Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024132496 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Anne-Sophie Ruyssers met als adres Doornstraat 271 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Doornstraat 271 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 42 sectie C nr. 31G3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie van ‘dienstverlening’ naar ‘wonen’ op de gelijkvloerse verdieping van een gemengd gebouw met het voorzien van fietsenbergingen achteraan het perceel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 05/10/2007: deels vervallen vergunning (3238#1348) voor het bouwen van een kinderopvang met appartement (regularisatie bouwaanvraag WI/2005/B/0158);
- 09/12/2005: vergunning (544#430) voor het oprichten van een gebouw met 3 appartementen en bijhorende garages;
- 18/01/1965: deels vervallen, deels niet vervallen verkaveling (196540).
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand, met uitzondering van de garagebox die één werd gebouwd na oktober 2015.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van gemeenschapsvoorziening naar wonen;
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 2;
- het voorzien van 3 autoparkeerplaatsen (2 in openlucht en 1 garagebox) en 2 fietsboxen achteraan het perceel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 20 december 2024 | 24 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 20 december 2024 | 20 december 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 20 december 2024 | 23 december 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 december 2024 | 20 december 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en de verkavelingsvergunning.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De wooneenheid op de tweede verdieping heeft geen toegang tot kwalitatieve buitenruimte;
Door de combinatie met fietsboxen zijn de parkeerplaatsen in open lucht niet bruikbaar.
Er worden 3 fietsstalplaatsen voorzien (2 boxen en 1 in de garagebox) die niet bruikbaar zijn.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het gelijkvloers en de eerste verdieping worden gewijzigd van een kinderopvang naar een duplexappartement. Het aantal woongelegenheden wordt zo vermeerderd van 1 naar 2. Deze wijziging is principieel aanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken voor het omvormen van een kinderopvang naar een woongelegenheid situeren zich binnen het bestaande volume. Dit is aanvaardbaar.
In 2007 is een vergunning verleend voor het volume aan de straatzijde en voor 3 garageboxen achteraan het perceel. Deze garageboxen werden niet voorzien en de vergunning hiervoor is vervallen.
1 garagebox werd gebouwd zonder vergunning, na oktober 2015, en de ruimte daarnaast werd voorzien als terras.
Het voorzien van autoparkeerplaatsen in openlucht, zoals in voorliggende aanvraag, sluit niet aan bij de context van dit bouwblok waar het parkeren inpandig wordt opgelost.
Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit blijkt ook dat de gewenste inrichting van de verharding met twee parkeerplaatsen in open lucht en twee fietsboxen niet haalbaar is op de voorziene oppervlakte. De parkeerplaatsen zijn niet bruikbaar wanneer fietsboxen gebruikt worden.
Het voorzien van de autoparkeerplaatsen is aanvaardbaar op voorwaarde dat deze worden voorzien zoals in 2005 en 2007 vergund.
De oplossing voor het stallen van fietsen voor de bewoners van de meergezinswoning kan opgelost te worden op een locatie die gekoppeld is aan de toegang tot de meergezinswoning en niet achteraan het perceel, wat de bruikbaarheid ook ten goede komt. Voor de gelijkvloerse duplex wordt dit inpandig voorzien. Voor de wooneenheid op de tweede verdieping kan er een fietsstalplaats voor twee fietsen voorzien te worden ter hoogte van de verharding in de zijtuin van het pand. Dit lost ook het probleem van de onbruikbare autoparkeerplaatsen. Dit zal bijgevolg in voorwaarde worden opgenomen.
Voor het appartement op de tweede verdieping ontbreekt een buitenruimte die voldoet aan de voorschriften van artikel 12 van de bouwcode. Het is uit de gegevens van de laatst vergunde toestand niet eenduidig op te maken of er een buitenruimte op het dak voorzien is. Uit luchtbeelden blijkt dit precies wel zo voorzien. De aanwezige buitentrap zorgt ook voor een vlotte verbinding met het dak vanuit deze wooneenheid.
Er kan bijgevolg verondersteld worden dat de nodige buitenruimte voor deze wooneenheid op het dak voorzien is.
Gelet echter op deze onduidelijkheid zullen alle handelingen, werken en wijzigingen aan het appartement op de tweede verdieping en het dak worden uitgesloten.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande voor- en zijgevel uit gevelmetselwerk in een lichte kleur en donker schrijnwerk wordt behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het pand aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende functiewijziging genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. In een bestaand gemengd gebouw wordt de gelijkvloerse verdieping waar nu kinderopvang gevestigd is, omgevormd tot woning. Bij projecten tot 5 en met wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats.
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er was een parkeerplaats voor de kinderopvang. Deze functie verdwijnt. De plaats kan nu gebruikt worden voor de woning. De twee plaatsen in open lucht zijn nu niet bruikbaar als parkeerplaats. Deze moeten bruikbaar gemaakt worden.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.
Autoparkeerplaatsen zoals in 2005 en 2007 vergund, dienen voorzien te worden in functie van de parkeerbehoefte van het gehele gebouw.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Achteraan het perceel 3 garageboxen te voorzien zoals aanduid op de plannen ‘vergunde toestand’ bijgevoegd bij voorliggende aanvraag.
4. Voor de wooneenheid op de tweede verdieping twee fietsstalplaatsen met een fietsverankeringsysteem te voorzien ter hoogte van de verharding in de zijtuin van het pand.
5. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan het appartement op de tweede verdieping en het dak worden uitgesloten.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 november 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 20 december 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 februari 2025 |
Verslag GOA | 30 januari 2025 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Achteraan het perceel 3 garageboxen te voorzien zoals aanduid op de plannen ‘vergunde toestand’ bijgevoegd bij voorliggende aanvraag.
4. Voor de wooneenheid op de tweede verdieping twee fietsstalplaatsen met een fietsverankeringsysteem te voorzien ter hoogte van de verharding in de zijtuin van het pand.
5. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan het appartement op de tweede verdieping en het dak worden uitgesloten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.