Terug
Gepubliceerd op 10/02/2025

2025_CBS_00777 - Omgevingsvergunning - OMV_2024146035. Kardelaan 80. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_00777 - Omgevingsvergunning - OMV_2024146035. Kardelaan 80. District Ekeren - Goedkeuring 2025_CBS_00777 - Omgevingsvergunning - OMV_2024146035. Kardelaan 80. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024146035

Gegevens van de aanvrager:

de heer Arayik Martirosyan met als adres Kardelaan 80 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Kardelaan 80 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 272P6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/08/2024: weigering vanwege provinciale deputatie (na voorwaardelijke vergunning vanuit het stadscollege, OMV_2024035330) voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning.

 

Vergunde toestand/ bestaande toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven.

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • eengezinswoning met inpandige garage;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen met aanbouw van 2 bouwlagen onder platte daken;
  • bouwdiepte van 10,28 m aan de linkerzijde en 9,03 m aan de rechterzijde;

-          voorgevelafwerking:

  • oranje gevelsteen met beige natuurstenen plint;
  • PVC ramen en aluminium voordeur in grijze kleur;

-          inrichting:

  • volledig verharde voortuin.

 

Nieuwe toestand

-          conform vergunde/bestaande toestand, afgezien van:

  • bouwvolume:
    • verruimde perceelsbrede bouwdieptes op gelijkvloers en 1ste verdieping (tot 11,93 m op het gelijkvloers en tot 10,30 à 11,93 m op 1ste verdieping – het laatste deel, met een diepte van 1,63 m, betreft een lager uitgevoerd dakterras);
  • inrichting:
    • slechts noodzakelijke behouden verhardingen in voortuin.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en beperkt uitbreiden van een eengezinswoning;

-          slopen van aanbouw en uitbreiden van het volume met nieuwe aanbouw;

-          wijzigen van de scheidsmuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18 – Stabiliteit en scheidingsmuren: § 3. Zowel enkelvoudige als ontkoppelde scheidingsmuren zijn toegelaten, onder volgende voorwaarden: c. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en), in geval van een aansluitend plat dak, heeft een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. In deze bedraagt de opstand slechts 11 cm.
  • artikel 23 – Inrichting van de open ruimte: § 6. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek, alle met een hoogte van maximum 1 meter. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel afsluitingen langs de openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling. Aan betreffende wordt in dit geval niet voldaan.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om af te wijken van de verordende voorschriften. Het voldoen aan artikel 18 en 23 van de bouwcode wordt dan ook opgenomen in voorwaarden.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het beperkt uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De geplande volumetrie, tot iets minder dan 12 m op het gelijkvloers en tot 10,30 m op eerste verdieping, is zonder meer aanvaardbaar vanuit ruimtelijk oogpunt; de maatvoering stemt voor beide bouwlagen overeen met wat reeds voorkomend is in dezelfde bouwrij en dit op basis van de algemeen gehanteerde richtlijnen voor dit type van bebouwing en in dergelijke context; bijkomend sluit het volume op +1 aan de noordzijde naadloos aan op de daar reeds aanwezige scheidsmuur, zodat aan deze zijde geen bijkomende schaduwvorming te verwachten valt. Bovendien rest er meer dan voldoende onbebouwde tuinruimte over om een degelijke woonkwaliteit blijvend te garanderen.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

De geplande volumetrie, tot iets minder dan 12 m op zowel gelijkvloers als eerste verdieping (waarbij op +1 de achterste anderhalve meter, waar zich het dakterras bevindt, ± 1 m lager wordt uitgevoerd dan de rest van het nieuwe volume), is zonder meer aanvaardbaar vanuit ruimtelijk oogpunt; de maatvoering stemt voor beide bouwlagen overeen met wat reeds voorkomend is in dezelfde bouwrij en dit op basis van de algemeen gehanteerde richtlijnen voor dit type van bebouwing en in dergelijke context; bijkomend sluit het volume op +1 aan de noordzijde grotendeels aan op de daar reeds aanwezige scheidsmuren, zodat aan deze zijde geen schaduwvorming te verwachten valt. Bovendien rest er meer dan voldoende onbebouwde tuinruimte over om een degelijke woonkwaliteit blijvend te garanderen.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken vinden geheel aan de achterzijde plaats en zijn derhalve niet zichtbaar vanop het openbare domein. Desalniettemin zijn de achteraan gehanteerde materialen, bepleistering in een gebroken witte kleur en wit PVC schrijnwerk, aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en is betreffende reeds voorkomend in de gebouwde context, waardoor er ontegensprekelijk sprake is van een correcte visuele inpassing.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De voortuin moet afgesloten worden zoals voorzien in artikel 23 §6 van de bouwcode.

4. Voor de afwerking van de scheidsmuur moet een materiaal gebruikt worden dat visueel in harmonie is met de afwerkingen aan buurzijde.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 november 2024

Volledig en ontvankelijk

20 december 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 februari 2025

Verslag GOA

30 januari 2025

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Bespreking van de bezwaren

Er werden binnen de looptijd van de bevragingsperiode schriftelijke bezwaarschriften ingediend, dewelke zich als volgt laten samenvatten:

  1. Foutieve informatie: er werd voor de uitbouw van de keuken op verdieping 1 nooit een vergunning verleend, iets wat wel wordt gesuggereerd op de ingediende plannen.

Beoordeling:

De vergunningverlenende overheid dient te beoordelen of de gewenste toestand voor vergunning in aanmerking komt en te onderzoeken of de aangeleverde informatie dienaangaande correct en voldoende is. Er blijken geen toelatingen of vergunningen van het gebouw gekend te zijn en er kan dienaangaande niet geoordeeld worden of vermelde uitbouw al dan niet valt onder het vermoeden van vergunning. Desalniettemin kan de vergunningverlenende overheid wel een degelijke inschatting maken van de gewenste volumetrie en zijn ruimtelijke inpassing en dit met of zonder de uitbouw in kwestie. Vermelde tenlastelegging kan dan ook niet in overweging worden genomen inzake de stedenbouwkundige afweging van de aanvraag, ook aangezien de volumetrie waarvan sprake beduidend minder ruim is dan het aangevraagde.

Het bezwaar is ongegrond.


  1. Lichtwegname: door de geplande uitbreiding, voornamelijk het deel op de eerste verdieping, zal ontoelaatbare wegname van zicht en zonlicht ontstaan op de aanpalende percelen, zowel aan noord- als aan zuidzijde, met een vermindering van leefkwaliteit tot gevolg (een argument dat wordt bekrachtigd door de uitspraak van de provinciale deputatie inzake een eerdere aanvraag tot uitbreiding voor hetzelfde perceel, daterend van 30 augustus 2024). Dit type van bel-étagewoningen leent zich niet voor dergelijke uitbreidingen, gelet op de beperkte perceelsdiepte/tuinomvang.

Beoordeling:

De evaluatie vanwege de provinciale deputatie heeft betrekking op een volumetrie die ruimer en hoger uitviel dan wat in deze aanvraag voorligt. Bovendien is het argument van geen waarde inzake het perceel aan de zuidzijde: laatstgenoemde zal geen hinder/verminderd zonlicht ondervinden van een nieuw bouwvolume aan de noordzijde ervan.

In deze is bovendien de geplande bouwdiepte, ook op de 1ste verdieping (tot een hoogte van 5,60 m), met zijn 10,30 m (tot 11,93 m voor het iets lager uit te voeren dakterras – hoogte ten aanzien van het maaiveld: ± 4,60 m) zonder meer relatief beperkt te noemen en is zij bovendien wel degelijk in overeenstemming met wat hier al ruim aanwezig is in dezelfde bouwrij, waarbij sowieso het gelijkheidsbeginsel dient te worden aangewend: huisnummer 16 beschikt over een vergunde bouwdiepte van 10,50 m over alle 3 de bouwlagen heen, wat eenduidig ruimer is dan wat hier wordt aangevraagd – dezelfde bouwmaat werd vergund over alle lagen van huisnummer 54, dat bovendien op een identieke wijze een scheidsmuur creëert naar zijn buurpand aan noordzijde. Laatstgenoemde is bovendien nogmaals eensluidend voorzien op huisnummer 92. Bij nummer 98 werd in 2015 vergunning verleend voor een volwaardig volume op verdieping 1, tot een diepte van 12,04 m.

De percelen in kwestie beschikken bijkomend op deze locatie over een gemiddelde diepte (zonder de voortuin mee in rekening te brengen) van zo’n 27 m, wat voldoende ruim is om zowel een gelijkvloerse uitbreiding toe te staan, als één op de eerste verdieping. Bovendien kunnen in een dergelijke verstedelijkte omgeving geen rechten worden ontleend aan nog niet gebouwde volumes en de bestaande lichtinval die daar heden het gevolg van is. De geplande maatvoering is zonder meer in overeenstemming met de geldende voorschriften en richtlijnen.

Het bezwaar is ongegrond.


  1. Niet-esthetische materiaalkeuze: het gebruik van pleister (in gebroken witte kleurtint) voor de afwerking van de scheidsmuur aan buurzijde wordt als niet voldoende esthetisch ervaren, gelet op de overwegend in roodbruine baksteen uitgevoerde muren en gevels op het aangrenzende perceel.

Beoordeling:

Voor het opdikken van een scheidsmuur aan buurzijde is in se een omgevingsvergunning (en de ruimtelijke afweging die daarmee gepaard gaat) vereist maar de afwerking ervan is in se een burgerrechtelijke aangelegenheid en dient tussen de aanpalenden onderling te worden geregeld. Ook al kan in se vanuit visueel oogpunt gunstig advies verleend worden voor het voorgestelde materiaalgebruik, er zal alsnog worden opgelegd hiervoor een materiaal aan te wenden dat visueel in harmonie is met de afwerkingen aan buurzijde.

Het bezwaar is ten dele gegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De voortuin moet afgesloten worden zoals voorzien in artikel 23 §6 van de bouwcode.

4. Voor de afwerking van de scheidsmuur moet een materiaal gebruikt worden dat visueel in harmonie is met de afwerkingen aan buurzijde.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.