Terug
Gepubliceerd op 20/01/2025

2025_CBS_00195 - District Deurne. De Grote Verbinding. Ringpark Het Schijn. SWOU12833 - Fase 1. Definitief ontwerp toegangsplein Lakborslei - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2025_CBS_00195 - District Deurne. De Grote Verbinding. Ringpark Het Schijn. SWOU12833 - Fase 1. Definitief ontwerp toegangsplein Lakborslei - Goedkeuring 2025_CBS_00195 - District Deurne. De Grote Verbinding. Ringpark Het Schijn. SWOU12833 - Fase 1. Definitief ontwerp toegangsplein Lakborslei - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

Op 22 november 2016 (jaarnummer 749) keurde de gemeenteraad de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.

Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldeoeververbinding.

Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen de stad Antwerpen en AG Vespa wordt gesloten voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.

Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, de stad Antwerpen en de intendant. Hierin worden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.

Op 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) keurde het college het besluitvormingsproces voor de voorontwerpen voor de Ringparken op Oosterweelverbinding Rechteroever, goed.

Ringpark Het Schijn

Op 21 februari 2020 (jaarnummer 1754) keurde het college de projectdefinitie, samen met de opdrachtdocumenten voor Ringpark Het Schijn in de districten Deurne en Borgerhout goed.

Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunning goed van de ontwerpopdracht voor Ringpark Het Schijn aan COBE ApS - OMGEVING cvba -De Urbanisten BV.

Op 22 januari 2021 (jaarnummer 613) keurde het college de aanpak van de aankoop- en herontwikkelingsoperatie voor Ten Eekhovelei principieel goed.

Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2453) keurde het college de verhuisstrategie voor volkstuinen in Ringpark Het Schijn principieel goed.

Op 19 november 2021 (jaarnummer 9149) keurde het college het voorontwerp voor Ringpark Het Schijn goed.

Op 10 juni 2022 (jaarnummer 4664) keurde het college de adviezen en wijzigingen op het voorontwerp Ringpark Het Schijn goed en gaf het college de opdracht aan AG Vespa om de uitvoering van de vooruitgeschoven delen op te starten.

Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1485) keurde het college onderstaande principes goed:

  1. samen te werken met Lantis en team Intendant om de Leefbaarheidsprojecten van de eerste fase en de Reserveleefbaarheidsprojecten  die nauw verbonden zijn met de Oosterweelverbinding, door middel van een gezamenlijk trekkerschap te realiseren;
  2. samen te werken met Lantis en onder leiding van team Intendant werk te maken van een snelle, efficiënte en kwalitatieve uitvoering van de bijkomende kapstukken en bijkomende leefbaarheidsprojecten

Op 28 april 2023 (jaarnummer 2700) keurde het college het definitief ontwerp van Ringpark Het Schijn Fase 1 goed.

Op 10 november 2023 (jaarnummer 7477) keurde het college goed dat Ringpark Het Schijn Fase 1 vanaf vergunning tot en met uitvoering wordt uitgevoerd door AG Vespa en gaf het college goedkeuring aan het bijhorende projectbudget.

Op 24 juni 2024 (jaarnummer 421) keurde de gemeenteraad de verwerving van onroerend goederen te Antwerpen-Deurne, Antwerpen 29ste afdeling, Deurne 3de afdeling, wijk A goed.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Het Schijn. Het district Deurne en het district Borgerhout hebben adviesbevoegdheid.

Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten en budgetten.

Argumentatie

Het Ringpark Het Schijn vormt één van de zeven Ringparken in relatie tot de Oosterweelverbinding en de daaraan gekoppelde leefbaarheids- en overkappingsprojecten. Ringpark Het Schijn omvat een landschapspark aan de oostzijde van de R1 vanaf de Schijnpoortweg tot aan de Turnhoutsebaan. De realisatie van het project Ringpark Het Schijn is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (de Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen.

In 2022-2023 maakte het ontwerpteam OMGEVING - COBE - De Urbanisten een definitief ontwerp op voor de projectcontour van het vooruitgeschoven gedeelte van Ringpark Het Schijn, zogenaamde 'Ringpark Het Schijn Fase 1'. In afwachting van potentiële grondverwervingen in de bouwrand wordt de toegang aan de Lakborslei ingericht volgens de minimale variant uit het voorontwerp, waarbij niet alle ambities uit het voorontwerp gerealiseerd worden. 

Dankzij de verwerving van gronden gelegen aan de Lakborslei in 2024 kan alsnog een toegangsplein met alle ambities uit het voorontwerp gerealiseerd worden binnen Ringpark Het Schijn Fase 1.

Het ontwerpteam OMGEVING - COBE - De Urbanisten maakte een definitief ontwerp op voor het toegangsplein aan de Lakborslei binnen de contour van Ringpark Het Schijn Fase 1.

Definitief ontwerp toegangsplein aan de Lakborslei

Het definitief ontwerp voor het toegangsplein is een verfijning van het voorontwerp. Dit ontwerp overschrijft gedeeltelijk het definitief ontwerp voor Ringpark Het Schijn Fase 1 ter hoogte van de toegang aan de Lakborslei. Parallel aan het definitief ontwerp zijn beheerafspraken gemaakt over het groen- en grijsbeheer samen met de beheerders, namelijk de bedrijfseenheid Stadsbeheer, de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en de Vlaamse Milieumaatschappij.

Het toegangsplein aan de Lakborslei wordt ingericht als buurtplein met ruimte voor ontmoeting, ter bevordering van de sociale veiligheid. Het toegangsplein vormt een groene verbinding tussen de begraafplaats Sint-Fredegandus en het ringpark als onderdeel van de Nerf Sint-Fredegandus. Daarnaast zal het plein ook bijdragen aan de waterveiligheid van de wijk samen met de herinrichting van de Schijnvallei en de Lakborslei. 

De raming van het ontwerpteam voor de bouwkost van het toegangsplein aan de Lakborslei bedraagt 435.574,28 euro inclusief btw.

Inspraak

Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team intendant gevoerd. Het ontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht. In de werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Vlaamse Milieumaatschappij, Agentschap wegen en verkeer, Provincie Antwerpen, Aquafin, Natuurpunt, Agentschap voor Natuur en Bos, vervoersregio Antwerpen, De Lijn, woonhaven, district Borgerhout en district Deurne).

Algemene financiële opmerkingen

In de meerjarenplanning 2020-2025 is een budget van 3.436.748,94 euro inclusief btw, studiekosten en onvoorziene kosten voorzien voor de opdracht tot en met de opmaak van het definitief ontwerp op SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01993/2SA020200.

AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.

In het meerjarenplan 2020–2025 van AG Vespa worden de projectuitgaven verrekend op project P001389 SP – Ringpark Het Schijn.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarden dat:

  • bekeken wordt of de inrit naar de begraafplaats aangelegd kan worden in grasdallen binnen de lopende werf van de Lakborslei;
  • bekeken wordt of de inrit tot het ringpark verbreed kan worden met grasdallen binnen de lopende werf van de Lakborslei of binnen de uitvoering van Ringpark Het Schijn Fase 1;
  • bekeken wordt of de gevraagd maatregelen m.b.t. verlichting, opstelruimte en blindengeleiding reeds opgenomen zijn in het ontwerp van de Lakborslei en/of nog aangelegd kunnen worden binnen de lopende werf van de Lakborslei;
  • waar mogelijk de bomen van 3e grootte vervangen worden door bomen van minimaal 2e grootte;
  • bij de plaatsing van de speelaanleidingen in de wadi rekening gehouden worden met groenbeheer van de wadi;
  • de behoefte naar parkeerruimte voor steps, bakfietsen en deelfietsen beken wordt op de schaal van het volledige ringpark met SW/Mobiliteit;
  • de inrichting van de speelaanleidingen verder verfijnd wordt met SB/Groen en de Speelcel; en
  • de afscherming van de speelzones langs het hoofdpad verder bekeken wordt met TV/Sport&Jeugd om conflict tussen spelende kinderen en doorgaand fietsverkeer te voorkomen .

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01993 - SWOU12833 Park Groot Schijn, Schijnpoortweg (Ringpark het Schijn - AG Vespa)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp voor het toegangsplein aan de Lakborslei binnen de projectcontour van Ringpark Het Schijn Fase 1 in het district Deurne goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft de opdracht aan:

DienstTaak
AG Vespa
  • advies vragen aan de districtsraad Deurne;
  • een vergunningsaanvraag voor het toegangsplein opmaken op basis van het definitief ontwerp;
  • het toegangsplein integreren in de uitvoering van Ringpark Het Schijn Fase 1.