Terug
Gepubliceerd op 17/02/2025

2025_CBS_00740 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024158947. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_00740 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024158947. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_00740 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024158947. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024158947

Gegevens van de aanvrager:

NV TotalEnergies Refinery Antwerp met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 15 sectie B nr. 250Z

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Plaatsen van een hoogspanningscabine en aanleg verhardingen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     24/06/1999: vergunning (HV/1999/B/0027) voor het afbreken en wederopbouwen van een toegangscontrolegebouw K2604, aan de administratieve poort. 

 

Bestaande/vergunde toestand

-     functie: industrie en bedrijvigheid; 

-     inrichting: een bestaande personeelsparking (parking 1) nabij portiergebouw K2604 op de site van een raffinaderij. Op de parking bevinden zich 80 parkeerplaatsen voor personenwagens, 3 wachtplaatsen voor vrachtwagens en een fietsen- en motorstalling. De parkeerplaatsen, waarvan een deel zijn gemarkeerd en een deel niet, zijn aangelegd in asfalt en grind. De motor- en fietsenstalling is aangelegd met stelconplaten. 

 

Nieuwe toestand

-     functie: 

  • hoogspanningscabine: nutsvoorziening – elektriciteitsinstallatie (voeding voor laadpalen); 
  • verhardingen: infrastructuur; 

-     bouwvolume hoogspanningscabine: 

  • oppervlakte: 14 m² (5,2 meter x 2,7 meter);
  • hoogte: 2,5 meter; 

-     gevelafwerking hoogspanningscabine: betonnen prefabcabine afgewerkt in beige/wit; 

-     inrichting:

  • een deel van de bestaande grindverharding (512,8 m²) wordt heraangelegd met waterpasserende betonstraatstenen in functie van parkeerplaatsen; 
  • een grindzone (21,7 m²) wordt aangelegd waarin 14 laadpalen en 2 voetpadkasten geplaatst worden; 
  • een asfaltverharding (44,7 m²) wordt aangelegd in functie van de wegenis. 

 

Inhoud van de aanvraag

-     plaatsen van een hoogspanningscabine en een voetpadkast; 

-     (her)aanleggen van verhardingen. 

 

Opgemerkt wordt dat de aanvrager het plaatsen van zes laadpalen aanvraagt als stedenbouwkundige handeling aangezien deze binnen de 5 meter van de perceelsgrens staan. Het plaatsen van elektrische laadpalen is echter vrijgesteld van stedenbouwkundige vergunningsplicht volgens artikel 3.1.14° van het Vrijstellingenbesluit. Hieraan zijn geen voorwaarden met betrekking tot afstand van de perceelsgrenzen of gebouwen verbonden waardoor deze handeling zonder voorwerp valt.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd. 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven- en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften: 

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven; 

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Scheldelaan; 

-     overdruk Leidingstraat parallel met de Scheldelaan. 

 

Aan de overzijde van de Scheldelaan, buiten de afbakeningslijn zeehavengebied, is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemmingen Bijzondere natuurgebieden en – voor de Schelde – Bestaande waterwegen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De aanvrager geeft aan dat het hemelwater dat op de hoogspanningscabine en de nieuwe verhardingen valt, op eigen terrein in een onverharde zone kan infiltreren en de hemelwaterverordening hierdoor niet van toepassing is. Echter wordt het hemelwater ofwel afgevoerd naar een grindverharding ofwel valt dit op een waterdoorlatende verharding (met een hellingspercentage van minder dan 2%). Het hemelwater kan dus niet infiltreren in een onverharde zone waardoor de hemelwaterverordening wel van toepassing is. Voor de hoogspanningscabine wordt geadviseerd de grindzone rondom de cabine uit te voeren als groenzone zodat het hemelwater hier rechtstreeks in kan infiltreren en de hemelwaterverordening niet van toepassing is op de hoogspanningscabine (en de omliggende groenzone). Voor de waterdoorlatende verhardingen dient geen infiltratievoorziening aangelegd te worden conform de hemelwaterverordening op voorwaarde dat deze geplaatst worden op een waterdoorlatende fundering.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op een bestaande personeelsparking, ter hoogte van een inrit naar een grootschalige industriële site, worden een aantal parkeerplaatsen heraangelegd met waterpasserende betonstraatstenen waarbij elektrische laadpalen worden geplaatst. Voor de voeding van de laadpalen wordt een hoogspanningscabine geplaatst met transformator.

 

De nieuwe constructies staan in functie van de energietransitie van het bedrijf waardoor de aanvraag zich functioneel inpast binnen het industrieveld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het vervangen van een grindverharding naar een andere waterpasserende verharding en het plaatsen van een hoogspanningscabine. Deze cabine heeft een beperkte oppervlakte (14 m²) waardoor er een beperkte vrije ruimte wordt ingenomen. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Opgemerkt wordt dat de laadpalen (en voetpadkasten) in grindzones geplaatst worden, terwijl hier geen directe nood is aan verharding. Eveneens wordt nieuwe asfaltverharding aangelegd als verbreding van de circulatieruimte op de parking, zonder verduidelijking of motivering waarom dit nodig is. Geadviseerd wordt alle niet-functionele verharding uit te sluiten van vergunning en deze zones in te richten als groenzones.

 

Visueel-vormelijke elementen

De hoogspanningscabine wordt opgetrokken in beton en afgewerkt in een beige/witte kleur. Dit materiaal- en kleurgebruik is aanvaardbaar binnen deze industriële context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.
 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. Door het voorzien van gemarkeerde en voorbehouden parkeerplaatsen voor het laden van elektrische auto’s, zullen wel 10 parkeerplaatsen worden opgeheven. Op de parking blijven nog 70 parkeerplaatsen over. De aanvrager geeft geen motivering of staving van de eigen parkeerbehoefte. Parkeren dient steeds op eigen terrein te gebeuren.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Dit advies werd opgemaakt op basis van PIV 2.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Om te voldoen aan de hemelwaterverordening dient de nieuwe grindzone bij de hoogspanningscabine aangelegd te worden als groenzone.

2. Niet-functionele verharding dient uitgesloten te worden van vergunning. Deze zones dienen als groenzone ingericht te worden.

3. Parkeren dient steeds op eigen terrein te gebeuren.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

8 januari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

7 februari 2025

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Om te voldoen aan de hemelwaterverordening dient de nieuwe grindzone bij de hoogspanningscabine aangelegd te worden als groenzone.

2. Parkeren dient steeds op eigen terrein te gebeuren.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.