Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024157767 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA SILVERLINE DEVELOPMENT met als adres Bredabaan 28 te 2930 Brasschaat |
Ligging van het project: | Herentalsebaan 37 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nr. 183M4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/08/2024: opname in het vergunningenregister (202420) wegens het vermoeden van vergunning;
- 22/08/1946: toelating (329#19305) voor duivenhok;
- 02/091941: toelating (329#17298) voor een verbouwing.
Vergunde toestand
- functie: meergezinswoning met 3 woongelegenheden;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
wijkt af van de vergunde toestand:
- bouwvolume:
Nieuwe toestand
- functie ongewijzigd – meergezinswoning met 3 woongelegenheden;
- bouwvolume:
- gevelafwerking ongewijzigd.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het bouwvolume met een aanbouw en een dakuitbouw;
- wijzigen van de scheidingsmuren;
- aanleggen van een dakterras;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 23 december 2024 | 22 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets | 23 december 2024 | 20 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 23 december 2024 | 13 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 23 december 2024 | 28 januari 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gemengd woongebied en industriegebied. De gebieden die als gemengd woon- en industriegebied zijn aangeduid, zijn bestemd voor wonen en voor de andere in artikel 5.1.0. van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. Bedoelde functies alsmede voor de instandhouding en de gerechtvaardigde uitbreiding van de bedrijven die er gevestigd zijn. Wanneer die bedrijven hun huidige bedrijfsactiviteit niet meer voortzetten en geen andere activiteiten die tot dezelfde bedrijfssector behoren, uitoefenen, krijgt het betrokken gebied uitsluitend en definitief de bestemming van woongebied.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
§3. Bovendien biedt de verbouwing een onvoldoende kwalitatieve oplossing op het eigen perceel.
§2. De inpassing van een gebouw is afgestemd op het perceel, de perceelsgrenzen, wegen en paden en andere gebouwen op het perceel, de bereikbaarheid van het perceel en op de omgeving. Bij de creatie van bouwvolumes wordt rekening gehouden met het gebruik van het gebouw en met bezonning, uitzichten en privacy van overige gebouwen in de omgeving. Het creëren van een dakterras op de aanbouw veroorzaakt privacy-hinder.
Het is niet duidelijk of de scheidingsmuur en de afwerking ervan in brandwerend materiaal wordt uitgevoerd.
Enkelvoudige scheidingsmuren dienen te worden uitgevoerd in massief, ongeperforeerd materiaal. De minimale dikte bedraagt 0,18 meter.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is deels pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt het project waarschijnlijk schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. Uit het ingewonnen advies blijkt dat voorwaarden opgelegd moeten worden om het schadelijk effect te voorkomen.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het gebouw werd opgenomen in het vergunningenregister als meergezinswoning met drie woongelegenheden. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging en geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden. De woonfunctie blijft behouden en is inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik - hinderaspecten - gezondheid - gebruiksgenot
Bij de opname in het vergunningenregister werden een aantal vergunningsplichtige werken en wijzigingen uitgesloten aangezien er hiervoor onvoldoende bewijzen waren waaruit bleek dat die hebben plaatsgevonden vóór 9 november 1979. Qua volume betreft het de aanbouw op de gelijkvloerse verdieping en de dakuitbouw aan de achterzijde van het hoofddak. Deze werken vallen niet onder het vermoeden van vergunning. In deze aanvraag wenst men alsnog een vergunning te bekomen voor deze niet-vergunde verbouwings- en uitbreidingswerken.
Echter zijn de gevraagde werken niet in overeenstemming met de ruimtelijke draagkracht (artikel 6 van de bouwcode), zowel van het eigen perceel als van de omgeving.
De gelijkvloerse uitbreiding heeft een negatieve impact op de woonkwaliteit van het appartement zelf. Door de uitbreiding van de bouwdiepte wordt de lichttoetreding in de centrale zone van de gelijkvloerse woongelegenheid nog verder beperkt, waardoor natuurlijk daglicht en bijgevolg ook het wooncomfort binnen de woning vermindert. Bovendien getuigt de voorgestelde interne indeling van het gelijkvloers niet van een logische en kwaliteitsvolle planschikking.
Het hoofddak van het pand werd uitbereid met een dakuitbouw, vermoedelijk in functie van het inrichten van verblijfsruimtes op de zolderverdieping. De interne hoogte in de zolder is echter onvoldoende om een kwaliteitsvolle verblijfsruimte te voorzien. Daarnaast biedt de zolder onvoldoende uitzicht naar buiten.
De dakuitbouw levert geen meerwaarde op voor de woning, terwijl de werken wel een impact naar de aangrenzende woning en de omgeving met zich meebrengen, omdat deze uitbreiding tegen de perceelgrens wordt voorzien.
Bovenop de aanbouw wordt een dakterras voorzien, waarbij privacy-hinder veroorzaakt wordt naar de aangrenzende buur aan de rechterzijde. Omwille van de onverenigbaarheid met artikel 7 §2 van de bouwcode, kan dit dakterras niet worden toegestaan.
Cultuurhistorische aspecten - visueel-vormelijke elementen
Het pand, samen opgetrokken met het buurpand in 1911, wordt vermeld in de inleiding van de inventaris bouwkundig erfgoed. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar. Deze ingrepen doen geen fundamentele afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand, zo blijkt uit het advies van de dienst Stadsontwikkeling/Onroerend Erfgoed/Monumentenzorg.
Bij erfgoedpanden wordt voldoende aandacht gevraagd voor de voorgevel. Schrijnwerk maakt hier een groot deel vanuit gezien de impact op de beeldwaarde. Het bestaande schrijnwerk is mogelijk nog uitgevoerd in hout, de voordeur werd vervangen, de kroonlijst ingepakt. Ondanks dat de voorgevel geen deel uitmaakt van de aanvraag is het aangewezen om hier bij een volgende gevelverfraaiingscampagne rekening mee te houden en opnieuw te opteren voor historisch correct geprofileerd, geschilderd houten schrijnwerk (ramen en voordeur) en de kroonlijst van de pvc-planchetten te ontdoen. Dit zou de beeldwaarde bestendigen en versterken.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 3 december 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 23 december 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 21 februari 2025 |
Verslag GOA | 3 februari 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Dakterras:
Het bezwaar is tegen het dakterras dat voor inkijk zal zorgen.
Beoordeling:
Het bezwaar is gegrond. Boven de gelijkvloerse uitbreiding wordt een dakterras voorzien, waarbij privacy-hinder veroorzaakt wordt naar de aangrenzende buur aan de rechterzijde. Dit is in strijd met artikel 7 van de bouwcode. Met de buur aan de linkerzijde wordt voldoende afstand behouden.
Vervuiling:
Het bezwaar is tegen mogelijke afval en vervuiling door huisdieren op het dak van bezwaarindiener.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond. De bezorgdheden van de bezwaarindiener vormen geen beoordelingsgrond bij een omgevingsvergunning.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.