Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024082695 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als contactadres Frankrijklei 71/73 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen (0824037071) met als contactadres Frankrijklei 71/73 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Herentalsebaan 230 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 32 sectie B nr. 495D5 |
waarvan: |
|
- 20240621-0035 | afdeling 32 sectie B nr. 495D5 (Herentalsebaan 230) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het tijdelijk huisvesten van een school bestaande uit mobiele prefabunits (voor spoedcapaciteitsuitbreiding de Octopus) en het exploiteren van 8 warmtepompen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/04/2018: vergunning (OMV_2018007052) voor het plaatsen van containerunits voor een school met tijdelijke gebruiksduur;
- 29/06/2012: vergunning (20124630) voor het plaatsen van prefab-units voor tijdelijke kleuterklassen.
Vergunde toestand
- braakliggend terrein: de voorgaande tijdelijke vergunningen zijn vervallen en het terrein diende in oorspronkelijke staat te worden hersteld.
Bestaande en nieuwe toestand
- functie: kleuterschool met 4 klaslokalen, een polyvalente ruimte en een unit voor de administratie;
- bouwvolume:
- afwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- voorzien van een tijdelijke kleuterschool voor de duur van 24 maanden;
- oprichten van containerunits en luifel;
- aanleggen van verhardingen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 29 juli 2016 nam het college akte van een melding ingediend door het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen voor de exploitatie van een school voor kleuteronderwijs en lager onderwijs (De Octopus) (MV2016/294).
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de exploitatie van warmtepompen in tijdelijke containerunits.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Herentalsebaan 230
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 9,40 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 21 november 2024 | 13 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 21 november 2024 | 29 november 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 21 november 2024 | 27 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 21 november 2024 | 27 november 2024 |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid | 21 november 2024 | 9 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 21 november 2024 | 21 november 2024 |
Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit | 21 november 2024 | 9 december 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verderzetten van een bestaande tijdelijke school opgebouwd uit prefab-units, waarvoor een vergunning voor bepaalde duur werd verleend op 20 april 2018. Aangezien de termijn van deze vergunning ondertussen is verlopen, wordt een nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd voor de duur van 24 maanden. Hoewel de constructies nog aanwezig zijn, dient de dient de aanvraag uitgaande van de laatst vergunde toestand, een braakliggend perceel, opnieuw te worden behandeld met inachtname van de geldende regelgeving en beoordelingscriteria.
AG Stedelijk Onderwijs kampt nog steeds met een algemeen capaciteitstekort in basisscholen. Om dit probleem op korte termijn op te vangen, werden in 2011-2012 prefab-units geplaatst als tijdelijke oplossing. Intussen werden reeds verschillende schoolprojecten ter vervanging van deze prefab-units gerealiseerd. Vanwege tijds- en budgetbeperkingen is er echter nog steeds nood aan tijdelijke opvanglocaties.
De containerunits in deze aanvraag werden geplaatst voor een spoedcapaciteitsuitbreiding voor de Octopus. Het project voor de definitieve huisvesting heeft vertraging opgelopen en zal klaar zijn in het voorjaar van 2025. Aangezien verhuisbewegingen van een school organisatorisch enkel mogelijk zijn in een vakantieperiode die langer dan een week duurt, komen hiervoor enkel de paasvakantie en de grote vakantie in aanmerking. Dit maakt dat enige vertraging op de werken vaak gepaard gaat met een grote verschuiving in tijd van de verhuisbeweging alsook de afbraak van de units. Er wordt om deze redenen rekening gehouden met 1 jaar marge. De vergunning van de Herentalsebaan wordt gevraagd tot aan het einde van de werken en ingebruikname van het nieuwe schoolgebouw. Er wordt ingeschat dat begin 2026 de units verwijderd kunnen worden.
De school is gelegen in woongebied volgens het gewestplan. Stedelijke functies zoals scholen, horen centraal binnen het stadsweefsel en zijn inherent aan de functie wonen. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De prefab-units zijn op een driehoekig perceel ingeplant achter de bebouwing van de Herentalsebaan. Tussen de panden Herentalsebaan 226 en 236 is de rijbebouwing van de Herentalsebaan onderbroken door de inrit van de buurtparking. Deze buurtparking is publiek toegankelijk en doet bovendien dienst als doorgang voor zacht verkeer tussen de Herentalsebaan en de zuidelijk gelegen Arena-wijk. In het verlengde van de buurtparking en naast de doorgang onder het appartementsgebouw Gabriël Vervoortstraat 51-53, richting Arena-weide, ligt een driehoekig terrein, een restruimte. Deze ruimte werd ingericht als tijdelijke school. De zijde parallel aan de Herentalsebaan en grenzend aan de parking is ongeveer 40 meter lang en ligt op ongeveer 55 meter van de rooilijn van de Herentalsebaan. De tijdelijke school is bereikbaar via de buurtparking.
Links van de toegang van de school in de scherpe hoek is een luifel voor een fietsenstalling van ongeveer 8 meter bij 6 meter voorzien en rechts van de toegang zijn de klassen met een speelruimte aan de zijde van de appartementsblokken aan de Gabriël Vervoortstraat.
Er zijn vier klassen, een polyvalente ruimte, drie beperkte sanitaire modules en een module voor administratie. Het betreft een L-vormig containergeheel met een lengte van 28 meter en 28 meter tegen de bestaande scheidsmuren van een groot magazijn en garageboxen waardoor het geheel een minieme ruimtelijke impact heeft op de omgeving. Voor de klassen is nog een luifel geplaatst van 3 meter diep en ter hoogte van de toegangsdeuren naar de klassen 6 meter diep (vermits de toegangen kortere modules zijn, gecombineerd met sanitair). Het volume is 2,90 meter hoog en de luifel heeft een hoogte van 3,30 meter.
De aanvraag is ruimtelijk inpasbaar in de omgeving. De lage bouwhoogte van de constructies blijft ondergeschikt aan de hogere bebouwing in de directe omgeving en het aangrenzend magazijn. De ruimtelijke en visuele impact van de constructies op de omliggende bebouwing blijft hierdoor minimaal.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van de modulaire units bestaan uit gevelplaten uit verzinkt staal met coating, grijs. Verder wordt een luifel geplaatst aan gebouw A.
De materialisatie benadrukt de tijdelijkheid van de constructie. Omdat de visuele impact op de omgeving beperkt is, is de aanvraag gezien de stedenbouwkundige context inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De mogelijke hinder van de constructies voor de omliggende percelen wordt door de bouwhoogte en de ligging naast een groot magazijn en garageboxen tot een minimum beperkt.
Het advies van de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu/Luchtkwaliteit en Geluid is gunstig.
Op 2 december 2024 heeft INTER een ongunstig advies verleend inzake de aftoetsing aan de verordening toegankelijkheid. In de aanvraag is een nota van de aanvrager toegevoegd waarin de afwijkingen worden gemotiveerd. Er wordt gesteld dat het gaat om bestaande constructies die reeds in gebruik zijn en waarbij de circulatieruimte niet als problematisch wordt ervaren. In geval de situatie zich voordoet dat er een minder mobiele leerling of leerkracht is die les krijgt in een minder toegankelijke klas, kan de school een klaswissel doorvoeren. Gezien het zeer tijdelijke karakter van de units is het plaatsen van een automatisatie en/of doorvoeren van ingrijpende veranderingen geen duurzaam gegeven. De motiveringsnota wordt bijgetreden en de afwijking kan worden toegestaan.
Het advies van Water-link in samenwerking met Aquafin is voorwaardelijk gunstig en dient te worden nageleefd.
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig dient te worden nageleefd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit luidt als volgt:
“De aanvraag betreft het tijdelijk huisvesten van een school bestaande uit mobiele prefab-units (voor spoedcapaciteitsuitbreiding de Octopus). Het gaat over een bestaande tijdelijke school die voor 2 jaar een nieuwe vergunning moet aanvragen omdat de werken vertraging hebben opgelopen. Vermits de school er vandaag al is en er geen wijziging is in het programma of aantal leerlingen, is de parkeerparagraaf niet van toepassing.”
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
In het najaar van 2017 startte de uitbreiding en renovatie van het bestaande schoolgebouw op de site van De Octopus. Op 29 juni 2012 werd er reeds een tijdelijke stedenbouwkundige vergunning verleend voor het plaatsen van mobiele units voor een school (2012/4630). Deze vergunning had een geldigheidstermijn van vijf jaar. Op 20 april 2018 werd er opnieuw een stedenbouwkundige vergunning verleend voor de verlenging van de tijdelijke vergunning (OMV_2018007052). Ook deze vergunning was vijf jaar geldig.
Het project voor de definitieve huisvesting van de school heeft vertraging opgelopen en zal klaar zijn in het voorjaar van 2025. De mobiele units waren vergund tot 20 april 2023. Met voorliggende vergunningsaanvraag wordt gevraagd de bestaande mobiele units verder te vergunnen tot aan het einde van de werken en ingebruikname van het nieuwe schoolgebouw. Er wordt momenteel ingeschat dat begin 2026 de units verwijderd kunnen worden. De bestaande toestand van de mobiele units blijft behouden, er worden geen wijzigingen uitgevoerd.
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) betreffen opnieuw enkel de exploitatie van acht warmtepompen met een totaal gezamenlijk geïnstalleerd vermogen van 9,4 kW. Hiervoor wordt klasse 3-rubriek 16.3.2.a gevraagd. Het debiet voor het lozen van huishoudelijk afvalwater bedraagt minder dan 600 m³/jaar. Ook de opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen is minder dan 50 liter.
De warmtepompen werken met het koelmiddel R410a wat een Global Warming Potential (GWP) heeft van 2088. Gezien het een bestaande en tijdelijke situatie betreft, is dit aanvaardbaar. Niettemin wordt er ter informatie meegegeven dat sommige koelmiddelen aan uitfasering onderworpen zijn om in het kader van duurzaamheid en in geval van accidentele vrijstelling, de impact op het milieu te milderen. Meer informatie over in de toekomst toegelaten koelmiddelen en hun eventuele uitfaseringstermijn kan teruggevonden worden op https://www.vlaanderen.be/veka/energie-en-klimaatbeleid/energie-en-klimaatbeleid-voor-ondernemingen/f-gassen/20-februari-2024-nieuwe-f-gassenverordening-gepubliceerd.
De buitenunits van de warmtepompen situeren zich op het dak van de units. De exploitant wordt erop gewezen dat er te allen tijde voldaan dient te worden aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht zoals opgenomen in Vlarem II.
De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, - een beschermd monument, - een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4 §3). Dat is hier niet het geval.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen. Voor de duurtijd van de vergunning wordt aangesloten bij het stedenbouwkundig advies.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Herentalsebaan 230) | 9,40 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 21 november 2024 |
Start openbaar onderzoek | 30 november 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 29 december 2024 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 6 januari 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 maart 2025 |
Verslag GOA | 13 februari 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Herentalsebaan 230) | 9,40 kW |