Terug
Gepubliceerd op 24/02/2025

2025_CBS_01321 - Organisatie en logistieke ondersteuning - 50ste internationale carnavalstoet in Ekeren. 1 maart 2025 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01321 - Organisatie en logistieke ondersteuning - 50ste internationale carnavalstoet in Ekeren. 1 maart 2025 - Goedkeuring 2025_CBS_01321 - Organisatie en logistieke ondersteuning - 50ste internationale carnavalstoet in Ekeren. 1 maart 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 19 november 2024 diende de Ekerse Karnavalsvereniging De Bierpruvers vzw, Driehoekstraat 14, 2180 Ekeren, vertegenwoordigd door de heer Rene De Backer, een aanvraag in om de 50ste internationale carnavalstoet in Ekeren te organiseren op zaterdag 1 maart 2025. 

De stoet bestaat uit binnenlandse en buitenlandse groepen.

De stoet wordt opgebouwd op 1 maart 2025 vanaf 8.00 uur in de Kloosterstraat, Moretuslei, Boomstraat en Lange Sterrestraat.
Om 14.00 uur start de stoet in het centrum van Ekeren en volgt volgend traject: 

Kloosterstraat – Driehoekstraat – Korte Sterrestraat – Kannekenslaan – Geestenspoor – Oosterlinckhoflaan – Veltwijcklaan – Markt – Steenstraat – Pastorijveld – Klein Hagelkruis – Groot Hagelkruis – Oorderseweg – Schoonbroek – Kattenberg – Molenstraat – Kloosterstraat – Dorpstraat – Kristus-Koningplein – Steenstraat. 

Tegen 20.00 uur is de stoet ontbonden. 

De organisatie verwacht 5.000 bezoekers langs het parcours.

Juridische grond

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen. 

De dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van dit evenement.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) ingedeeld in categorie 2 (publiek evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen) en wordt dus vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, inname ligplaats in de stadshaven, logistiek materiaal, transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, bulkmateriaal, elektriciteit, water), nutsverbruik, lediging en reiniging afvalcontainers, opkuis, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair).

Adviezen

Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig onder voorwaarden
  • Organisatie staat in voor de plaatsing en verwijdering van nadars aan de kruispunten langs de reisweg van de stoet.
  • Bestuurders van de deelnemende praalwagens dienen gedurende de ganse duur van het evenement bij hun voertuig te blijven en zich te onthouden van alcoholgebruik -
  • Er zullen alcoholcontroles worden uitgevoerd door de politie. Indien daar aanleiding toe is, kan tevens controle worden uitgevoerd op het bezit van het gepaste rijbewijs en de boordbescheiden, alsook de technische staat van de voertuigen. 
  • Deelnemende voertuigen worden enkel toegelaten tot de opstelzone mits voorlegging van een doorlaatbewijs.
MV - Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er is een beperkte hulppost vereist die minimaal bestaat uit: 

  • een hulppost van min. 12m² met 1 hulpverlener
  • 4  BLS-ploegen op het terrein, verspreid over de stoet. 

Brandweer - preventie Gunstig advies

Brandweer geeft voor het evenement een standaard advies.

De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werden gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werden gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen)

BZ - Administratie district Ekeren Gunstig advies
SB- EFMF - Evenementen Gunstig onder voorwaarden
  • De politie zal de stoet begeleiden. 
  • De deelnemers mogen zich voor deze stoet, in afwijking van de bepaling in de code van gemeentelijke politiereglementen, maskeren of zodanig verkleden dat zij onherkenbaar worden en zich in het openbaar vertonen. 
  • Betrokkenen mogen geen (verdacht) gedrag stellen dat aanzet tot angst of ongerustheid bij passanten of aanwezigen. 
  • Tijdens de stoet mag geen confetti of gelijkaardige feestartikelen gestrooid worden. 
  • De organisatie voorziet zelf een interne ordedienst. Dit wil zeggen dat er voldoende begeleiders ingezet dienen te worden die duidelijk herkenbaar zijn voor het aanwezige politiepersoneel door middel van fluo hesjes. 
  • De personages moeten zich steeds kunnen identificeren aan de hand van hun identiteitskaart. 
SW - Beheer en operaties Gunstig onder voorwaarden

Er mag geen schade toegebracht worden aan de openbare weg of straatmeubilair. Het wegnemen van straatmeubilair dient tijdig aangevraagd te worden.

SW - Mobiliteit en verkeer Gunstig onder voorwaarden

De stadsdienst Parkeren en Mobiliteit geeft gunstig advies voor uw evenement mits er rekening wordt gehouden met de voorwaarden uit de leidraad mobiliteit en bereikbaarheid voor evenementen in Antwerpen die u hier vindt: www.antwerpen.be/info/63d105b0dc5771d5bc398e0b/leidraad-mobiliteit-en-bereikbaarheid-voor-evenementen-in-antwerpen.

OS - Business en Innovatie Gunstig advies
SB - EFMF - Markten en Foren Gunstig advies
SD - GV - Gemeenschapsondersteuning Dierenwelzijn Gunstig onder voorwaarden

De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement 50ste Carnavalstoet in Ekeren dat plaatsvindt op 1 maart 2025 en verleent positief advies op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:

  • De paarden moeten volgende verzorging krijgen: 10 minuten rust na een werktijd van 60 minuten, de paarden moeten tijdens de rust voldoende beschermd zijn tegen extreme weersomstandigheden en moeten voldoende drinkwater krijgen.
  • De aanwezige dieren worden niet blootgesteld aan muziek of lawaai dat hen angstig kan maken.
  • De aanwezige dieren worden na het evenement terug gebracht naar hun vertrouwde omgeving.
  • De organisator zorgt zelf voor het verwijderen van uitwerpselen van de paarden en eventueel ander afval tijdens de gehele rondrit.
  • De organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van de aanwezige dieren niet in het gevaar komt. 
  • De organisator moet een contract hebben met een dierenarts die altijd bereikbaar is voor het geval het dier medische hulp nodig heeft.
  • Er is permanent toezicht door deskundig personeel op de interactie tussen mens en dier.


Art. 17bis. 1. Het is verboden 1 of meer ingrepen bij een gewerveld dier te verrichten, waarbij 1 of meerdere gevoelige delen van het lichaam worden verwijderd of beschadigd. (3) 2. Het bepaalde in 1 is niet van toepassing op : 1 ingrepen waarvoor een diergeneeskundige noodzaak bestaat; 2 ingrepen die op grond van de wetgeving inzake de dierenziektenbestrijding verplicht zijn; 3 ingrepen met het oog op het nutsgebruik van het dier of op de beperking van de voortplanting van de diersoort. De Koning stelt, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de lijst van deze ingrepen vast en bepaalt de gevallen waarin en de wijze waarop die ingrepen mogen worden uitgevoerd. (3)

Concreet: Dieren waarvan de oren of staart na 15 april 2018 gecoupeerd werd(en) mogen niet deelnemen aan wedstrijden, keuringen of tentoonstellingen ook niet als de ingreep plaats vond om medische redenen.

MV - Noodplanning - AGEV-overleg Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement werd voor de editie van 2025 niet besproken op AGEV. Maar de voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg voor de editie van 2024 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A). Het maximum geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).

Het aandeel van zware bastonen (gemeten FOH) dient zodanig beperkt dat de waarde LCeq LAeq steeds kleiner blijft dan 10 dB.

De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders of politie, in geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen. De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren of politie, steeds ter plaatse bereikbaar is.

De geluidsnormen van toepassing bij de buren binnen, blijven van toepassing (Vlarem II, bijlage 2.2.2 richtwaarden voor geluid binnenshuis).

In geval het evenement zich richt op een jong publiek, wordt gevraagd om oordopjes ter beschikking te stellen minimaal bij de EHBO voorzieningen.

De aanwezige kinderen mogen niet rechtstreeks blootgesteld worden aan de geluidsinstallatie. Geluidsinstallaties worden niet georiënteerd naar springkastelen en andere kinderanimatie.

In voorkomend geval worden generatoren niet bovenop boomspiegels geplaatst, dit verdicht de bodemwat nefast is voor het aanwezige groen.

In geval de aanvraag betrekking heeft op een evenemententerras primeert artikel 106 van de politiecodex op de bovenstaande voorwaarden.

SB - Groendienst Ekeren Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur en activiteit, milieu en veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie van de 50ste internationale carnavalstoet op 1 maart 2025 in het centrum van Ekeren goed. De organisator, Ekerse Karnavalsvereniging De Bierpruvers vzw, dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven, alsook de voorwaarden in de evenemententoelating.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/BOF  om logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders 28773 – 28739 - 28653.
PZA/OO
  • om parkeerverbodsborden te plaatsen volgens de aanvraag; 
  • om de doorgang van bussen van De Lijn in Schoonbroek zo lang mogelijk te faciliteren.