Terug
Gepubliceerd op 10/02/2025

2025_CBS_00977 - District Merksem. Laarsebaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_00977 - District Merksem. Laarsebaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2025_CBS_00977 - District Merksem. Laarsebaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Laarsebaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 oktober 2023 (jaarnummer 7363);
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30 "Campiniastraat-Winterling", "Merksem Heide" en "Omgeving Kwadevelden";
  • maakt deel uit van de "wijk Kwadevelden" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Naar aanleiding van een melding van politie betreffende foutieve verkeersafwikkeling ter hoogte van het kruispunt Rodeloopstraat - Laarsebaan werd de verkeerssituatie op het kruispunt onderzocht. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met het district Merksem voor om op het verkeerseiland op het kruispunt bijkomende verticale signalisatie aan te brengen om de correcte afslagbewegingen te accentueren. Een soortgelijke ingreep wordt voorgesteld in de Rodeloopstraat en dan ook in deze straat gereglementeerd.

Leveranciers ondervinden hinder bij het in- en uitrijden van de inpandige laad- en loszone van het pand met nummer 241. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met het district Merksem voor om de glascontainers te verplaatsen en een volwaardig verdrijvingsvlak aan te brengen. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • de verplichting wordt opgelegd rechts te rijden, ter hoogte van het verkeerseiland op het kruispunt met de Rodeloopstraat (artikel 2). Het verkeersbord D1 wordt aangebracht;
  • een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs de oneven zijde, tegenover het nummer 322 (artikel 14).
    In het vlak worden tevens plooibakens aangebracht.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 16 oktober 2024 Gunstig advies
Districtsraad Merksem, advies van 23 januari 2025 j(aarnummer 2) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laarsebaan in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 oktober 2023 (jaarnummer 7363).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20241014_ME_Laarsebaan_AVR.pdf
  • 20241021_ME_Laarsebaan257_AH_Mark_Verdrijvingsvlak_Mark_Plan1 (2).pdf
  • 20241021_ME_Laarsebaan257_AH_Mark_Verdrijvingsvlak_MarkPlooib_Plan2 (1).pdf
  • 20241021_ME_Laarsebaan257_AH_Mark_Verdrijvingsvlak_SignPlooib_Plan3.pdf
  • 20240930_ME_Laarsebaan_Sign_D1_Plan1.pdf