Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024143144 |
Gegevens van de aanvrager: | BV PAMBO met als adres Bernard De Vadderlaan 1 te 2950 Kapellen |
Ligging van het project: | Schildersstraat 7 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3628S |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van de dakverdieping en het wijzigen van de functie van meergezinswoning naar verblijfsrecreatie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/10/2024: gedeeltelijke voorwaardelijke vergunning (OMV_2024079045) voor het verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met gelijkvloerse winkelruimte;
- 26/09/2014: vergunning (3582#5290) voor het regulariseren van een dakverdieping;
- 26/10/2007: vergunning (3152#1301) voor het bouwen van een dakverdieping;
- 26/08/1977: vergunning (18#58724) voor het ; bouwen van een appartementsgebouw.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie wonen naar verblijfsrecreatie;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 18 november 2024 | 13 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 18 november 2024 | 18 november 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 18 november 2024 | 18 november 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen | 18 november 2024 | 2 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 18 november 2024 | 19 november 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 18 november 2024 | 22 november 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan BINNENSTAD.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst de woonfunctie op de verdiepingen om te vormen naar verblijfsrecreatie. De indeling van de vergunde appartementen blijft behouden maar worden aangeboden voor kortverblijf. De functie is toegelaten conform RUP-Binnenstad en is inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Schildersstraat 7 telt in huidige toestand 4 bouwlagen met teruggetrokken daklaag. De aanvraag stelt voor het dakvolume vooraan uit te breiden zodat een volwaardige vijfde bouwlaag ontstaat.
Vijf bouwlagen komen niet voor in het referentiebeeld, maar de beoogde bouwhoogte wel. Omwille van de ligging aan de overzijde van een plein zal het bijkomende volume geen nadelige ruimtelijke impact veroorzaken. Een vereiste is wel dat de visuele uitwerking aan de voorzijde is afgestemd op de ondergevel.
Omwille van de functiewijziging moet minimaal 20 procent van de perceeloppervlakte open ruimte bedragen. Gelet op de gelijkvloerse handelsfunctie en de ligging in het bouwblok is de bebouwing op het perceel zoals vergund stedenbouwkundig aanvaardbaar. In een voorgaande vergunningsaanvraag werd reeds een afwijking op de ontpittingseis verleend. In voorliggende aanvraag is een afwijking op artikel 22 eveneens aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De gewenste gevelwijziging werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Het advies leest als volgt:
“Het pand Schilderstraat 7 is volgens het gewestplan gelegen in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, waarbij de wenselijkheid van behoud vooropgesteld wordt.
Het pand grenst tevens aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten dat werd beschermd als monument bij besluit van de Vlaamse executieve van 8/6/1988. Het project werd niet voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg.
De Schildersstraat behoort tot de basisverkaveling van het Zuidkwartier van 1875 en maakt deel uit van het stratenpatroon rond het rechthoekige bouwblok van het Museum voor Schone Kunsten dat op het verkavelingsplan van het Zuid een belangrijke plaats inneemt. De straten kregen allemaal een naam die verwees naar de schone kunsten: Bouwmeesters-, Plaatsnijders-, Beeldhouwers- en Schildersstraat.
De prominente ligging in de wijk is af te lezen in de aanwezige architectuur. De straatbeelden worden bepaald door de fraai afgewerkte gevels van grote burgerhuizen, die de status van de oorspronkelijke eigenaars trachten te vertalen. In de Schildersstraat waren bijvoorbeeld schilder Luytens en het architectbureau van Guilllaume Van Oenen gevestigd. In deze straten zijn de beste voorbeelden van neoclassicistische burgerhuizen te vinden van de hele wijk. De bebouwing in de Schildersstraat is echter vooral eclectisch, met invloeden van de art nouveau. De meeste panden hebben een kleurrijk, rijk versierd parement.
In het begin van de Schildersstraat, aan de kant van de Leopold De Waelstraat, werd de eind-19de-eeuwse bebouwing vernield tijdens de Eerste Wereldoorlog en vervangen door standaard nieuwbouw. Het appartementsgebouw werd gebouwd op één van de laatste braakliggende kavels in dit deel van de straat. Meer bepaald in 1977 in opdracht van Mevr. Tolleneer nov K.A. Angst. Het appartement werd doorheen de jaren aangepast (raamverdeling, winkelpui, toevoegen teruggetrokken dakverdieping).
Men wenst het pand te verbouwen en een nieuwe bouwlaag toe te voegen in het gevelvlak.
Hoewel het appartementsgebouw niet over een intrinsieke erfgoedwaarde beschikt, past het gebouw zich onopvallend in de stedenbouwkundige context rondom de Leopold De Waelplaats en de Schildersstraat in. Het toevoegen van een teruggetrokken daklaag met piramidaal bovenlicht zorgde reeds voor meer visibiliteit vanaf de zijde van het KMSKA maar bleef beperkt vanaf de Schildersstraat.
In tegenstelling tot de vorige aanvraag waar de uitwerking en de invulling van de nieuwe vijfde bouwlaag niet in verhouding was tot de ondergevel, sluit het aangepaste ontwerp qua volumetrie en architecturale uitwerking beter aan bij de karakteristieken van het pand en de omgeving waardoor de aanvraag vanuit oogpunt monumentenzorg aanvaardbaar is.
Een welstandsbeoordeling is aangewezen.”
In een voorgaande vergunning (2024079045) werd de uitwerking van de bovenste laag uitgesloten omdat deze stedenbouwkundig en erfgoedkundig niet aanvaardbaar was. Na verder onderzoek en bijsturen door de betrokken stadsdiensten kwam een uitwerking tot stand dat zowel erfgoedkundig als stedenbouwkundig verantwoordbaar was.
De nieuwe laag neemt een zelfde maatvoering over als die van de ondergevel. De afmetingen van de nieuwe raamopening en het gevelvlak eronder is hetzelfde als op de onderliggende verdiepingen. Een uitstekende betonnen dakrand fungeert als bekroning van het gebouw. Als doorvalbeveiliging voor de bovenste laag werd gekozen voor horizontaal fijn kabelwerk. Dit materiaal past zich goed in binnen het gevelbeeld.
De gevel wordt afgewerkt in een wit-beige bepleistering.
In huidige aanvraag heeft monumentenzorg geen bezwaar tegen voorgestelde uitwerking. Dit wordt bijgetreden vanuit ruimtelijk oogpunt.
De visuele uitwerking is evenwichtig en verenigbaar met de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde inrichting van de logementen vertonen weinig verschillen met de vergunde appartementen. De verblijfskwaliteit blijft gegarandeerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar verblijfsrecreatie. De 3 appartementen worden ingericht als 3 verblijfsruimten. De detailhandel op het gelijkvloers blijft behouden.
Voor de verblijfsruimten hanteren we de norm voor hotelkamer (CROW). Voor een 4 sterren verblijf is de norm 3.2 ppl/10 kamers. Voor de 3 verblijfsruimten komt dat neer op een behoefte van 1.
De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 3 = 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 3 parkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.
De bestaande behoefte voor de 3 appartementen is 3. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 3.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 3 = 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen:
Voor de 3 verblijfsruimten moeten geen fietsstalplaatsen voorzien worden
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 oktober 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 18 november 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 januari 2025 |
Verslag GOA | 3 januari 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
1. Waarheidsgetrouwe visualisatie: De in de vergunning bijgevoegde visual in de beschrijvende nota van de aanvraag is niet waarheidsgetrouw. De panden weergegeven op het beeld komen niet overeen met de realiteit. Nrs. 1 en 3 bestaan niet en nr. 13 is hoger in het echt.
Beoordeling: Het klopt dat de visualisatie enkele fouten bevat. De bijgevoegde impressie is louter informatief. De aangeleverde plannenset is wel correct en op basis hiervan gebeurd de stedenbouwkundige beoordeling van de gewenste wijzigingen. De opmerking is terecht maar geeft geen aanleiding tot een gegrond inhoudelijk bezwaar.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Straatbeeld: De vergunningsaanvraag beoogt het vergroten van de ruimte van de bovenste verdieping zonder rekening te houden met het discrete straatbeeld aangrenzend aan de vrije pleinruimte die zich situeert voor de hoofdingang van het KMSKA. De kroonlijsthoogte in de straat ligt lager dan de voorgestelde verhoogde kroonlijsthoogte.
Beoordeling: De gewenste uitbreiding van het bouwvolume werd meermaals onderzocht en voorbesproken. In een voorgaande vergunningsaanvraag (2024079045) werd de visuele uitwerking van de voorgestelde laag ongunstig beoordeeld vanuit ruimtelijk als erfgoedkundig oogpunt. Naderhand vonden besprekingen plaats om het ontwerp bij te sturen. Voorliggende aanvraag is ruimtelijk en erfgoedkundig aanvaardbaar. Het ontwerp herneemt de gevelopeningen van de onderbouw waardoor de voorgevel visueel wordt doorgetrokken. Gelet op de kenmerken van de straat komen gebouwen met 4 bouwlagen voor waardoor het ontwerp zich inpast. De gebruikte materialen zijn sober en inpasbaar in de omgeving.
Het bezwaar is ongegrond.
3. Functiewijziging verblijfsrecreatie: De voorgestelde functiewijziging van meergezinswoning met handelsgelijkvloers naar verblijfsrecreatie conflicteert met de dimensie van het gebouw en de aard van de bestemming van de panden in de straat. De aanvraag is onder andere niet in overeenstemming met de verordening integrale toegankelijkheid aangezien de gemeenschappelijk toegankelijke verbruiksruimte minimaal 150m² groot moet zijn. Ook zal de parkeerdruk in de omgeving toenemen. Het gebouw is niet geschikt voor de nieuwe bestemming.
Beoordeling: De gewenste functie is inpasbaar in de omgeving. De 3 appartementen voor kortverhuur zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP-Binnenstad en bezitten voldoende kwaliteit om te functioneren. Er is geen bijkomende parkeerdruk, aangezien er reeds theoretische parkeerplekken afgewenteld zijn op het openbaar domein.
De toegankelijkheidsverordening is niet van toepassing op de aanvraag. Volgens artikel 3 en 4 van deze verordening is de verordening bij verblijfsrecreatie pas van toepassing vanaf 10 eenheden of een gemeenschappelijke ruimte vanaf 150m².
Het bezwaar is ongegrond.
4. Isolatiewerken scheimuren: Het bezwaar tegen het aanbrengen van isolatiemateriaal en afwerking tegen de wachtgevel grenzen aan nrs. 9 en 11. De isolatiedikte is hinderlijk en kan bij uitvoering schade veroorzaken aan de delicate dakbedekking van de buurpanden.
Beoordeling: De plaatsing van zijgevelisolatie is aanvaardbaar. Echter doet een stedenbouwkundige vergunning geen uitspraak over burgerrechtelijke of eigendomsrechtelijke aspecten. Mogelijks dient er toestemming van de eigenaar van de eigendom bekomen te worden waarop isolatiewerken uitgevoerd worden.
Het bezwaar is ongegrond.
5. Vermoeden van andere uitvoering: Het bezwaar dat de werken momenteel in uitvoering niet lijken te beantwoorden aan het voorwerp van de aanvraag waarvoor op 04.10.2024 een omgevingsvergunning met OMV_2024079045 werd verleend. De werken in uitvoering lijken in overeenstemmen met de huidig aangevraagde werken in OMV_2024143144.
Beoordeling: In de vorig verleende aanvraag werd een voorwaardig gunstig advies verleend met uitsluiting van de bijkomende 5de bouwlaag.
Het is echter zo dat de werken op de onderliggende verdiepingen waarvoor een vergunning verleend werd, identiek zijn aan die in de nieuwe voorliggende aanvraag en bijgevolg zo uitgevoerd moeten worden. Een aanvraag wordt vergund conform de bij de bouwaanvraag ingediende plannen en de aanvrager is verplicht de werken uit te voeren volgens deze plannen.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.