Op 5 juli 2013 (jaarnummer 6881) keurde het college het nieuwe samenwerkingsmodel tussen de stad Antwerpen en de districten goed. De stedelijke bedrijfseenheid Bestuurszaken krijgt de opdracht het samenwerkingsmodel stad-districten te faciliteren:
Hoofdstuk 8 'Samenwerking stad en districten' van het huishoudelijk reglement 'Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen' zoals goedgekeurd door het college voor de artikelen die op haar betrekking hebben op 21 januari 2025 (jaarnummer 294) bepaalt het volgende:
Artikel 29: "De raad voor overleg is een overlegorgaan tussen stad en districten waarbinnen afspraken kunnen worden gemaakt tussen de stad en de districten en tussen de districten onderling en waarbinnen informatie kan doorstromen tussen de verschillende beleidsorganen."
Artikel 30: "De raad voor overleg wordt voorgezeten door de schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie en is verder samengesteld uit de districtsburgemeesters en de betrokken uitvoerende mandatarissen van de stad en van de districten."
Artikel 31 §1.: "De raad voor overleg komt minstens drie maal per jaar samen (bij voldoende agendapunten). De leden van de raad voor overleg kunnen punten toevoegen aan de agenda. Een maand voorafgaand aan het overleg wordt een rondvraag gedaan naar agendapunten om de agenda samen te stellen. De agenda en beschikbare documenten worden minstens een week voorafgaand aan het overleg digitaal bezorgd."
Artikel 31 §2.: "De raad voor overleg kan ook ad hoc worden samengeroepen door de schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie of middels een formele vraag aan de schepen door: - een lid van het college van burgemeester en schepenen; - minimaal drie districten en op basis van een beslissing van de districtscolleges."
Artikel 144 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de districtsburgemeesters door het college van burgemeester en schepenen voor overleg kunnen worden samengeroepen telkens als de toestand dit vereist. Een dergelijk overleg is in elk geval jaarlijks verplicht voor de opmaak van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan, alsook voor de vaststelling van de personeelsbehoeften van de districtsraden.
De colleges, commissies en raden hebben hun respectieve zittingsdata vastgesteld voor 2025. Voor de vaststelling van de vaste vergaderkalender werd hiermee maximaal rekening gehouden zodat de overlegvergaderingen niet samenvallen met college-, commissie- of raadszittingen. Er werd eveneens rekening gehouden met de schoolvakanties.
Aangezien er meerdere overlegvergaderingen kunnen gepland worden op één dag, wordt het aanvangsuur van de eerste vergadering in principe vastgelegd op 18.00 uur. Afhankelijk van het aantal overlegvergaderingen kan het aanvangsuur in onderling overleg aangepast worden.
Rekening houdend met bovenvermelde argumenten worden volgende data voor overlegvergaderingen voorgesteld:
1. woensdag 2 april 2025
2. woensdag 14 mei 2025
3. woensdag 8 oktober 2025
In dringende gevallen kan steeds een bijkomende overlegvergadering ad hoc georganiseerd worden.
Het college keurt de volgende data voor het organiseren van overlegvergaderingen met de districtsbesturen voor 2025 goed:
Nr. | Weekdag | Datum |
1 | woensdag | 2 april 2025 |
2 |
woensdag | 14 mei 2025 |
3 |
woensdag | 8 oktober 2025 |
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Bestuurszaken | de data voor overlegvergaderingen voorleggen aan het managementteam ter kennisneming |
Bestuurszaken | de data voor overlegvergaderingen mededelen aan de kabinetten |
Bestuurszaken | de data voor overlegvergaderingen mededelen aan de districtscolleges |