Terug
Gepubliceerd op 17/02/2025

2025_CBS_01026 - Omgevingsvergunning - OMV_2024098743. Fruithoflaan 85. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01026 - Omgevingsvergunning - OMV_2024098743. Fruithoflaan 85. District Berchem - Goedkeuring 2025_CBS_01026 - Omgevingsvergunning - OMV_2024098743. Fruithoflaan 85. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024098743

Gegevens van de aanvrager:

NV Delhaize Le Lion/De Leeuw met als contactadres Brusselsteenweg 347 te 1730 Asse

Ligging van het project:

Fruithoflaan 85 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nr. 339V

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

gedeeltelijk wijzigen van de gevels en plaatsen van zaakgebonden publiciteit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/02/2019: vergunning (OMV_2019105409) voor het verbouwen en veranderen van supermarkt Fruithof;

-          07/09/2012: weigering (3553#11081) voor het aanpassen van een autoparkings en fietsenstallingen;

-          13/10/2006: vergunning (3223#149) voor het verwijderen en plaatsen van reclames;

-          30/06/2006: vergunning (3223#148) voor het plaatsen van condensoren;

-          07/04/2006: vergunning (3223#17) voor het tijdelijk plaatsen van een tent;

-          23/12/2005: vergunning (3220#57) voor het verbouwen en uitbreiden van een bestaande supermarkt;

-          10/06/2005: vergunning (3220#46) voor het aanpassen toegang parking met plaatsen van slagbomen;

-          04/11/1999: vergunning (961#1963) voor het plaatsen van een schotelantenne;

-          02/07/1992: vergunning (961#1117) voor het plaatsen van 2 condensoren op het dak;

-          26/11/1990: vergunning (961#940) voor de verplaatsing ingangsas en overdekking vr winkelwagentjes;

-          20/08/1990: vergunning (961#913) voor binnenverbouwing supermarkt - 25.7.1990;

-          28/11/1983: vergunning (961#2399) voor binnenverbouwingswerken aan supermarkt;

-          10/06/1970: vergunning (961#3075) voor het oprichten van een supermarkt.

 

Vergunde toestand

-          functie: detailhandel – supermarkt;

-          bouwvolume:

  • 1 verhoogde bouwlaag met plat dak; 
  • bouwhoogte van 6 m;
  • grondoppervlakte van circa 40 m op 60 m met rondom inkomportaal, groenvoorziening en parkeerplaatsen;
  • inrit naar ondergrondse parking aan de Flor Alpaertsstraat;

-          gevelafwerking:

  • zijde Fruithoflaan:

-          lichtkleurig pleisterwerk en houten gevelbekleding;

-          luifel met houten bekleding, grijs geschilderd;

-          vitrineramen met grijs aluminium schrijnwerk;

-          zaakgebonden publiciteit in de vorm van:

  • logo van 2 m op 2 m, uitwendig verlicht;
  • totem van 11,5 m hoog met reclamepanelen en neonverlichting;
  • zijde Flor Alpaertsstraat;

-          rode gevelsteen en lichtkleurig pleisterwerk;

-          luifel met houten bekleding, grijs geschilderd;

-          grijs aluminium schrijnwerk;

-          zaakgebonden publiciteit in de vorm van:

  • logo van 2 m op 2 m, uitwendig verlicht;
  • vrijstaand reclamepaneel van 1,2 m op 4,8 m in plexi, inwendig verlicht, ter hoogte van de inrit naar de parking;

-          inrichting:

  • open bebouwing.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: detailhandel – supermarkt;

-          bouwvolume:

  • 1 verhoogde bouwlaag met plat dak; 
  • bouwhoogte van 6 m;
  • grondoppervlakte van circa 40 m op 60 m met rondom inkomportaal, groenvoorziening en parkeerplaatsen;
  • inrit naar ondergrondse parking aan de Flor Alpaertsstraat;

-          gevelafwerking:

  • zijde Fruithoflaan:

-          lichtkleurig pleisterwerk en houten gevelbekleding, aan de rechterzijde gedeeltelijk rood geschilderd;

-          luifel met houten bekleding, grijs geschilderd;

-          vitrineramen met grijs aluminium schrijnwerk;

-          zaakgebonden publiciteit in de vorm van:

  • een logo van 1,6 m op 2 m in wit plexi, inwendig verlicht;
  • logo met losse letters van 1,5 m op 7,8 m in wit alucobond, niet verlicht;
  • totem van 8,5 m hoog met reclamepaneel van 2 m op 3,5 m in plexi, inwendig verlicht;
  • zijde Flor Alpaertsstraat;

-          rode gevelsteen, lichtkleurig pleisterwerk en houten gevelbekleding, aan de linkerzijde gedeeltelijk rood geschilderd;

-          luifel met houten bekleding, grijs geschilderd;

-          grijs aluminium schrijnwerk;

-          zaakgebonden publiciteit in de vorm van:

  • een logo van 1,6 m op 2 m in wit plexi, inwendig verlicht;
  • vrijstaand reclamepaneel van 1,2 m op 4,8 m in plexi, inwendig verlicht, ter hoogte van de inrit naar de parking;

-          inrichting:

  • open bebouwing.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          plaatsen en wijzigen van zaak-gebonden publiciteit.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening op volgend(e) punt(en):

  • artikel 10: de totale oppervlakte van de vrijstaande publiciteitsinrichtingen bedraagt meer dan 4 m².
     

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021
De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

  

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie detailhandel blijft behouden en is inpasbaar in woongebied.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat enkele voorgevelwijzigingen en wijzigingen aan de zaakgebonden publiciteit.

Boven het inkomportaal van de supermarkt wordt in beide gevelvlakken een rode bardage aangebracht om de positie van de toegang duidelijker aan te geven voor klanten. Gezien de oppervlakte van de rode bardage relatief gezien beperkt blijft in het gevelgeheel, kan deze wijziging gunstig geadviseerd worden. Op de rode vlakken wordt een lichtbak in de vorm van een leeuw geplaatst ter vervanging van de bestaande publiciteitsborden. Verder worden op het witgepleisterde geveldeel aan de Fruithoflaan witte losse letters geplaatst.

 

Daarnaast worden ook de vrijstaande publiciteitsinrichtingen gewijzigd. De bestaande totem aan de inkomzone blijft behouden en de 3 afzonderlijke lichtbakken worden vervangen door 1 lichtbak waarvan de hoogte iets kleiner is dan de gezamenlijke hoogte van de bestaande lichtbakken.

Aan de inrit naar de parkeergarage aan de Flor Alpaertsstraat wordt de bestaande vrijstaande lichtbak vervangen door een nieuwe lichtbak. De nieuwe lichtbak is beperkter in breedte en dikte dan de bestaande, maar heeft wel een hoogte van 3,53 m. Deze hoogte is aanvaardbaar.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening aangezien de totale oppervlakte van de vrijstaande publiciteitsinrichtingen meer dan 4 m² bedraagt. Gezien de nieuwe vrijstaande lichtbakken beperkter zijn in oppervlakte dan de bestaande en in verhouding staan tot de schaal van het gebouw, kan de afwijking op de publiciteitsverordening toegestaan worden.

 

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen en kan daarom gunstig geadviseerd worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.

 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juli 2024

Volledig en ontvankelijk

12 september 2024

Start 1e openbaar onderzoek

23 september 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

22 oktober 2024

Beslissing toepassing administratieve lus

4 november 2024

Start laatste openbaar onderzoek

14 november 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

13 december 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 februari 2025

Verslag GOA

3 februari 2025

Naam GOA

Axel Devroe

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.