Terug
Gepubliceerd op 10/02/2025

2025_CBS_00757 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117098. Apollostraat 35. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_00757 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117098. Apollostraat 35. District Berchem - Goedkeuring 2025_CBS_00757 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117098. Apollostraat 35. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024117098

Gegevens van de aanvrager:

de heer Davy Haerynck met als adres Apollostraat 35 te 2600 ANTWERPEN en de heer Jimme Knight met als contactadres Apollostraat 35 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Apollostraat 35, 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 46L

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verbouwen van een eengezinswoning met zorgwoning, kappen van een boom en verbouwen van een vrijstaand bijgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/10/2022: aktename melding (OMV_2022134949) voor het inrichten van een zorgwoning;

-          15/04/1991: vergunning (961#12532) voor het bijbouwen van een verdieping;

-          06/12/1974: vergunning (961#12747) voor het bijbouwen van een tweede verdieping;

-          20/04/1966: vergunning (957#6267) voor het oprichten van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;
  • kamer voor zorgwonen (27 m³);

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • veranda achteraan woning;
  • bouwdiepte 15 m;
  • bouwhoogte 9,35 m;
  • inpandig terras aan achterzijde eerste verdieping met trap naar de tuin; 

-          gevelafwerking:

  • parement in bruinrode gevelsteen met accent in leisteen aan voordeur;
  • dorpels in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk in witgeschilderd hout;
  • kroonlijst in beton (gladde bekisting);
  • poort naar inpandige garage;

-          inplanting:

  • tuinzone tot achterste perceelsgrens.

 

Bestaande toestand

Functie, bouwvolume en gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte 15,58 m;
  • bouwhoogte 9,60 m;
  • inpandig terras geïntegreerd in bouwvolume;
  • terras achteraan woning

-          gevelafwerking:

  • schrijnwerk in zwart aluminium met gewijzigde raamindeling ter hoogte van de eerste verdieping;

-          inplanting:

  • bijgebouw tegen achterste perceelsgrens van 14 m²;
  • aanwezigheid van 1 hoogstammige boom.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;
  • wonen – zorgwoning (ca. 45 m²) en gedeelde ruimtes (ca. 29 m²) op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak;
  • uitbouw van 1 bouwlaag met plat dak;
  • bouwdiepte 17 m;
  • bouwhoogte 9,35 m;

-          gevelafwerking:

  • parement in rood genuanceerde gevelsteen;
  • geen leisteen rond voordeur en geen plint;
  • schrijnwerk en raamdorpels in zwart aluminium;
  • gelijkvloers gevelvlak met garagepoort en voordeur in zwart aluminium;
  • kroonlijst in zwart gevelpaneel en zwart aluminium

-          inplanting:

  • tuinzone tot achterste perceelsgrens;
  • bijgebouw tegen achterste perceelsgrens van 14 m²;
  • 1 nieuwe hoogstammige boom (es).

 

Inhoud van de aanvraag

-          inrichten van een zorgwoning;

-          uitbreiden van het volume;

-          slopen van de veranda en nieuwe aanbouw;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          regulariseren van een vrijstaand bijgebouw in de achtertuin;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          vellen van een hoogstammige boom.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

20 december 2024

6 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

20 december 2024

6 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

20 december 2024

23 december 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:
    • §2: Het supprimeren van de natuurstenen elementen én detailleringen met betrekking tot het toepassen van bakstenen (rollagen, terugsprongen) respecteert de architecturale kwaliteit van het gevelbeeld niet of waardeert deze niet op.
    • §3: Het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling is verboden.
  • Artikel 18 Stabiliteit en scheidingsmuren:

Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) in geval van plat dak, moet een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak hebben.

  • Artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein:

Er worden geen fietsparkeerplaatsen voorzien.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een grondgebonden eengezinswoning, vergund met een tijdelijke zorgwoning. De aanvraag betreft een verbouwing waarbij de functie als een eengezinswoning met tijdelijke zorgwoning behouden blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het uitbreiden van de woning om zo meer ruimte voor de zorgwoning te geven.

 

De gelijkvloerse bouwdiepte en de buitentrap worden uitgebreid tot een totale bouwdiepte van 17 meter. Dit sluit voldoende aan bij de context van de woningen in de onmiddellijke omgeving.

 

De zorgruimtes achteraan worden voorzien als een open slaapkamer die rechtstreeks overloopt in de verblijfsruimte van de zorgbehoevende. Achteraan wordt een groot schuifraam voorzien. Gelet op deze toestand zullen de gelijkvloerse verblijfsruimtes over een voldoende daglichttoetreding beschikken.

 

Het inpandige terras achteraan de eerste verdieping wordt dichtgemaakt en toegevoegd bij de keuken. De tuin blijft bereikbaar voor de zorgverlener via de gewijzigde buitentrap.

Door de voorgestelde wijziging van de trap worden er vanop de trap inzichten gecreëerd naar de aanpalende. Dit is onaanvaardbaar.

Na onderzoek blijkt de scheimuur op de plannen bestaande toestand ook niet in overeenstemming met de feitelijke toestand zichtbaar op de foto’s.

Gelet hierop zal het wijzigen van de trap en de scheimuur worden uitgesloten van vergunning.

Om de trap toegankelijk te maken vanop het voormalige terras op de eerste verdieping zal tevens worden opgelegd het opengaand deel van het schuifraam aan de rechterzijde te voorzien in plaats van aan de linkerzijde. Op deze manier moet ook niet over het dak worden gecirculeerd.

 

Achteraan de tuin is een berging van 14 m² aanwezig. Gelet op de diepe tuinen van dit perceel en de omliggende percelen kan dit gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het voorgevelschrijnwerk en de zone ter hoogte van de voordeur wordt gewijzigd. Tegen de gewijzigde raamindeling en zwart aluminium schrijnwerk geen bezwaar.

 

Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

Bij het plaatsen van buitengevelisolatie dient er aandacht besteed te worden aan een aantal voorwaarden in functie van het inpalmen van het openbaar domein.

 

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

 

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Bodemreliëf en groen

In de achtertuin wordt een kerselaar gerooid en vervangen door een es. De stedelijke Groendienst werd om advies gevraagd en geeft een gunstige beoordeling. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit integraal bijgetreden.

 

De achtertuin wordt voorzien van een intiltratiezone op een afstand van circa 50 cm tot de linker perceelgrens. Deze is voldoende groot gedimensioneerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het wijzigen van de trap naar de tuin en de aanpalende scheimuur worden uitgesloten van vergunning.

2. Het opengaand deel van het schuifraam aan de trap naar de tuin aan de rechterzijde te voorzien in plaats van aan de linkerzijde.

3. In het volume van de woning minimaal 2 fietsstalplaatsen te voorzien.

4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: lichtkleurige dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

6. De bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.

7. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.

8. De nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein op die manier dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 oktober 2024

Volledig en ontvankelijk

20 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 februari 2025

Verslag GOA

5 februari 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het wijzigen van de trap naar de tuin en de aanpalende scheimuur worden uitgesloten van vergunning.

2. Het opengaand deel van het schuifraam aan de trap naar de tuin aan de rechterzijde te voorzien in plaats van aan de linkerzijde.

3. In het volume van de woning minimaal 2 fietsstalplaatsen te voorzien.

4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: lichtkleurige dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

6. De bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.

7. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.

8. De nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein op die manier dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.