrapadmarkeringen voorzien te worden in de parkeergarage om aan te geven waar de voetgangers moeten wandelen en om bestuurders te duiden op hun mogelijke aanwezigheid op de site.

Fietsvoorzieningen

Er worden 15 fietsstalplaatsen voorzien, dichtbij de toegang tot de winkel. De fietsstalplaatsen hebben de correcte afmetingen. De fietsstalplaatsen liggen wat weggestoken achter de geparkeerde wagens, dus dienen duidelijk gesignaleerd te worden.

Volgens de bouwcode moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden, aangezien daarvoor enkel rekening moet gehouden worden met de uitbreiding of functiewijziging. Er komt enkel een nevenfunctie bij om parkeren op eigen terrein te voorzien. Er zouden dus 0 fietsstalplaatsen voorzien moeten worden.

Laden en lossen (L&L)

De laad- en loszone is voorzien in de parking op het gelijkvloers. Dit is conform de bouwcode.

Wegens de beperkte hoogte (2,51 m) van de inrit tot de parkeergarage is deze L&L-zone niet toegankelijk voor vrachtwagens, maar enkel voor bestelwagens.

Bovendien is deze L&L-zone voorzien op een plaats waar de toegang tot alle parkeerplaatsen voor auto’s geblokkeerd wordt (op 1 na) als er een wagen geparkeerd staat.
Gezien het beperkt aantal leveringen (< 10 per week) en het feit dat bezoekers op afspraak komen, is dit geen problematische situatie.

Leveringen met grote vrachtwagens kunnen echter steeds gebeuren op de reeds aanwezige laad- en loszone ter hoogte van het naburige pand van de Van Stralenlei 78 – 80.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid

 

Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten

 

Het pand is gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden; het perceel Van Stralenlei 84 in 2170 Merksem ligt volgens het gewestplan in industriegebied, met name in de kanaalzone ’t Dokske in Merksem. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat dit perceel dus opgenomen is in zone F (no-go zone). De nota stelt het als volgt: “De zone F ‘no-go’ omvat de percelen in gebieden bestemd voor onder andere industrie, bedrijvigheid, kmo of haven (volgens gewestplan of ander bestemmingsplan) die omwille van ruimtelijke argumenten, mobiliteitscriteria en veiligheidsvoorschriften geen enkele vorm van detailhandel toelaten. Het is niet gewenst particuliere verkoop te organiseren op die locaties, ook niet als nevenfunctie bij een hoofdfunctie (showroom of toonzaal). Indien er toch bestaande detailhandel gevestigd is in een no-go zone geldt ook daar een uitdoofbeleid.”

 

Het voorliggende project past dus niet in de geformuleerde visie rond kleinhandel, voor dit perceel wordt een uitdoofbeleid vooropgesteld. De functie detailhandel wordt dus bij voorkeur omgevormd naar een vorm van bedrijvigheid, groothandel of andere activiteit die in industriegebied vergunbaar is. Het gewestplan stelt het als volgt:

 

“De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.”

 

De aanvraag is niet conform de eerste doelstelling van het decreet. Er kan hiervan worden afgeweken gelet op het feit dat uit onderzoek ‘vermoeden van vergunning’ kon worden vastgesteld dat van 1989 tot 2022 al wel een handelszaak aanwezig was. Er werden 3 getuigenverklaringen aangeleverd, welke middels een op voorhand afgedrukte tekst, verklaren dat er voor 1984 een antiekwinkel aanwezig was. Op basis van de vergunning van 1989 en 1996 kon worden vastgesteld dat er een toonzaal aanwezig was op het gelijkvloers en de 1ste verdieping. Binnen het vooropgestelde assortiment van meubels/veilingen met bezoek op afspraak kan de functie detailhandel op deze locatie verder gezet worden gelet op de beperkte impact hiervan op de detailhandelsstructuur.

 

Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

 

Het perceel is, ondanks zijn ligging in industriegebied, relatief dicht bij de woonzone van centrum Merksem gelegen. Gezien deze ligging nabij het centrum, een woonwijk en een aantal dienstverleningen, is de handelsfunctie nog relatief goed toegankelijk voor consumenten.

 

Voor de minder mobiele burgers zijn er de nodige voorzieningen om de handelsfunctie op de eerste verdieping te bereiken en er zijn ook twee aparte parkeerplaatsen voor hen voorzien.

 

De aanvraag is conform de tweede doelstelling van het decreet.

 

Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden

 

Dit type winkel (speciaalzaak meubelen/veilinghuis) kan perfect ingepast worden in de bestaande afgebakende lokale handelskern van Centrum Merksem (omgeving Bredabaan). Er zijn reeds gelijkaardige handelszaken in deze kern aanwezig. Bovendien is Centrum Merksem gekend om zijn hogere percentage van leegstand en van beschikbare handelspanden. Het beleid rond detailhandel stelt dan ook dat dit type handel zoveel mogelijk geclusterd wordt in de bestaande afgebakende kernen om op die manier leegstand tegen te gaan en de andere ondernemers in deze kern mee te versterken.

 

De aanvraag is niet conform de derde doelstelling van het decreet. Er kan hiervan worden afgeweken gelet op het feit dat het aangeboden assortiment van meubels/veilingen met bezoek op afspraak zeer specifiek en doelgericht klanten aantrekt. Er is daarom weinig of geen impact te verwachten van dit assortiment op het nabijgelegen kernwinkelgebied Centrum Merksem. Als voorwaarde wordt bovendien meegenomen dat in dit pand een toekomstige assortimentswijziging naar categorie 1 (‘voeding’) en categorie 2 (‘persoonsuitrusting’) van het decreet integraal handelsvestigingsbeleid uitgesloten is.

 

Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit

 

De locatie is nabij bestaande openbaar vervoerhaltes gelegen. Voetgangers kunnen met het openbaar vervoer + 500 m te voet de site bereiken en kunnen dan het pand bereiken ofwel via de vitrine en dan een interne trap tot het verdiep erboven naar de detailhandel. Of, een voetganger kan via de ingang de site bereiken en dan via de trap of de lift de detailhandel op niveau +1, +2 rechtstreeks bereiken.

Voor fietsers wordt er een fietsenparking voorzien in de nieuwe parking van het gebouw en kunnen dan intern vanuit de parking de hal bereiken, die rechtstreeks via trap of lift de niveaus +1 en +2 bereikt, of via de voorkant van de parking, intern de vitrine bereiken die met een trap dan weer verbonden is met +1.

Voor auto’s wordt het mogelijk om binnen in het pand te parkeren door de nieuwe parking die wordt aangelegd. Men kan dan intern vanuit de parking de hal bereiken, die rechtstreeks via trap of lift de niveaus +1 en +2 bereikt, of via de voorkant van de parking, intern de vitrine bereiken die met een trap dan weer verbonden is met +1.

Vrachtwagens

Voor kleinere vrachtwagens die wensen te laden en te lossen kan in de parking worden binnen gereden om zo de impact op het openbaar domein te minimaliseren, maar er is geen aparte parking voor voorzien. Laden en lossen kan ook op straat gebeuren (aanwezige laad- en loszones).

 

De aanvraag is conform de vierde doelstelling van het decreet.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De voorwaarde zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit dient opgevolgd te worden.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. De aanvraag moet in overeenstemming worden gebracht met de verordening toegankelijkheid door rekening te houden met volgende elementen:

- Het hoogteverschil van 20 cm aan de voordeur dient intern te worden opgelost met een helling, conform artikel 18.

- De derde verdieping kan enkel gebruikt worden als berging.

- Op alle verdiepingen moet de liftdeur een minimum doorgangsbreedte hebben van 90 cm, conform artikel 21.

- Aan alle nieuwe deuren moet een draairuimte worden voorzien, conform artikel 24.

4. De voorziene fietsstalplaatsen dienen duidelijk gesignaleerd te worden.

 

Advies over de kleinhandelsactiviteiten

Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geeft de dienst Investdesk voorwaardelijk gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten met het oog op de vestiging van een meubelspeciaalzaak aan de Van Stralenlei 84 in 2170 Merksem voor een netto handelsoppervlakte van 802 m², in de categorie 5 decreet integraal handelsvestigingsbeleid “verkoop van volumineuze goederen” met als voorwaarde dat een toekomstige assortimentswijziging van categorie 5 (‘verkoop van volumineuze goederen’) naar categorie 1 (‘voeding’) en categorie 2 (‘persoonsuitrusting’) van het decreet integraal handelsvestigingsbeleid uitgesloten is op deze locatie.

 

Globaal advies

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning te verlenen onder volgende voorwaarden:


1. De voorwaarde zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit dient opgevolgd te worden. 

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. De aanvraag moet in overeenstemming worden gebracht met de verordening toegankelijkheid door rekening te houden met volgende elementen:

  • Het hoogteverschil van 20 cm aan de voordeur dient intern te worden opgelost met een helling, conform artikel 18.
  • De derde verdieping kan enkel gebruikt worden als berging.
  • Op alle verdiepingen moet de liftdeur een minimum doorgangsbreedte hebben van 90 cm, conform artikel 21.
  • Aan alle nieuwe deuren moet een draairuimte worden voorzien, conform artikel 24.

4. De voorziene fietsstalplaatsen dienen duidelijk gesignaleerd te worden.

5. Een toekomstige assortimentswijziging van categorie 5 (‘verkoop van volumineuze goederen’) naar categorie 1 (‘voeding’) en categorie 2 (‘persoonsuitrusting’) van het decreet integraal handelsvestigingsbeleid is uitgesloten op deze locatie.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 juli 2024

Volledig en ontvankelijk

7 augustus 2024

Start openbaar onderzoek

19 augustus 2024

Einde openbaar onderzoek

17 september 2024

Beslissing toepassing administratieve lus

22 oktober 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 januari 2025

Verslag GOA

9 januari 2025

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Er dient opnieuw advies brandweer te worden opgevraagd.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De voorwaarde zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit dient opgevolgd te worden. 

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. De aanvraag moet in overeenstemming worden gebracht met de verordening toegankelijkheid door rekening te houden met volgende elementen:

  • Het hoogteverschil van 20 cm aan de voordeur dient intern te worden opgelost met een helling, conform artikel 18.
  • De derde verdieping kan enkel gebruikt worden als berging.
  • Op alle verdiepingen moet de liftdeur een minimum doorgangsbreedte hebben van 90 cm, conform artikel 21.
  • Aan alle nieuwe deuren moet een draairuimte worden voorzien, conform artikel 24.

4. De voorziene fietsstalplaatsen dienen duidelijk gesignaleerd te worden.

5. Een toekomstige assortimentswijziging van categorie 5 (‘verkoop van volumineuze goederen’) naar categorie 1 (‘voeding’) en categorie 2 (‘persoonsuitrusting’) van het decreet integraal handelsvestigingsbeleid is uitgesloten op deze locatie.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.