Terug
Gepubliceerd op 17/02/2025

2025_CBS_01043 - Omgevingsvergunning - OMV_2024127133. Ahornenlaan 12. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01043 - Omgevingsvergunning - OMV_2024127133. Ahornenlaan 12. District Wilrijk - Goedkeuring 2025_CBS_01043 - Omgevingsvergunning - OMV_2024127133. Ahornenlaan 12. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024127133

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Amélie Van Rompuy met als adres Elisabethlaan 49 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Ahornenlaan 12 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 144V4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/05/2017: vergunning (2017642) voor het verbouwen van een garage;

-          09/03/1981: vergunning (19818007) voor een verbouwing van een gevel en een dak;

-          01/03/1971: vergunning (19718026) voor verbouwingswerken aan garage;

-          01/03/1971: vergunning (19718026) voor het bouwen van een inkompoort naar garage;

-          02/02/1970: vergunning (19708019) voor verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • hoekperceel met vrijstaande woning;
  • 2 bouwlagen met hellende daken; 
  • bouwdiepte van 20 m;

-          gevelafwerking:

  • witgeschilderde baksteen;
  • houten buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • vrijstaande garage achteraan perceel.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van gevelafwerking, inrichting terrein, voortuinafsluiting met een hoge haag en poortafsluiting aan de Ahornenlaan.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met hellende daken; 
  • hoekperceel met vrijstaande woning;
  • bouwdiepte van 22,6 m;
  • overdekt terras aan linkerzijde achteraan;
  • verharding achteraan woning;

-          gevelafwerking:

  • witgeschilderde baksteen;
  • donkergrijs houten buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • vrijstaande garage achteraan perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande achterbouw;

-          uitbreiden van het volume;

-          plaatsen van verharding;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

23 december 2024

6 januari 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 9 Minimale hoogte van ruimten:
    • §2: In het dak worden verblijfsruimten voorzien. De helft van de netto-oppervlakte van deze verblijfsruimten hebben geen vrije hoogte van minstens 2,60 meter, te meten vanaf 1,80 meter vanaf het vloerniveau.
  • Artikel 23 Inrichting van de open ruimte:
    • §3: De regenwaterput wordt niet onder de verhardingen voorzien.
    • §5 a: Het pad palend aan de bebouwing in de zijtuinstrook rechts wordt tot 3m30 breed voorzien. Het toegangspad wordt 2m64 tot 5m40 breed voorzien.
    • §6: De afsluiting van de voortuin is 2 m hoog.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de uitbreiding van een eengezinswoning. Op het gelijkvloers wordt de bestaande aanbouw met binnenzwembad gesloopt en wordt ter hoogte van de keuken een kleinere nieuwe aanbouw geplaatst. Intern worden de leefruimten beperkt gereorganiseerd. Aan de voorzijde worden een speelhoek en bureau geplaatst. De woonkamer verplaatst naar achteraan en krijgt zo meer contact met de open keuken en de achtertuin. Achter de keuken wordt een nieuwe terrasoverkapping geplaatst tot op een bouwdiepte van circa 22 m.

Gezien het een hoekpand betreft, is deze bouwdiepte aan de linkerzijde aanvaardbaar.

Op de 1e verdieping wordt de zolderruimte achteraan opgehoogd tot een volwaardige verblijfsruimte waarin een 2e bureauruimte ondergebracht wordt. De rest van deze verdieping wordt grondig intern verbouwd. De slaapkamer achteraan wordt omgevormd tot badkamer, wasruimte en dressing. De trap naar de 2e verdieping wordt centraler op het plan geplaatst. De voorste slaapkamer wordt hierdoor kleiner.

Onder het hellend dak op de 2e verdieping worden 2 slaapkamers en een badkamer ingericht.

 

In de achtertuin wordt een nieuw terras aangelegd. Er blijft voldoende onverharde ruimte over die groen ingericht wordt.

De afwijkingen op artikel 23 §5a zijn aanvaardbaar gelet op de beperkte verharding van de paden palend aan de bebouwing vooraan en links aan het gebouw.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat enkele beeldbepalende gevelwijzigingen.

Aan de zijgevel links wordt de nieuwe uitbreiding op de 1e verdieping uitgewerkt in dezelfde architectuur en materialiteit als de bestaande woning, wat gunstig geadviseerd wordt.

De nieuwe terrasoverkapping wordt uitgewerkt in wit geschilderd hout.

Dit materiaal is inpasbaar in de omgeving en dus aanvaardbaar.

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De 2 slaapkamers op de 2e verdieping voldoen niet aan artikel 9 van de bouwcode aangaande de minimale vrije hoogte.

Gezien er in de vergunde toestand reeds 2 kamers naast de zolderruimte voorzien waren en de kwaliteit van de overige ruimten, kan een afwijking deels uitzonderlijk toegestaan worden op een voorwaarde (dat de ruimte voor ‘bureau’ op nivo +1 in gewenste toestand wordt voorzien als ‘slaapkamer’ en de kleinste slaapkamer op nivo +2 in gewenste toestand wordt voorzien als ‘bureau’) waardoor 2/3 van de slaapkamers voldoen aan de minimale normen.

 

Gezien de aanvraag gelegen is in de wijk Della Faille, waar het groene parkkarakter vooropgesteld wordt, werd advies opgevraagd bij de stedelijke Groendienst: De Groendienst geeft een voorwaardelijk gunstig advies op voorwaarde dat er geen bomen geveld worden voor dit project. De bestaande bomen dienen maximaal beschermd te worden tijdens de werkzaamheden. De straatboom moet optimaal beschermd worden tijdens de werken. Als er schade is zal er een schadebepaling worden opgemaakt. Niet al de bomen op het perceel staan ingetekend op het huidige plan. De wadi mag niet aangelegd worden in de wortelzone van bestaande bomen.”

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De ruimte voor ‘bureau’ op nivo +1 in gewenste toestand te voorzien als ‘slaapkamer’ en de kleinste slaapkamer op nivo +2 in gewenste toestand te voorzien als ‘bureau’.

3. De regenwaterput onder de verhardingen te voorzien.

4. De wadi niet te voorzien in de wortelzone van bestaande bomen en buiten de kruinprojectie van de bestaande bomen te plaatsen.

5. Het voorzien van een afsluiting van de voortuin hoger dan 1 m wordt uitgesloten van vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 november 2024

Volledig en ontvankelijk

23 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 februari 2025

Verslag GOA

3 februari 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De ruimte voor ‘bureau’ op nivo +1 in gewenste toestand te voorzien als ‘slaapkamer’ en de kleinste slaapkamer op nivo +2 in gewenste toestand te voorzien als ‘bureau’.

3. De regenwaterput onder de verhardingen te voorzien.

4. De wadi niet te voorzien in de wortelzone van bestaande bomen en buiten de kruinprojectie van de bestaande bomen te plaatsen.

5. Het voorzien van een afsluiting van de voortuin hoger dan 1 m wordt uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.