Terug
Gepubliceerd op 18/02/2025

2025_CBS_00697 - Parkeren Scheldekaaien. SWOU12917. Loodswezen - Definitief voorontwerp. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_00697 - Parkeren Scheldekaaien. SWOU12917. Loodswezen - Definitief voorontwerp. - Goedkeuring 2025_CBS_00697 - Parkeren Scheldekaaien. SWOU12917. Loodswezen - Definitief voorontwerp. - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college keurde op 17 juli 2020 (jaarnummer 6227) het parkingplan in kader van de heraanleg van de Scheldekaaien goed. Hierin gaf het college opdracht aan Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (hierna MPA) en AG Vespa voor de doorstart van de technische, financiële en juridische haalbaarheid parking Loodswezen voor circa 600 à 700 parkeerplaatsen, in afstemming met de ontwikkeling van de Loodswezensite.

Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) keurde het college de gunning goed voor perceel 2 (Ontwerp van infrastructuur) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, onder andere aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681.

Het college nam op 27 april 2023 (jaarnummer 2803) kennis van de resultaten van de technische studie en het synthese ontwerp van de parking Loodswezen en gaf de opdracht aan MPA voor de doorstart van het finale ontwerp in functie van aanvraag omgevingsvergunning.

De doorstart wordt gevraagd o.b.v. het ontwerp zoals opgenomen in de haalbaarheidsstudie. In dit ontwerp was volgende opgenomen: een maximale capaciteit van circa 397 wagens, verdeeld over drie ondergrondse bouwlagen, uitgevoerd door middel van een secanspalenwand met ankers en stempels voor de realisatie van de bouwkuip. Van deze 397 parkeerplaatsen zijn circa 44 plaatsen voorzien voor elektrisch laden en circa 24 zijn voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap. Er is geen fietsenstalling voorzien. Ontsluiting voor voetgangers gebeurt via twee stijgpunten verwerkt in het ontwerp van het openbaar domein. De nieuwe waterkering wordt geïntegreerd op dak van de parking en in de Boeienloods. Het toegangscomplex (in- en uitrit) bevindt zich aan weerszijden van de Tavernierkaai (ondergrondse en veilige kruising), en wordt verder ontsloten van en naar de Scheldekaaien Noord. De Tavernierkaai wordt heraangelegd en het dwarsprofiel inclusief trambedding verschuift een viertal meter richting Scheldekaaien

Het college gaf de opdracht aan MPA voor het doorstarten van de benodigde procedures voor het realiseren van de parking:

  • Afstemmen met Erfgoed Vlaanderen, Fluvius en VVM De Lijn over respectievelijk de Boeienloods, de backbone van het warmtenet en de tramsporen.
  • Doorstart benodigde Geotechnische terreinonderzoeken, grondanalyse ter voorbereiding van het finale ontwerp en bouwen van de parking.
  • Doorstart uitwerking van het finale ontwerp in functie van aanvraag omgevingsvergunning.
  • Doorstart onderzoek van de fiscaliteit van het project en in kaart brengen van ruimere financiële gevolgen.
  • Opmaak selectieleidraad 'Opdracht voor openbare werken voor de bouw van parking Loodswezen te Antwerpen'. 
  • Opmaak bestek 'Opdracht voor openbare werken voor de bouw van parking Loodswezen te Antwerpen' inclusief bijlages. 
  • Opmaak vergunningsdossier voor de bouw van ‘parking Loodswezen te Antwerpen’.

Op 22 december 2023 (jaarnummer 382) keurde het directiecomité van MPA de aanstelling van Tractebel Engineering voor het technische vervolgtraject voor parking Loodswezen goed. 

Het college nam op 18 oktober 2024 (jaarnummer 8194) kennis van de resultaten van de financiële haalbaarheidsanalyse en keurde de opname van een voorstel tot kapitaalbijdrage aan MPA bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan voor een bedrag van 34 miljoen euro (2026-2028) goed.

Het voorontwerp van de wegeniswerken aan de Tavernierkaai wordt ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege van Antwerpen op 27 januari 2025.

Het definitief voorontwerp voor parking Loodswezen wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan het college.

Argumentatie

Met het oog op de heraanleg van de Scheldekaaien ter hoogte van de Loodswezensite zijn er vandaag verschillende projectonderdelen lopende: de studie tot realisatie van de ondergrondse parking, het ontwerp en de heraanleg van het volledige openbaar domein (inclusief Namenmonument voor de slachtoffers van WO II), de restauratie en herbestemming van het als monument beschermde Loodswezengebouw en de Boeienloods en de geplande aanleg van de “Kaaienbackbone B” als onderdeel van de goedgekeurde “Roadmap 2030 – Stadsbreed Warmtenet Antwerpen. Deze projectonderdelen worden maximaal op elkaar afgestemd, zowel ruimtelijk als qua timing. De heraanleg van het openbaar domein (AG Vespa) en de herbestemming van de beschermde gebouwen (Toerisme Vlaanderen) zijn lopende. Het traject van de ondergrondse parking wordt door MPA opgenomen. 

Definitieve voorontwerp parking

Tractebel voltooit nu het eerste deelaspect van de ontwerpfase met de oplevering van het benodigde technische studiewerk en een synthese-ontwerp, wat samen heeft geleid tot het definitieve voorontwerp. Het definitieve voorontwerp van parking Loodswezen, zoals bijgevoegd, wordt nu ter goedkeuring aan het college voorgelegd.

Bij verdere uitwerking op basis van de technische haalbaarheidsstudie, zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd:

  • Het ontwerp omvat een parkeergarage met 396 parkeerplaatsen over 3 ondergrondse parkeerlagen onder de Boeienloods en naast het Loodswezen. Van deze 396 parkeerplaatsen zijn 
    1. 10 plaatsen voorbehouden voor personen met een handicap en 
    2. 104 plaatsen voorzien voor elektrisch laden, 
    3. waarvan 4 voorbehouden voor personen met een handicap.
  • Het volume van de parking is in het westen gewijzigd ten opzichte van de technische haalbaarheidsstudie omwille van de locatie van de Spaanse omwalling. De Spaanse omwalling zal niet in-situ behouden worden en wordt afgebroken in overleg met Archeologie. 

Na afstemming met Fluvius zijn er twee manieren om de integratie van de backbone van het warmtenet te verzekeren: de dakplaat van de inritten kan verlaagd worden zodat het warmtenet boven het in- en uitritcomplex van de parking kan komen, of de leidingen van het warmtenet kunnen onder het in- en uitritcomplex gelegd worden. Wanneer het tracé van het warmtenet ter hoogte van Tavernierkaai duidelijk is, wordt de keuze tussen beide opties gemaakt.

Het voorliggende ontwerp is besproken met de brandweer, op het Coördinatieoverleg Openbaar Domein en de nodige afstemming voor aanpassingswerken aan de nutsleidingen binnen de projectzone heeft plaatsgevonden. De gemaakte opmerkingen zullen verwerkt worden bij de opmaak van de aanvraag omgevingsvergunning. Voor de nodige geotechnische terreinonderzoeken is MPA een gunningsprocedure gestart. De gunning van deze grondonderzoeken wordt verwacht in januari. De resultaten hiervan zullen mee verwerkt worden in de omgevingsvergunningsaanvraag en het bestek voor selectie van een private bouwpartner.

Het voorliggende definitieve voorontwerp is de basis voor het bestek voor de aanbesteding (aanbestedingsprocedure door MPA). 

Het definitieve voorontwerp vormt tevens mee de basis voor de aanvraag omgevingsvergunning voor zowel de parking als de heraanleg van het openbaar domein (gezamenlijke vergunningsaanvraag AG Vespa en MPA).

Voor verdere uitwerking van het ontwerp wordt uitgegaan van rotatieparkeren.   Dit levert een robuust ontwerp op dat in de toekomst flexibel kan worden ingevuld met buurtparkeren, gezien de normen hiervoor minder stringent zijn dan voor rotatieparkeren.  Een definitieve beslissing over het aandeel buurtparkeren kan dan later genomen worden.

Algemene financiële opmerkingen

Alle uitgaven met betrekking tot dit project worden opgenomen vanuit de voorziene middelen in het meerjarenplan van MPA.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein, advies van 16 september 2024 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarden dat:

  • Het ontwerp verder afgestemd wordt op het definitieve ontwerp van de Scheldekaaien (o.a. de materialisatie, het mogelijke conflict tussen de tramhalte en de toegang voor de brandweer moet onderzocht en opgelost worden, …);
  • Onderzocht wordt of de in- en uitrit van de ondergrondse parking kan verschoven worden in functie van de zichtbaarheid ter hoogte van de oversteekplaatsen en de detaillering ervan (o.a. de balustrade) in overleg met SW/Publieke ruimte verder uitgewerkt wordt in functie van beeldkwaliteit en veiligheid;
  • in overleg met SW/MOB de bereikbaarheid van de Adriaan Brouwersstraat verder onderzocht wordt;
  • In functie van veiligheid van voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer de oversteekplaatsen (o.a de fietspadaansluitingen, -breedte en opstelruimte, markeringen, …), thv kruispunt Brouwersvliet en Sint-Aldegondiskaai, verder geoptimaliseerd worden, conform de inrichtingsprincipes van het draaiboek Openbaar Domein. En dit in afstemming met SW/Mobiliteit;
  • De inrichting van de tramhaltes en de aansluiting ervan op het openbaar domein waar nodig herbekeken wordt (o.a hekwerk, aansluiting oversteekplaatsen, …);
  • De materialisatie verder verfijnd wordt in afstemming met SW/Publieke Ruimte.
  • De traminfrastructuur, verlichtingspalen en verkeerslichten op plan worden gezet;
  • Onderzocht wordt of de zone tussen rijweg en trambedding maximaal structureel vergroend kan worden en ter hoogte van voetgangersoversteek aan de Sint-Aldegondiskaai onderzocht wordt of een bajonet-principe voorzien kan worden tussen fietspad en trambedding;
  • De blindengeleiding wordt voorzien en de integrale toegankelijkheid wordt afgestemd met o.a. Inter.
  • De huidige VRI aangepast wordt in functie van het nieuw ontwerp, een aangepaste lichtenregeling wordt opgemaakt en de nodige infrastructuur (o.a. wachtbuizen, nutskasten, ..;) worden voorzien of verplaatst in functie van het kruispuntontwerp;

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid
2LMS010403M02089 - SWOU12917 Tavernierkaai (Parking Loodswezen)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief voorontwerp (30 augustus 2024) voor parking Loodswezen goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
MPA AGOpmaak vergunningsdossier voor de bouw van ‘parking Loodswezen te Antwerpen’.
Opmaak selectieleidraad 'Opdracht voor openbare werken voor de bouw van parking Loodswezen te Antwerpen'
Opmaak bestek 'Opdracht voor openbare werken voor de bouw van parking Loodswezen te Antwerpen' inclusief bijlages.

Bijlagen

  • Snede wegprofiel_IN70001_20240830.pdf
  • VO dakenplan_A1101--3_-_20241031.pdf
  • VO plan gelijkvloers_A1000--1_E_20240830.pdf
  • VO plan verdieping -1_A1210--3_F_20240830.pdf
  • VO plan verdieping -2_A1220--3_F_20240830.pdf
  • VO plan verdieping -3_A1220--3_F_20240830.pdf
  • VO Snede A-A_A1300--3_F_20240830.pdf
  • VO Snede B-B_A1305--3_F_20240830.pdf
  • VO Snede C-C_A1310--3_F_20240830.pdf
  • VO wegenis_IN40201-WithTopo_20240830.pdf