Het vaststellen van het begrip dagelijks personeelsbeheer is van belang om de bevoegdheid van de algemeen directeur over het dagelijks personeelsbeheer vast te leggen.
De algemeen directeur staat, conform artikel 170 van het decreet lokaal bestuur, in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van het OCMW. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het OCMW en is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. Hij kan de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer delegeren aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Bij gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2025 (jaarnummer 75) werd de bevoegdheid tot de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer gedelegeerd naar het college.
Artikel 170 van het decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de algemeen directeur voor het dagelijks personeelsbeheer.
De stad Antwerpen bekrachtigde in het collegebesluit van 14 juni 2019, jaarnummer 05052 , dat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer valt: alle voorbereidende en uitvoeringsbeslissingen van de algemeen directeur in het kader van personeelsaangelegenheden die niet behoren tot een ander bevoegd orgaan.
De gemeente Borsbeek stelde in de gemeenteraadsbeslissing van 23 oktober 2009, het begrip dagelijks personeelsbeheer vast.
Gezien de grootte en complexiteit van de organisatie moeten er op dagelijkse basis heel wat beslissingen inzake personeel genomen worden. In functie van de continuïteit van de werking van de organisatie en gezien de goede evaluatie van de huidige werkwijze van de stad Antwerpen, wordt aan het college voorgesteld om de ruime invulling van het begrip dagelijks personeelsbeheer, zoals ze sinds 2009 wordt gehanteerd binnen de stad Antwerpen, te behouden.
De beslissingen die de algemeen directeur neemt in uitvoering van zijn gedelegeerde aanstellings-, sanctie-, tucht- en ontslagbevoegdheid vallen niet onder het begrip dagelijks personeelsbeheer. Ze vinden hun juridische grondslag in het collegebesluit van 2 januari 2025, jaarnummer 3.
Het college heft zijn beslissing van 14 juni 2019, jaarnummer 5052, op.
Het college beslist dat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer valt: alle voorbereidende en uitvoeringsbeslissingen van de algemeen directeur in het kader van personeelsaangelegenheden die niet behoren tot een ander bevoegd orgaan.