Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024136025 |
Gegevens van de aanvrager: | BV A.P.B. met als adres Grote Markt 33 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Grote Markt 33 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nrs. 1291_ en 1293B |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis:
- 28/11/2023: proces-verbaal (11002_2023_17999_VPV) voor het uitvoeren van vergunningsplichtige werken zonder vergunning;
- 5/6/1996: vergunning (19953000) voor het verbouwen van een café;
- 9/2/1995: vergunning (1995495) voor het herinrichten van 2de en 3de verdieping;
- 9/6/1986: vergunning (18#82092) voor een verbouwing;
- 30/12/1960: toelating (18#41720) voor een gevelverbouwing;
- 21/12/1945: toelating (18#41720) voor gevel- en binnenveranderingen;
- 29/3/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: De dry Bellen en De Papegaey
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/100242;
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume: 4 bouwlagen met hellend dak;
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
overeenkomstig de vergunde toestand, uitgezonderd:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: ongewijzigd;
- bouwvolume: ongewijzigd;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel: raamopeningen, buitenschrijnwerk, smeedwerk, kroonlijst, dorpels en plinten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 4 november 2024 | 20 januari 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:
In CHE-gebied, bij beschermd erfgoed, worden de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten.
Het pand werd vastgesteld als bouwkundig erfgoed omwille van de historische en architecturale waarde. Het pand heeft een historische kern die teruggaat tot de 16de eeuw en die zowel in het interieur als in het exterieur zichtbaar is. Het pand heeft een hoge erfgoedwaarde. De gevel werd meermaals verbouwd.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
§3. Het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling, is verboden.
Al het buitenschrijnwerk wordt gewijzigd.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is vereist, de impactscore is groter dan 1%, een passende beoordeling werd toegevoegd.
Het advies van het Agentschap Natuur en Bos is bindend.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het wijzigen en restaureren van de gevel van een woongebouw met reca op het gelijkvloers, zonder functiewijziging.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het gebouw is gelegen in che-gebied en bovendien opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.
De stedelijke dienst Monumentenzorg gaf een voorwaardelijk gunstig advies:
“Het pand werd vastgesteld als bouwkundig erfgoed omwille van de historische en architecturale waarde.
Het pand heeft een historische kern die teruggaat tot de 16de eeuw en die zowel in het interieur als in het exterieur zichtbaar is. Het pand heeft een hoge erfgoedwaarde.
Men wenst de gevel te verbouwen.
Aangezien dit deel van de gevel al meermaals verbouwd werd, tast de voorgestelde verbouwing de erfgoedwaarde van de gevel niet aan.
Het project werd voorbesproken.
De stedelijke dienst Monumentenzorg legt volgende voorwaarden op:
- Herstel van de kroonlijst naar historisch model: vrij te leggen of in geval van nieuwe kroonlijst, detailtekeningen voor te leggen voor verder advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg.
- Opnieuw voorzien van waterlijst (staat niet op de plannen maar wel in de nota): te voorzien zoals op historische foto’s zichtbaar, voorstel voor te leggen voor verder advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg.
- Werken aan het bestaande schrijnwerk: we gaan uit van schrijnwerk in 1 kleur, in dit geval zwart zoals in optie 1 voorgesteld.
- Smeedwerk in gevelopeningen ter hoogte van niveau 4: de horizontale staven zijn te behouden en zwart te schilderen.
- Voorstel voor nieuw smeedwerk in gevelopeningen niveau 2: detailtekening voor te leggen voor verder advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg.
- Na afkappen gelijkvloerse gevel: in overleg met de stedelijke dienst Monumentenzorg de verdere werken ter hoogte van bestaande deur te bespreken.
- Behoud en herstel voordeur aangezien deze dateert uit de 19de eeuw: het nieuwe voorstel in staal sluit niet aan bij de erfgoedwaarde van de voorgevel maar doet er afbreuk aan.”
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt gezien de hoge erfgoedwaarde en beeldbepalende ligging in de historische binnenstad integraal bijgetreden en aan de vergunning gehecht.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 oktober 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 4 november 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 14 november 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 26 november 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 5 december 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 3 januari 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 februari 2025 |
Verslag GOA | 28 januari 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
De eigenaar van het aanpalend pand wenst een plaatsbeschrijving alvorens de werken starten. Deze plaatsbeschrijving dient door een onafhankelijke partij te worden uitgevoerd van onze gehele woning (binnen -en buitenkant evenals dak) waar deze aanvraag van omgevingsvergunning van toepassing op is. De aanvrager van deze omgevingsvergunning dient de kosten van deze plaatsbeschrijving voor zijn/haar rekening te nemen. Verder stellen wij ons vragen, gelet op het soort type aanpassing van gevel, of hier geen stabiliteitsstudie aan te pas komt gezien de aanpassing van de gevel? Graag willen wij ook weten wie deze werken coördineert opdat wij ingeval van nood een aanspreekpunt hebben. Uiteraard stellen wij ons positief en constructief op dit ter goeder orde van de uit te voeren werken te garanderen evenals de veiligheid (en stabiliteit) van ons gebouw.
Beoordeling: De bezwaarindiener heeft geen bezwaar tegen de gevraagde werken, maar wenst enkele duidelijke afspraken in verband met de stabiliteit. De werken worden opgevolgd door de architect, die zal beoordelen of de medewerking van een stabiliteitsingenieur vereist is. Architect en aannemer hebben een gedeelde verantwoordelijkheid en zijn ook aansprakelijk in geval van gebeurlijke schade. De wetgever voorziet hiervoor de nodige garanties. Deze maken echter geen deel uit van de beoordeling van een omgevingsvergunning. Het bezwaar is niet gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.