Terug
Gepubliceerd op 24/02/2025

2025_CBS_01020 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150631. Palmenlaan 11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01020 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150631. Palmenlaan 11. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_01020 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150631. Palmenlaan 11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024150631

Gegevens van de aanvrager:

Ingrid Van der Veeken - Quirijn van Engelen met als contactadres Henri Van Heurckstraat 9 bus 301 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Palmenlaan 11 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 12 sectie M nr. 31V

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en isoleren van een vrijstaande eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/11/2020: vergunning (OMV_2020114722) voor het verbouwen van een vrijstaande eengezinswoning;

-          26/11/2021: weigering (OMV_2021149256) voor het vellen van 3 bomen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – vrijstaande eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een hellend dak; 
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderd metselwerk met zwart houten schrijnwerk;
  • plint in breuksteen;
  • antracietkleurige dakpannen
  • poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • terras van 78 m².

 

Bestaande toestand

-          gevelafwerking en inrichting overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd;

  • blauwgrijs houten schrijnwerk;
  • garage ingericht als fietsenberging;
  • 30 m² verharding in de voortuinstrook;
  • 70 m² waterdoorlatende verharding in de zijtuinstrook;
  • stenen voortuinafsluiting.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen – vrijstaande eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een geïsoleerd hellend dak met 3 dakkapellen; 
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde steenstrips met zwart aluminium schrijnwerk;
  • plint in breuksteen;
  • antracietkleurige dakpannen;
  • poort naar inpandige fietsenberging;

-          inrichting:

  • terras van 78 m²;
  • 30 m² verharding in de voortuinstrook;
  • 70 m² waterdoorlatende verharding in de zijtuinstrook;
  • stenen voortuinafsluiting.

Inhoud van de aanvraag

-          isoleren van de gevels en het dakvolume;

-          voorzien van dakkapellen;

-          interne werken; 

-          wijzigen van de gevels.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.


Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode:  de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  •        Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing: § 3. Het vergunde zwarte houten schrijnwerk wordt gewijzigd naar zwart aluminium schrijnwerk;
  • Artikel 9 Minimale hoogte van ruimten: In de gastenkamer heeft de helft van de netto-oppervlakte vanaf 1,8 m vrije hoogte geen vrije hoogte van minstens 2,6 m;
  • Artikel 10 Daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer: De raamopening van de gastenkamer heeft slechts een opening van 0,3 m² en de dakramen bieden samen slechts 0,2 m² horizontaal uitzicht tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de ruimte;
  • Artikel 32 POET-principe is leidend: § 5.Bestaande parkeerplaatsen moeten zoveel mogelijk behouden blijven. De bestaande garage wordt ingericht als fietsenberging.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 


Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat het isoleren van de gevels en het dak en de plaatsing van 3 dakkapellen. Het dak wordt hiervoor beperkt opgehoogd. Bij de gevels wordt het bestaande buitenspouwblad gesloopt en vervangen door isolatie met steenstrips, waardoor deze ingreep geen impact heeft op het volume van de woning.

De volumetrische wijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand zijn gering waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat enkele gevelwijzigingen. Na isolatie worden de gevels afgewerkt met wit geschilderde steenstrips, gelijkaardig aan de bestaande gevelsteen.

 

De vormgeving van de gevels wordt wel enigszins vereenvoudigd. De meeste raamopeningen worden rechthoekig gemaakt, de luiken worden weggelaten en de natuurstenen decoratie rondom de voordeur wordt na isolatie niet teruggeplaatst. Gezien er steenstrips geplaatst worden en de nieuwe raamdorpels in natuursteen voorzien worden, kan de versobering van de gevels gunstig geadviseerd worden.

 

Verder wordt het zwart houten buitenschrijnwerk vervangen door zwart aluminium buitenschrijnwerk met een vereenvoudigde raamindeling, wat gunstig geadviseerd kan worden.

Op het hellend dak wordt aan de voor-, achter- en linkerzijgevel een nieuwe dakkapel voorzien. Deze dakkapellen zijn qua vorm en grootte in overeenstemming met de woning en de bestaande dakvorm blijft duidelijk leesbaar.

 

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op de 2e verdieping worden de zolderkamers intern verbouwd tot een gastenkamer en een bureauruimte. De nieuwe gastenkamer heeft onvoldoende vrije hoogte (bouwcode, artikel 9) en heeft onvoldoende uitzicht (bouwcode, artikel 10) om als verblijfsruimte gebruikt te kunnen worden. Het gebruik van deze ruimte als verblijfsruimte wordt dan ook van de vergunning uitgesloten.

 

Op het gelijkvloers wordt de bestaande garage ingericht als fietsenberging. Artikel 32 van de bouwcode legt echter op dat bestaande parkeerplaatsen maximaal behouden moeten blijven. Artikel 33 van de bouwcode legt dan weer op dat bij verbouwingen fietsparkeerplaatsen voorzien moeten worden op eigen terrein. Door het inrichten van de bestaande garage als fietsenberging wordt de parkeerplaats voor de wagen voorzien in de voortuin. Hierbij wordt de noodzakelijke verharding in de voortuin voor het bereiken van de fietsenstalling gecombineerd met de mogelijkheid voor het stallen van een wagen om zo een grotere oppervlakte in te kunnen zetten voor kwalitatief groen en infiltratie van hemelwater. Onder die voorwaarde kan de wijziging aanvaard worden. Er wordt echter opgemerkt dat de poort van fietsenstalling naar buiten draait waardoor de ruimte voor het stallen van de wagen beperkt wordt en het gebruik van de fietsenstalling mogelijk bemoeilijkt. In voorwaarden zal er opgelegd worden om het rechterdeel van de poort vast te maken en het linker opengaand deel naar binnen te laten draaien. Op die manier kan zowel de autostaanplaats als de fietsenstalling eenvoudig gebruikt worden.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het gebruik van de gastenkamer op de 2e verdieping als verblijfsruimte, wordt van de vergunning uitgesloten.

3. De poort ter hoogte van de fietsenstalling dient aangepast te worden zodat het opengaand deel links voorzien wordt en naar binnen draait en het rechter deel als vast paneel uitgevoerd wordt.


Standpunt college

Het college is als vergunningverlenende overheid van oordeel dat er onvoldoende beschikbare ruimte is om ter hoogte van de oprit een autostalplaats te voorzien conform de bepalingen uit de bouwcode (artikel 32, paragraaf 9). Dit is specifiek het geval in deze situatie omdat de vergunde garagepoort naar buiten toe opent. De bestaande autostalplaats in de garage dient daarom behouden te blijven.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 november 2024

Volledig en ontvankelijk

3 januari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 maart 2025

Verslag GOA

4 februari 2025 / 20 februari 2025

Naam GOA

Axel Devroe / Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het gebruik van de gastenkamer op de 2e verdieping als verblijfsruimte, wordt van de vergunning uitgesloten.

3. Het omvormen of verwijderen van de bestaande autostalplaats wordt van de vergunning uitgesloten.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.