Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024097087 |
Gegevens van de aanvrager: | NV HOME INVEST BELGIUM met als adres Woluwedal 46 te 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
Gegevens van de exploitant: | NV HOME INVEST BELGIUM (0420767885) met als adres Woluwedal 46 te 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
Ligging van het project: | Samberstraat 6-8 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nrs. 298F6, 298A4 en 298G6 |
waarvan: |
|
- 20220712-0046 | afdeling 7 sectie G nrs. 298G6, 298A4 en 298F6 (Milieuvergunning) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het wijzigen van een vergunning voor een meergezinswoning met gelijkvloers kantoor en de exploitatie van een warmtepomp |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/09/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022097986) voor een gevelwijziging, indelingswijziging stallingsgarage en exploitatie van warmtepompen voor een vergunde meergezinswoning;
- 02/05/2019: vergunning deputatie na weigering college (OMV_2018044911) voor het slopen van bestaande bebouwing en het bouwen van een meergezinsgebouw met 39 wooneenheden, 1 kantoor en een ondergrondse parking.
Vergunde toestand
- functie:
- 4 volumes rond een binnentuin:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie:
- 4 volumes rond een binnentuin, conform vergunde toestand;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 9 september 2022 verleende het college een vergunning voor de exploitatie van warmtepompen bij een project met 37 wooneenheden en kantoorruimte (kenmerk OMV_20220979896).
Inhoud van de aanvraag
De aanvrager wenst de warmtepompen bij een vergund bouwproject te wijzigen.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Milieuvergunning
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | +24,00 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 26 november 2024 | 13 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 26 november 2024 | 29 november 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 26 november 2024 | 16 december 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid.)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023.)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer.)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving.)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 4,53 mTAW. Bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt de pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen het gebouw aan de straatzijde circa 30 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping zit daar wat betreft kantoor/bewonersruimte en woning 0.9 en 0.10 onder. Ook de parkeergarage loopt risico op overstroming.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
Eventueel op te leggen voorwaarden met betrekking tot de structurele werken die nodig zijn om bescherming tegen overstromingen te bieden, zouden disproportioneel zijn. De aanvrager wordt wel geadviseerd mobiele beschermingsmiddelen te voorzien om de woning te beschermen tegen overstromingen.
De bijkomende afwaterende oppervlakte is heel beperkt en wordt opgevangen in een hemelwaterput die benut kan worden voor het bewateren van planten. Aangeraden wordt meer verbruikers aan te sluiten op het putvolume zodat de put voldoende en jaarrond gebruikt kan worden.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht.)
Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”.)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).)
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Het bestaande vergunde meergezinsgebouw met kleinschalige kantoorruimte op het gelijkvloers blijft behouden en blijft verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De volumetrie van het gebouw blijft grotendeels ongewijzigd ten opzichte van de eerder verleende omgevingsvergunningen. Er wordt bijkomend een schacht toegevoegd aan de achterzijde van het perceel. Deze schacht loopt door tot het hoogste dak. De schacht is uitgevoerd in dezelfde esthetiek en kwaliteit als de overige gevels. De tuin van woning 0.9 versmalt hierdoor maar de oppervlakte van 10 m² is nog steeds voldoende als private buitenruimte voor een wooneenheid met twee slaapkamers.
Visueel-vormelijke elementen
De gebogen poort in de voorgevel wordt gewijzigd naar een rechte poort waardoor deze eenvoudiger te openen is en transparanter oogt. Verder zijn de brandladders met vluchtterrassen vervangen door uitschuifbare brandladders. Hierdoor wordt de gevel aan het binnenplein luchtiger en esthetischer.
De buitenaanleg van de centrale buitenruimte werd aangepast. De voorziene betonverharding met grasvoegen hebben plaatsgemaakt voor grijze klinkers. De afmetingen en posities van de plantvakken zijn grotendeels hetzelfde gebleven in overleg met de brandweer en in functie van de opstelruimte voor de brandweerwagen. De klinkers ogen banaler dan de vooropgestelde 6-hoekige betonverharding maar de kleurstelling is in harmonie met de gevelmaterialen.
De visueel-vormelijke inpassing van de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het perceel is groter dan 120 m². De bijkomende afwaterende oppervlakte van de schacht zou geïnfiltreerd moeten worden. Omdat de toename van de dakoppervlakte met 6 m² erg beperkt is ten opzichte van de 950 m² vergunde dakoppervlakte, is een afwijking aanvaardbaar.
De bijkomende dakoppervlakte wordt bovendien als een groendak aangelegd en op een hemelwaterput aangesloten.
De overige aanpassingen hebben betrekking op het intern gebruikscomfort en worden gunstig beoordeeld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Het advies van Stadsontwikkeling/Mobiliteit is gunstig en leest als volgt:
“Er is geen functiewijziging of uitbreiding van het aantal wooneenheden. De parkeerparagraaf is niet van toepassing.
Het aantal fietsenstallingen vermindert, maar er zijn nog voldoende fietsenstallingen voor de behoefte.”
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Voor de afgeleverde omgevingsvergunning voor het project werden warmtepompen met een totale drijfkracht van 50 kW voorzien voor sanitair warm water, verwarming en koeling. Tijdens de uitvoering van de werken werd duidelijk dat het vermogen van de warmtepompen niet toereikend was. Een verhoging van de totale drijfkracht naar 74 kW wordt gevraagd.
De buitenunits van de warmtepompen worden voorzien op de daken van de bouwonderdelen gelegen achterin het perceel (niveau 4+). Het gebouw grenst er aan gebouwen van het dagcentrum van Elegast. Door de opstelling op het dak, hoger dan de aanpalende bebouwing, en het ontbreken van woningen in de onmiddellijke omgeving is er een beperkt risico op geluidshinder. Volgens de technische fiche bedragen de geluidsdrukniveaus van de toestellen maximaal 41 dB(A) (type F2120-20, 4 stuks) en 48 dB(A) (type S2125-12, 2 stuks), dit op twee meter afstand. Het betreft nieuwe installaties waarmee in deze omstandigheden de milieukwaliteitsnormen (MKN) voor geluid gerespecteerd moeten kunnen worden.
Het afgestraalde geluidsniveau van de gezamenlijke warmtepompen dient tijdens de levensduur van de installatie gemonitord te worden; er dient steeds voldaan te worden aan de MKN.
De warmtepompen werken met de koelmiddelen R410A. R410a is een fluorkoolwaterstof (HFK) met GWP 2.088. Op 11 maart 2024 trad de nieuwe EU-verordening rond F-gassen in werking. De lijst met apparatuur die tegen een vooropgezette datum niet langer bepaalde schadelijke F-gassen mag bevatten, wordt sterk uitgebreid. Het gebruik van R410a in het geplande type toestel is nog wettelijk tot 31 december 2029. Alhoewel het fluorgas nog toegestaan wordt, wordt de exploitant in het kader van duurzaamheid en het minimaliseren van de impact bij accidentele vrijstelling aangeraden het koelmiddel te vervangen. Via volgende link kan de exploitant de website van Vlaanderen raadplegen waarop de installaties vermeld worden die tegen een vooropgestelde datum geen schadelijke F-gassen meer mogen bevatten: https://www.vlaanderen.be/veka/energie-en-klimaatbeleid/energie-en-klimaatbeleid-voor-ondernemingen/f-gassen/20-februari-2024-nieuwe-f-gassenverordening-gepubliceerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
De hinder en de effecten op mens en omgeving veroorzaakt door het project kunnen, mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden, tot een aanvaardbaar niveau beperkt worden. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Milieuvergunning) | +24,00 kW |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Milieuvergunning) | 74,00 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 21 november 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 2 december 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 januari 2025 |
Verslag GOA | 9 januari 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe en Bieke Geypens |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Milieuvergunning) | 74,00 kW |