Terug
Gepubliceerd op 10/02/2025

2025_CBS_00918 - Selectieleidraad GAC_2024_03298 - Raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_00918 - Selectieleidraad GAC_2024_03298 - Raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2025_CBS_00918 - Selectieleidraad GAC_2024_03298 - Raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Om in de periode 2026-2030 de continuïteit te garanderen in kwalitatieve externe communicatie van de stad Antwerpen naar bewoners, bedrijven, bezoekers en studenten kwalitatief, wil de stad Antwerpen een beroep doen op één of meerdere externe partners op het vlak van mediastrategie, -planning en -aankoop. De mediapartner werkt samen met de externe bureaus door de stad aangesteld om het marketing-en communicatiebeleid te ondersteunen door middel van het uitwerken van een mediastrategie, mediaplanning,media-aankoop en mediarapportage. 

Voor elke campagne wordt bepaald tot wie ze zich richt en wat het gewenste bereik is. Dit kan zich beperken tot een lokale campagne op districts- of stadsniveau maar ook over de stadsgrenzen heen gaan tot regio WAK (Waasland Antwerpen Kempen), of de gehele provincie Antwerpen. Voor bepaalde campagnes wordt een nationaal of zelfs internationaal bereik beoogd, telkens gericht op één of meerdere doelgroepen. Daarnaast zet de stad Antwerpen sterk in op digitale vernieuwing en sociale media, wat zich ook in de communicatie- en mediamix en campagnes laat merken. 

Hiervoor wordt de specifieke expertise en ervaring van één of meerdere mediapartners gezocht en wordt de opdracht tevens opgedeeld in 2 percelen: 

  • Perceel 1: uitwerken van een mediastrategie inclusief tactische mediaplanning & -aankoop van grote, positionerende, (inter)nationale campagnes. 
  • Perceel 2: mediaplanning en -aankoop voor kleine, eerder lokale campagnes. 

De raamovereenkomst GAC_2021_01729 vervalt op 16 februari 2026 en wordt via deze opdracht hernieuwd.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De voorwaarden van de opdracht worden vastgesteld in de selectieleidraad. De aanvragen tot deelneming worden beoordeeld op basis van de daarin uiteengezette selectiecriteria.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
2SBS060101 - Een stadsbreed kader voor de merkstrategie bepaalt het image en de unieke troeven van de stad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt selectieleidraad GAC_2024_03298 - Raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Planning en aankoop van mediaruimte 2025 tot en met 2029 - perceel 1


budgetplaats: diverse
budgetpositie: 6146
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2600, 2700, 2800, 2900, 3000 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.

met bestelbonnen
Planning en aankoop van mediaruimte 2025 tot en met 2029 - perceel 2

budgetplaats: diverse
budgetpositie: 6146
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2600, 2700, 2800, 2900, 3000 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.
met bestelbonnen
Forfaitaire vergoedingen van de inschrijvers voor perceel 1

budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 613
functiegebied: 2SBS060105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2600 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.
Bij gunning

Bijlagen

  • 03298_20250203_selectieleidraad.pdf