Terug
Gepubliceerd op 17/02/2025

2025_CBS_00759 - Omgevingsvergunning - OMV_2024154180. Berthoutstraat 75. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_00759 - Omgevingsvergunning - OMV_2024154180. Berthoutstraat 75. District Berchem - Goedkeuring 2025_CBS_00759 - Omgevingsvergunning - OMV_2024154180. Berthoutstraat 75. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024154180

Gegevens van de aanvrager:

de heer Steven Van Houdt met als adres Berthoutstraat 75 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Berthoutstraat 75 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie B nr. 34A5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning naar een gemengd gebouw met verblijfsrecreatie en een eengezinswoning met voorgevelwijziging

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          10/09/2024: statusrapport;

-          19/02/1904: toelating (956#2851) voor het bouwen van zes woningen.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoekperceel;
  • gevelbreedte langsheen de Berthoutstraat van 7,18m en langsheen de Daenenstraat 7,97m;
  • 2 verdiepingen onder zadel- en plat dak; 
  • kroonlijsthoogte van 8,88m en nokhoogte van 12,19 m;
  • perceel volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • voorgevels in beige simili op een arduinen gevelplint met decoratieve gevelelementen in de vorm van horizontale banden;
  • buitenschrijnwerk in zwart PVC;
  • dakbedekking in bruine dakpannen.

 

Bestaande toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning;

  • op de gelijkvloerse verdieping werd een 1 slaapkamerappartement ingericht;
  • op de eerste en tweede verdieping werd een 2 slaapkamerappartement ingericht;

-          bouwvolume gelijk aan de vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel en de gevelplint werden grijs geschilderd.

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning met nevenfunctie:

  • nevenfunctie verblijfsrecreatie op het gelijkvloers;
  • woonruimtes op de eerste verdieping en de daklaag;

-          bouwvolume ongewijzigd:

  • hoekperceel;
  • gevelbreedte langsheen de Berthoutstraat van 7,18m en langsheen de Daenenstraat 7,97m;
  • 2 verdiepingen onder zadel- en plat dak; 
  • kroonlijsthoogte van 8,88m en nokhoogte van 12,19 m;
  • perceel volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • voorgevels in grijs geschilderde simili op een arduinen gevelplint met decoratieve gevelelementen in de vorm van horizontale banden in grijs geschilderde simili;
  • buitenschrijnwerk in zwart PVC;
  • dakbedekking in bruine dakpannen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken in het kader van het inrichten van een complementaire functie verblijfsrecreatie (hoofdfunctie blijft eengezinswoning).

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

18 december 2024

6 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 december 2024

19 december 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring. 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 9 Minimale hoogte van ruimten: de slaapkamers op de tweede verdieping hebben een vrije hoogte van slechts 2,45 m terwijl dit minimaal 2,6 m dient te zijn;
  • artikel 10 Daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer: slaapkamer 1 heeft een raamopening van minder dan 1 m², waar dit minimaal 2 m² moet zijn.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 


Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het voorzien van verblijfsrecreatie als functie complementair aan het wonen. De hoofdfunctie wonen (eengezinswoning) blijft behouden.

De verblijfsrecreatie wordt voorzien van een oppervlakte van circa 42 m². Er wordt circa 92 m² op de verdiepingen voorzien voor het wonen.

Dit is inpasbaar in het woongebied op voorwaarde dat de woongelegenheid over de noodzakelijke kwaliteiten wordt voorzien.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het bouwvolume van de woning blijft ongewijzigd.

De zolder wordt omgevormd naar twee slaapkamers. Beide slaapkamers zijn echter onvoldoende kwalitatief door het gebrek aan een voldoende vrije hoogte en voldoende daglichttoetreding. Het inrichten van slaapkamers (of andere verblijfsruimtes) in de daklaag wordt uitgesloten uit de vergunning.

De slaapkamers dienen bijgevolg op een andere plaats in de woning voorzien te worden. De functie complementair aan het wonen dient bijgevolg op een kleinere oppervlakte voorzien te worden.

 

Er wordt opgemerkt dat het wel inpasbaar zou zijn binnen de omgeving om de woning van een grotere daklaag te voorzien die aansluit bij de architectuur van de woning. Indien de nieuwe daklaag voldoende vrije hoogte en daglichttoetreding voorziet, dan zou dit wel met slaapkamers voorzien kunnen worden. Het uitbreiden van het dak kan echter niet in voorwaarden opgelegd worden. Indien de aanvrager dit wenst, dient deze hiervoor een nieuwe Omgevingsvergunning aan te vragen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevel werd grijs geschilderd waarbij de elementen in simili minder uitgesproken in de gevel zichtbaar zijn. Hierbij werden ook de horizontale lijsten grijs geschilderd. Dit betreft een verarming van het straatbeeld. Dit wordt ongunstig beoordeeld en wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

De natuurstenen plint werd in bestaande toestand overschilderd. Dit wordt hersteld naar niet-geschilderde toestand. Dit is inderdaad noodzakelijk.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het schilderen van de natuursteen elementen in de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. Het voorzien van verblijfsruimtes op de tweede verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Standpunt college

Het college is als vergunningverlenende overheid van oordeel dat de functie verblijfsrecreatie uitgesloten dient te worden uit de vergunning. Gezien de slaapkamers van de woonfunctie door het gebrek aan voldoende vrije hoogte en daglichttoetreding niet in de daklaag kunnen voorzien worden, moeten ze op het gelijkvloers ingericht worden. Hierdoor is het college van oordeel dat er naast de slaapkamers op gelijkvloers geen ruimte is voor een bijkomende complementaire functie zonder bijkomende vergunningsplichtige werken.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 november 2024

Volledig en ontvankelijk

18 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 februari 2025

Verslag GOA

28 januari 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het schilderen van de natuursteen elementen in de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. Het voorzien van verblijfsruimtes op de tweede verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De functie verblijfsrecreatie dient uitgesloten te worden uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.