Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024123455 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Different by Design met als adres Kapitein A.Tobbackstraat 1 te 3190 Boortmeerbeek en mevrouw Ilse Van Doorsselaere met als adres Kapitein A.Tobbackstraat 1 te 3190 Boortmeerbeek |
Ligging van het project: | Meir 109 - 115, Cellebroedersstraat 24 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nrs. 190M en 193V |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, kleinhandelsactiviteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en samenvoegen van 2 handelsruimten en plaatsen van zaakgebonden publiciteit |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/06/2024: omgevingsvergunning (OMV_2024006162) voor het verbouwen van een gemengd gebouw met detailhandel en wonen;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: ‘woon- en handelscomplex in eclectische stijl’: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5530;
- 01/02/2019: omgevingsvergunning (OMV_2018143453) voor het wijzigen van het schrijnwerk, de publiciteit en binneninrichting van een winkelruimte (Meir 113-115);
- 29/06/2018: omgevingsvergunning (OMV_2018037943) voor het afsplitsen van pand nr. 111 & 113/115 en opnieuw samenvoegen van handelspand nr. 111 bij nr. 109;
- 31/10/1991: vergunning (19911601) voor een verbouwing;
- 29/02/1988: vergunning (19881409) voor het verbouwen van een winkel;
- 09/09/1985: vergunning (19851062) voor een binnenverbouwing;
- 27/01/1978: vergunning (1978731) voor een verbouwing.
Vergunde toestand
Meir 109-111:
- functie:
- bouwvolume:
- gevel gelijkvloers:
Meir 113-115:
- functie:
- bouwvolume: 4 bouwlagen met hellend dak;
- gevel gelijkvloers zijde Meir:
- gevel gelijkvloers zijde Cellebroedersstraat:
Bestaande toestand
- functie en bouwvolume overeenkomstig de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie overeenkomstig de vergunde toestand behoudens:
- gevel gelijkvloers (Meir en Cellebroedersstraat):
Inhoud van de aanvraag
- samenvoegen van 2 afzonderlijke handelsruimten tot 1 handelsruimte;
- wijzigen van de gevel op het gelijkvloers;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- plaatsen van zaakgebonden publiciteit.
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Voor deze aanvraag is geen specifieke voorgeschiedenis van sociaal-economische vergunningen of kleinhandelsvergunningen voorhanden. Tot voor kort werd in het ene pand (huisnummer 113-115) een filiaal van Tommy Jeans uitgebaat en aan de andere zijde (huisnummer 109-111) was een filiaal van Nespresso gevestigd. Vóór de opsplitsing van deze panden (in 2018) werd in beide panden één kledingwinkel van WE Belgium uitgebaat. De netto-verkoopoppervlakten van de vorige uitbaters vielen buiten de regelgeving van de sociaal-economische vergunningen of kleinhandelsvergunningen.
De parfumerieketen Douglas wenst zich te vestigen in één winkel op de beide adressen Meir 109-115 op een netto-verkoopoppervlakte van 623 m². De winkel zal worden uitgebaat op het gelijkvloers (558 m²) en gedeeltelijk op de verdieping (65 m², inclusief trap-en lift). Het kantoor en stockagelokaal zijn eveneens voorzien op de eerste verdieping. Het betreft dus de inplanting van een winkel met een assortiment in categorie 2 “persoonsuitrusting” op een totale netto-verkoopsoppervlakte van 623 m².
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 12 november 2024 | 1 januari 2025 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 12 november 2024 | 24 december 2024 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 14 januari 2025 | 19 februari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 12 november 2024 | 20 januari 2025 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 12 november 2024 | 29 november 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 12 november 2024 | 18 november 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 12 november 2024 | 22 november 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 12 november 2024 | 7 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 12 november 2024 | 2 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 12 november 2024 | 3 februari 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: algemene voorschriften, artikel 10 overdruk - reca (r), artikel 9 overdruk - detailhandel (dh), culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:
In CHE-gebied, bij beschermd erfgoed, worden de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten.
De muren tussen de winkels en de gevels worden gewijzigd.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Dit is niet voorzien voor de lift in de winkel naar de verdieping.
Dit is niet voorzien aan de deur in het liftsas op het gelijkvloers.
Dit is niet voorzien aan de deur in het liftsas op het gelijkvloers.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
§3. Het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling, is verboden.
Het bestaande schrijnwerk wordt vervangen.
§4. Zaak-gebonden publiciteit:
De afmetingen van een lichtbak moeten voldoen aan volgende voorwaarden: maximum 0,60 meter uit de gevel.
De lichtbak steekt 0,70 meter uit de gevel.
§1. Alle technische installaties worden inwendig in het gebouw ondergebracht met uitzondering van de buitenunits van duurzame HVAC-installaties, op voorwaarde dat de gehele technische installatie niet hoger is dan 2,50 meter ten opzichte van de kroonlijst en binnen een verticale hoek van 45° ten opzichte van alle gevelvlakken vertrekkend vanaf de bovenkant van de kroonlijst. De technische installatie wordt niet inwendig in het gebouw aangebracht en de aanvraag bevat geen verdere gegevens over de installatie.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gedeeltelijk gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 7,55 mTAW. Bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt de pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen het gebouw aan de straatgevel circa 20 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping zit daaronder.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. Eventueel op te leggen voorwaarden met betrekking tot de structurele werken die nodig zijn om bescherming tegen overstromingen te bieden, zouden disproportioneel zijn. De aanvrager wordt wel geadviseerd mobiele beschermingsmiddelen te voorzien om de woning te beschermen tegen overstromingen.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De betreffende panden zijn gelegen op de Meir in het afgebakende hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen.
Het project is gelegen in een zone met overdruk detailhandel volgens RUP Binnenstad. De straten die hiertoe behoren hebben meer ruimtelijke mogelijkheden voor detailhandel.
Zoals opgenomen in de beoordelingselementen van het kleinhandelsluik stelt de Beleidsnota Detailhandel 2020 dat detailhandel in dat gebied als hoofdfunctie voldoende ruimte en flexibiliteit moet krijgen. Het behoud en optimalisatie (in dit geval samenvoeging van twee units naar één unit) van de vergunde commerciële activiteit is dus van grote meerwaarde.
Het samenvoegen van de twee units is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten en Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag heeft betrekking op panden die zijn opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De gevels en bedaking van het pand aan de Meir 109 zijn eveneens beschermd als monument.
De panden hebben een hoge erfgoedwaarde en werden in de inventaris opgenomen omwille van de architecturale en historische waarde.
De panden zijn beeldbepalend in deze context omwille van de architecturale uitwerking van de gevels en de nog aanwezige interieurelementen.
Voor de gevelwijzigingen van het monument Meir 109 werd het advies van het agentschap Onroerend Erfgoed gevraagd. Het advies is voorwaardelijk gunstig als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
“- Het schrijnwerk op de eerste en tweede verdieping van het beschermd monument Meir 109 moet behouden blijven omwille van de erfgoedwaarden. Het vervangen van dit schrijnwerk door nieuw schrijnwerk met een andere indeling en afwijkende detailleringen is niet toegestaan.
- De invulling van de bovenlichten van de etalages met zwart glas verstoort de monumentale gevel. Doorzichtig glas of gekleurd glas in dezelfde kleur als het pleisterwerk zijn wel mogelijk.”
Het advies wordt bijgetreden en dient te worden gevolgd.
Voor de werken aan de panden Meir 113-115 werd het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg gevraagd. Het advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
“Het gelijkvloers van Meir 113-115 wordt samengevoegd met dat van Meir 109. De bestaande invulwand wordt verwijderd. De bovengevels en het buitenschrijnwerk in de bovengevels blijven behouden. Het oorspronkelijke schrijnwerk is nog aanwezig. Op de eerste verdieping zijn er bovenlichten dichtgeschilderd, op de tweede verdieping werden er roosters geplaatst in de bovenlichten.
Deze ingrepen zijn beeldverstorend voor deze waardevolle gevel. Als voorwaarde wordt dan ook gesteld om deze ingrepen uit te sluiten of de bovenlichten vrij te maken van verf of opnieuw in te vullen met houten schrijnwerk en transparante beglazing. Dit genereert ook meer lichtinval in de achtergelegen ruimtes.
Voor de gevelwijzigingen van Meir 109 wordt het advies van het agentschap Onroerend Erfgoed gevolgd. Hun advies is strikt na te leven.
Ook voor Meir 113-115 wordt voorgesteld om het principe van transparante beglazing te voorzien in het bovenlicht. Het gesloten bovenlicht in zwart glas vormt een beeldverstorende toevoeging.”
Het advies wordt bijgetreden en dient te worden gevolgd.
Gelet op bovenstaande adviezen moeten de bovenlichten van het nieuw schrijnwerk op het gelijkvloers worden ingevuld met doorzichtige beglazing. Dit wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.
De plannen lijken geen wijzigingen aan het schrijnwerk van de gevel aan de Cellebroederstraat te voorzien. Vergunningsplichtige wijzigingen aan het schrijnwerk op de verdiepingen en aan de uiterste drie openingen op het gelijkvloers in de Cellebroedersstraat worden uitgesloten uit de vergunning.
Om uniformiteit in publiciteitsvoorzieningen te bekomen zijn in artikel 8 §4 van de bouwcode bepalingen opgenomen rond afmetingen en uitzicht van zaak-gebonden publiciteit. De haakse lichtbakken mogen maximaal 60 cm uit de gevel steken conform deze voorschriften. Dit wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de project-m.e.r.-screening wordt vermeld dat de airconditioningunits op het dak zullen worden geplaatst, in de bestaande zone die al is bestemd voor HVAC-systemen. Artikel 15 van de bouwcode stelt dat alle technische installaties inwendig in het gebouw moeten worden ondergebracht, met uitzondering van buitenunits van duurzame HVAC-installaties, als deze niet hoger zijn dan 2,50 meter ten opzichte van de kroonlijst en binnen een verticale hoek van 45° ten opzichte van alle gevelvlakken vertrekkend vanaf de bovenkant van de kroonlijst. De technische installatie moet voldoen aan de definitie van duurzame installatie en moet worden geplaatst conform de voorschriften. Dit wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.
Het advies van de stedelijke dienst Milieu kan als volgt worden samengevat:
“Koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen zijn indelingsplichtig bij een totale geïnstalleerde drijfkracht vanaf 5 kW (rubriek 16). Indien indelingsplichtig dan dient een melding of een omgevingsvergunning voor ingedeelde inrichtingen bekomen te worden alvorens geëxploiteerd wordt. Op basis van de informatie in het aanvraagdossier kunnen er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. Indien rekening wordt gehouden met bovenstaande, kan vanuit technisch oogpunt positief advies worden gegeven om de vergunning te verlenen.”
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van artikel 21, 24 en 25 van deze verordening voor wat betreft de vrije en vlakke draairuimte van minstens 1,50 meter voor de lifttoegang, de vrije en vlakke draairuimte van 1,50 meter voor de deur in de liftsas en de vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van 0,50 meter naast de krukzijde van de deur in de liftsas. Aangezien er een ‘beauty cabin’ wordt voorzien op de verdieping moet ook de ontsluiting van de verdieping aan de verordening toegankelijkheid voldoen. Dit wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.
De brandweer heeft een voorwaardelijk gunstig advies gegeven op basis van PIV4, wat strikt moet worden nageleefd .
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
De betreffende panden zijn gelegen op de Meir in het afgebakende hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen. De Meir ligt in het hart van de stad Antwerpen en is de belangrijkste winkelstraat. Het is een brede, autovrije straat waarlangs zowel grote handelszaken, handelsgehelen als kleinere winkels gevestigd zijn. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat voor deze zone handelsruimte op meerdere verdiepingen mogelijk is en dat detailhandel in dat gebied als hoofdfunctie voldoende ruimte en flexibiliteit moet krijgen. Behoud en optimalisatie (in dit geval samenvoeging van twee units naar één unit) van de vergunde commerciële activiteit is dus van grote meerwaarde. Het project Douglas past in de geformuleerde visie rond kleinhandel, met name een verdere concentratie en clustering van de detailhandel bij voorkeur in kernwinkelgebieden.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Binnenstad is op deze locatie van kracht. Het project is gelegen in een zone met overdruk detailhandel. De straten die hiertoe behoren hebben meer ruimtelijke mogelijkheden voor detailhandel. Door de inname van bestaande, eerder vergunde handelsruimte, wordt er geen nieuwe ruimte bij gecreëerd en is er dus geen gevaar voor leegstand op korte of lange termijn.
De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
De consument doet zijn aankopen het liefst zo dicht mogelijk bij zijn eigen woonomgeving. Hierbij spelen nabijheid (inclusief bereikbaarheid en parkeren), gemak en comfort een belangrijke rol. Gezien de ligging in het centrum, omgeven door bewoning en andere functies, past deze handelsfunctie perfect in zijn omgeving.
Ook de minst mobiele burgers dienen zich te kunnen voorzien in hun behoeften en moeten op een aanvaardbare afstand toegang hebben tot een voldoende groot aanbod. De handelszaak beantwoordt aan de verwezenlijking van deze doelstelling.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
De handelszaak Douglas is complementair aan deze van andere winkels op de Meir. Tal van kleding- en schoenzaken zijn in deze zone geclusterd en het aanbod van parfumerie is complementair aan dit aanbod. Er zijn ook heel wat andere parfumerie-aanbieders aanwezig in het kernwinkelgebied. De bekende keten Douglas was nog niet aanwezig in stad Antwerpen maar is al wel in een aantal andere concentraties gevestigd. Door het plaatsen van de nieuwe winkel van Douglas op de Meir binnen het hoofdkernwinkelgebied wordt er optimaal gebruik gemaakt van de ruimte om deze winkelketen te vestigen in stad Antwerpen. Dit optimaal ruimtegebruik wordt ook door het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en de visie van de Vlaamse overheid naar voren gebracht. Door geen nieuw pand te bouwen, maar door gebruik te maken van een deel van een pand dat leeg staat, wordt leegstand tegen gegaan. Er wordt dus maximaal gebruik gemaakt van de ruimte.
Het aangeboden assortiment wordt zowel doelgericht als recreatief bezocht door de klant. Door de locatie van de winkel zijn er niet alleen runshopping klanten, maar ook fun-shopping klanten. Gaan winkelen op de Meir wordt ook vaak als een uitstap gezien. De locatie van de winkel zorgt ervoor dat de inwoners van Antwerpen niet ver hoeven te gaan en ze hun commerciële behoefte dicht bij huis kunnen blijven doen.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
Er zijn verder geen aanzienlijke mobiliteitsproblemen te verwachten: gelet op de locatie in het historische centrum zijn de klanten aangewezen op de fiets, openbaar vervoer of bereiken de winkel te voet.
De winkel zelf voorziet geen fietsstalplaatsen of autostalplaatsen.
De winkel is zeer goed bereikbaar te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer.
Het pand is ook goed bereikbaar met de auto en de parkeerdruk wordt goed opgevangen in alle parkeergarages in de omgeving.
Er zijn deelfietsen en deelauto’s voorzien in de stad.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 wordt de omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten gunstig geadviseerd met het oog op de vestiging van de handelszaak Douglas aan de Meir 109-115 in 2000 Antwerpen voor een netto-handelsoppervlakte van 623 m² in de categorie 2 “Persoonsuitrusting”.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 12 november 2024 |
Start openbaar onderzoek | 22 november 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 21 december 2024 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 13 januari 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 25 februari 2025 |
Verslag GOA | 20 februari 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.