Terug
Gepubliceerd op 20/01/2025

2025_CBS_00267 - Evenementen. Golazo Sports nv - Organisatie en logistieke ondersteuning. Antwerp Park Miles 2025 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2025_CBS_00267 - Evenementen. Golazo Sports nv - Organisatie en logistieke ondersteuning. Antwerp Park Miles 2025 - Goedkeuring 2025_CBS_00267 - Evenementen. Golazo Sports nv - Organisatie en logistieke ondersteuning. Antwerp Park Miles 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 22 oktober 2024 diende Golazo Sports nv, Schoebroekstraat 8, 3583 Paal (ondernemingsnummer 0442.115.211), een aanvraag in om de Antwerp Park Miles op 26 januari 2025 opnieuw te organiseren.

Juridische grond

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 28 november 2022 (jaarnummer 667) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages goed.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 §3, 1° van het Decreet lokaal bestuur is het college bevoegd voor de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen. 

Argumentatie

Golazo Sports nv organiseert op zondag 26 januari 2025 de vierde editie van de Antwerp Park Miles. Deze unieke parkenloop van 5, 10 of 21 kilometer start en eindigt in het Bosuilstadion (Oude Bosuilbaan 54, 2100 Antwerpen). Er zal door verschillende groene locaties in het oosten van Antwerpen worden gelopen.

De 6.000 deelnemers starten in acht aparte reeksen. Deze maatregel is bevorderlijk voor het loopcomfort van de deelnemers en voor de mobiliteit rond het parcours omwille van gecoördineerde oversteken. 

Programma:

  • 08.00 uur: opening registraties en afhalen borstnummers;
  • 08.40 uur -12.30 uur: start in acht golven;
  • 15.30 uur: einde.

Het parcours werd in samenwerking met de dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren, Politiezone Antwerpen, De Lijn, de dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit en Brandweer Zone Antwerpen uitgewerkt waarbij de veiligheid van de deelnemers en de impact voor de stad Antwerpen steeds kritisch werden afgewogen. Om de doortocht bij de bijzondere locaties vast te leggen, zijn er steeds duidelijke afspraken gemaakt met de beheerder of verantwoordelijke per locatie.

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd: 

  • ter beschikking stellen en leveren van het beschikbare feestmateriaal;
  • leveren, ledigen en reinigen van afvalcontainers;
  • inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en aankondigingsborden;
  • afvaardiging van de burgemeester en/of de schepen voor sport voor het startschot van de Antwerp Park Miles 2025.

Een veiligheidsdossier wordt opgemaakt volgens de richtlijnen van Politiezone Antwerpen en Brandweer Zone Antwerpen.

De dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) ingedeeld in categorie 5 (overige ondersteund publiek evenement) en wordt dus vrijgesteld van:

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal met uitzondering van promotioneel materiaal;
  • retributie nutsverbruik;
  • retributie lediging en reiniging afvalcontainers;
  • retributie parkeerverbodsborden.

Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig:

  • opkuis;
  • verwijderen straatmeubilair;
  • kosten voor transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, communicatiedragers, bulkmateriaal, elektriciteit, water).

Adviezen

SW - Mobiliteit en Verkeer Gunstig advies

De stadsdienst Parkeren en Mobiliteit geeft gunstig advies voor uw evenement mits er rekening wordt gehouden met de voorwaarden uit de leidraad mobiliteit en bereikbaarheid voor evenementen in Antwerpen die u hier vindt (www.antwerpen.be/info/63d105b0dc5771d5bc398e0b/leidraad-mobiliteit-en-bereikbaarheid-voor-evenementen-in-antwerpen).

SB - Groendienst Borgerhout Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park en in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke te respecteren voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur en activiteit, milieu en veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20 km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
BW - Brandweer Preventie Gunstig advies
MV - Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: één ambulance, vijf BLS-ploegen op het terrein (verdeeld langs het parcours) en een hulppost van minstens 18m² met minimaal één hulpverlener.

PZA - Openbare Orde Gunstig onder voorwaarden
  • Organisatie dient voldoende signaalgevers te voorzien om de veiligheid op de plaatsen waar de deelnemers op de openbare weg komen te garanderen.
  • Organisatie dient een fysieke afscheiding te voorzien tussen fietsers en lopers
  • Organisatie dient de afspraken gemaakt tussen de verschillende partners correct op te volgen
SB - Dienst Evenementen Gunstig advies
TV - S - Midden Gunstig advies
BZ - Administratie District Deurne Gunstig advies
SB - Groendienst Begraafplaatsen Gunstig advies
  • Op de dag van het evenement moet begraafplaats Deurne Ruggeveld steeds bereikbaar blijven voor bezoekers. Bezoekers worden consequent verwezen naar Parking Groot Schijn als de correcte parkeerplaats voor begraafplaats Deurne Ruggeveld; het lijkt alsof de zone het dichtstbij de begraafplaats nu wordt ingenomen. Graag signalisatie naar begraafplaats voorzien als de doorgang door de opstelling niet meer goed vindbaar is.
  • Op de dagen van de opbouw en afbraak moet begraafplaats Deurne Ruggeveld steeds bereikbaar blijven voor uitvaartdiensten, medewerkers van de stad Antwerpen, leveranciers van de stad Antwerpen en bezoekers.
MV - Noodplanning - AGEV overleg Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg van 10 december 2024 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0303 - Gevarieerd evenementenaanbod / promotie A
2BRS030301 - Tradities en sterkhouders
7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0501 - Sporthoofdstad Vlaanderen
2BRS050104 - Sportevenementen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie door Golazo Sports nv van het evenement Antwerp Park Miles op 26 januari 2025 met als start en finish het Bosuilstadion goed. Golazo Sports nv (ondernemingsnummer 0442.115.211) dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld, na te leven, alsook de voorwaarden in de evenemententoelating.

Artikel 2

Het college keurt de afvaardiging goed van de burgemeester en/of schepen voor sport voor de Antwerp Park Miles volgens protocollaire afspraken.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/BOF
  • om logistieke ondersteuning te verlenen volgens DUM-dossiers;
PZA/Openbare Orde/Evenementen
  • begeleiding van de deelnemers;
  • bemanning van de kruispunten;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en signalisatie;
  • maken van mobiliteitsafspraken met De Lijn;
  • briefing aan de seingevers in samenwerking met de organisatie.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.