Terug
Gepubliceerd op 17/02/2025

2025_CBS_01127 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2025. Golf 2 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 14/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01127 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2025. Golf 2 - Kennisneming 2025_CBS_01127 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2025. Golf 2 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op 31 januari 2014 (jaarnummer 964) keurde het college de optimalisaties van de Antwerpse monitor goed en besliste dat de variabele indicatoren per golf aan het college ter kennisgeving worden voorgelegd.

Op 20 december 2024 (jaarnummer 9979) nam het college kennis van de ad hoc indicatoren van golf 1 van 2025.

Aan de hand van de input van de bedrijfseenheden, de kabinetten en de verschillende feedbackrondes is de pijler Ondernemen en Stadsmarketing/Marketing en Communicatie/Strategie en Marktonderzoek, samen met de studiedienst Stadsobservatie, tot een indicatorenset gekomen die via de Antwerpse monitor gemonitord kan worden. Deze indicatorenset bestaat voor het grootste deel uit vaste indicatoren, die gedurende minstens één jaar bevraagd worden, en voor een deel uit variabele indicatoren, die tijdens één of twee golven bevraagd worden.

Argumentatie

De variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 24 februari 2025 tot en met de week van 31 maart 2025 (golf 2) worden bevraagd, zijn:

  • kennis en bezoek van evenementen: 
    • Baloise Antwerp Park Miles Deurne;
    • Koopzondag;
    • Ensor – Expo Cindy Sherman in het MoMu;
    • Ensor – Expo Maskerade in het FoMu;
    • Ensors stoutste dromen - Het impressionisme voorbij in het KMSKA.
  • Employer Branding (de stad Antwerpen als werkgever) (hernemen vragen van 2023 en 2024 om evolutie na te gaan in functie van nieuwe campagne);
  • Klimaat: perceptie, inspanningen die de stad Antwerpen levert voor het klimaat op vlak van mobiliteit, gebouwen, alternatieve energiebronnen en op vlak van groen en water (hernemen vragen van golf 2 van 2023 en 2024 om evolutie na te gaan);
  • Risicoperceptie: zelfinschatting risico slachtoffer te worden van een verkeersongeval, lastig gevallen worden op straat, woninginbraak en diefstal op straat (vaste vraag die nu adhoc bevraagd wordt);
  • Draagvlak voor toerisme bij bewoners onderzoeken.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de variabele indicatoren:

  • Kennis en bezoek van evenementen: 
    • Baloise Antwerp Park Miles Deurne;
    • Koopzondag;
    • Ensor – Expo Cindy Sherman in het MoMu;
    • Ensor – Expo Maskerade in het FoMu;
    • Ensors stoutste dromen - Het impressionisme voorbij in het KMSKA.
  • Employer Branding (de stad Antwerpen als werkgever) (hernemen vragen van 2023 en 2024 om evolutie na te gaan in functie van nieuwe campagne);
  • Klimaat: perceptie, inspanningen die de stad Antwerpen levert voor het klimaat op vlak van mobiliteit, gebouwen, alternatieve energiebronnen en op vlak van groen en water (hernemen vragen van golf 2 van 2023 en 2024 om evolutie na te gaan);
  • Risicoperceptie: zelfinschatting risico slachtoffer te worden van een verkeersongeval, lastig gevallen worden op straat, woninginbraak en diefstal op straat (vaste vraag die nu adhoc bevraagd wordt);
  • Draagvlak voor toerisme bij bewoners onderzoeken.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.