Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

2025_CBS_02204 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150273. Vredestraat 64. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 28/03/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02204 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150273. Vredestraat 64. District Berchem - Weigering 2025_CBS_02204 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150273. Vredestraat 64. District Berchem - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024150273

Gegevens van de aanvrager:

Sebastian Dehaen namens de heer Max Machtelinckx met als adres Vredestraat 64 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Vredestraat 64 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie B nr. 51L12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning en verbouwen van een achterhuis tot atelier en woning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

- 07/08/2024: statusrapport;

- 23/01/1905: toelating (961#4536) voor het bouwen van een werkhuis.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          inrichting:

  • volledig dichtgebouwd perceel.

 

Bestaande toestand

-          functie: gemengd gebruik:

  • gelijkvloers vooraan: wonen – studio;
  • gelijkvloers achteraan: bedrijvigheid (opslagruimtes);
  • verdiepingen vooraan: wonen – triplex 3-slaapkamerappartement;
  • verdiepingen achteraan: wonen – duplex 1-slaapkamerappartement;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw:
    • 3 bouwlagen (onder de kroonlijst) met zadeldak;
    • bouwhoogte is 14,33 m;
  • centraal gedeelte:
    • 2 bouwlagen onder plat dak;
    • bouwhoogte is 7,53 m;
  • achterbouw:
    • 3 bouwlagen onder plat dak;
    • bouwhoogte is 8,55 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in geel metselwerk;
  • plint en dorpels in natuursteen;
  • buitenschrijnwerk in wit pvc;
  • voordeur in donkerkleurig hout;

-          inrichting ongewijzigd.

Nieuwe toestand

-          functie: gemengd gebruikt 

  • vooraan: wonen;
  • gelijkvloers achteraan: gemeenschappelijke ruimtes: berging en fietsenberging;
  • verdiepingen achteraan: wonen – duplex 1-slaapkamerappartement;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw:
    • 3 bouwlagen (onder de kroonlijst) met zadeldak;
    • bouwhoogte is 14,33 m;
  • supprimeren van centraal volume tussen het hoofdgebouw en het achterhuis;
  • achterbouw:
    • 3 bouwlagen onder plat dak;
    • bouwhoogte is 8,55 m;

-          inrichting:

  • stadstuin achter de hoofdbouw;
  • uitkragende terrassen ter hoogte van de eerste verdieping.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van een eengezinswoning;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 2;

-          slopen van de centrale opslagruimte tussen het hoofdgebouw en het achterhuis;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 februari 2025

14 maart 2025

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets

4 februari 2025

6 februari 2025

Geen advies

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

4 februari 2025

4 februari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 februari 2025

7 februari 2025

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

4 februari 2025

21 februari 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

4 februari 2025

5 maart 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 7: Programmatorische draagkracht, stedelijke verweving van functies: Het programma van een woongelegenheid in het ‘achterhuis met zadeldak’ kan bezwaarlijk afgestemd genoemd worden op de typologie van zulk achterhuis en op de tuinen van de omgeving van het bouwblok. Hierdoor is een woontypologie niet verenigbaar met de draagkracht de tuinen van de omgeving.
  • Artikel 9: Minimale hoogte van ruimten: De slaapkamer op de tweede verdieping van het achterhuis heeft over de helft van de netto-oppervlakte geen vrije hoogte hebben van minstens 2,60 meter, te meten vanaf 1,80 meter vanaf het vloerniveau.
  • Artikel 10: Daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer: Er is onvoldoende toegang tot licht en lucht op de slaapkamer op de tweede verdieping van het achterhuis;
  • Artikel 11: Bereikbaarheid van de functie:  Het gelijkvloerse bureau wordt in de beschrijvende nota verduidelijkt als zijnde onderdeel van de bovenliggende woongelegenheid. Deze is echter volledig gescheiden van de woongelegenheid door de onderdoorgang. Dit maakt dus geen onderdeel uit van de woning, conform §4 van dit artikel.
  • Artikel 21: rioleringselementen: Er is geen septische put aanwezig.
  • Artikel 32: POET-principe is leidend: Er wordt geen bijkomende autostalplaats voorzien.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is (niet) van toepassing op de aanvraag.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het opdelen van een grondgebonden eengezinswoning (van circa 390 m² BVO) in een woning vooraan het perceel en gemeenschappelijke (fietsen-) berging achteraan het perceel met daarboven een duplex-appartement.

 

Het gebouw betreft op basis van de aangeleverde informatie geen beschermde eengezinswoning.

 

In het binnengebied van het bouwblok zijn afzonderlijk functionerende woongelegenheden in de tuinzone niet kenmerkend. Het voorzien van een afzonderlijke woongelegenheid in de tuinzone is hinderlijk voor de omgeving en voornamelijk de woning vooraan dit perceel en is niet aanvaardbaar.

 

Bijkomend wordt opgemerkt dat de bureau-ruimte die vooraan het gelijkvloers ingericht wordt, zoals in huidig voorstel opgetekend niet als onderdeel van de woning kan functioneren. Een volwaardige verbinding tussen de bureau-ruimte en de woondelen is noodzakelijk.

 

Ook dient opgemerkt te worden dat de buitenruimtes die bij de woning vooraan zouden horen geen ideale toestand betreffen. De gelijkvloerse woonruimte (die noodzakelijk bij deze woongelegenheid moet horen om te voldoen aan artikel 28 van de bouwcode), is niet rechtstreeks vanuit de woondelen, maar enkel via de onderdoorgang toegankelijk. Ook het uitkragende terras achteraan de eerste verdieping is enkel via de traphal bereikbaar.

 

Bij functiewijziging dient ook het bouwvolume en de inplanting in rekening gebracht te worden. Het behoud van een bouwvolume van 3 bouwlagen in de tuinzone in binnengebied van voorliggend bouwblok is in functie van een zelfstandige woongelegenheid niet verenigbaar met de woningen en hun tuinen in de onmiddellijke omgeving.

 

Cultuur historische en visueel vormelijke elementen

De aanvraag heeft betrekking op een burgerwoning met achterliggend werkhuis dat rond 1906 werd opgebouwd in een eclectische stijl. Het pand heeft geen erfgoedstatuut, maar bevat zeker een architecturale en historische waarde.

De geplande sloop van het gelijkvloerse volume ter hoogte van de voormalige binnentuin wordt sterk gewaardeerd vanuit oogpunt monumentenzorg.

In de voorgevel werd het schrijnwerk vernieuwd en werd de geprofileerde kroonlijst bekleed in PVC. Deze ingrepen maken geen deel uit van voorliggende aanvraag, maar verstoren de historische beeldwaarde.

Bij een volgende gevelrenovatie wordt daarom aanbevolen om de PVC-bekleding van de kroonlijst te ontmantelen en de gevelopeningen te voorzien van schrijnwerk met de oorspronkelijke raamverdeling.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 1 wooneenheid, nl het achterhuis omvormen tot woning. 

Bij projecten tot en met 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 

De parkeerbehoefte bedraagt 1. 

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een voorgevel van minder dan 8 m breed. Volgens artikel 8, §3, 1° (Visuele en vormelijke inpassing) van de bouwcode is een toegangspoort verboden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 januari 2025

Volledig en ontvankelijk

4 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 april 2025

Verslag GOA

19 maart 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.