Terug
Gepubliceerd op 01/04/2025

2025_GR_00271 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024141549. Havanastraat 3, 5, Noorderlaan 500, Singaporestraat 99 en Vancouverstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 31/03/2025 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Kinga Pajak, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid

Verontschuldigd

Meyrem Almaci, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester-voorzitter
2025_GR_00271 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024141549. Havanastraat 3, 5, Noorderlaan 500, Singaporestraat 99 en Vancouverstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_GR_00271 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2024141549. Havanastraat 3, 5, Noorderlaan 500, Singaporestraat 99 en Vancouverstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen;

- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

 

Projectnummer:

OMV_2024141549

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA (0267402076) met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Havanastraat 3-5, Noorderlaan 500, Singaporestraat 99, Vancouverstraat 1 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 2341T7, 2341V7, afdeling 17 sectie E nrs. 386Z en 386B2

waarvan:

 

-          20241212-0003

afdeling 17 sectie E nrs. 386Z, 386B2 en afdeling 7 sectie G nrs. 2341T7 (Technische Cluster Noord)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

bouw en exploitatie van “Technische Cluster Noord”, met het tijdelijk exploiteren van een bemaling voor de verbouwing en een verzoek tot bijstelling van sectorale voorwaarden van Vlarem II

 

Omschrijving aanvraag

Relevante voorgeschiedenis 

  • 13/12/2024: vergunning (OMV_2024116351) voor slopen van gebouwen, rooien van bomen en verwijderen van verhardingen; het exploiteren van breekwerken en opslag van puin in het kader van sloopwerken;
  • onvolledig dossier (OMV_2024094676) voor het aanleggen van een warmtenet in Luchtbal en Luithagen, met slopen van bestaande wegenis, vellen van bomen en de exploitatie van de bemaling voor de ondergrondse werken voor de aanleg van dit warmtenet;
  • 08/11/2024: vergunning (OMV_2024080919) voor slopen van een vrijstaand gebouw op de Havanasite;
  • 14/05/2020: vergunning (OMV_2019095598) voor aanleggen van een fietspad;
  • 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/102752
  • 30/11/2018: vergunning (OMV_2018026019) voor Wijzigingen aan Park + Ride Luchtbal Antwerpen (vorige vergunning 20171690);
  • 06/02/2018: vergunning (20172849) voor Aanleggen van een ontsluitingsweg voor het nieuwe containerpark en voor de parking van de politie op de Havanasite;
  • 20/09/2017: vergunning (20171690) voor Aanleggen van een open Park+Ride gebouw en tijdelijke parking op de Noorderlaan zn te Antwerpen;
  • 19/12/2014: vergunning (20141674) voor het realiseren van het project Brabo 2 (Noorderlijn met tramlus en P&R).

 

Vergunde toestand/ Bestaande toestand

  • het projectgebied “de Havanasite” begrenst in het noorden door:
    1. ten noorden: de fietssnelweg F12 “Antwerpen-Noorderdokken” en de A12;
    2. ten oosten: het recyclagepark Luchtbal;
    3. ten zuiden: de Kazerne S.B. Housmans;
    4. ten westen de P+R Luchtbal.
  • het projectgebied zelf is bouwrijp gemaakt (zie OMV_2024116351).

 

Nieuwe toestand

  • op het projectgebied “de Havanasite”:
    1. ten noorden:
      • betonnen keermuren voor bulkopslag (KBO);
      • opslag van diverse materialen;
      • parking voor diverse voertuigen en aanhangwagens voor de technische diensten;
      • aanleg van een bijgebouw en omheining.
    2. ten oosten:
      • uiterst oostelijk een wadi met grachten (reliëfwijziging);
      • een zoutsilo;
      • een bijgebouw met luifel (klein gevaarlijk afvallokaal en Recupel-huisje mini-containerpark;
      • een reliëfwijziging (ophoging);
      • verhardingen.
    3. ten zuiden / centraal:
      • een vrijstaand nieuwbouwvolume voor Technische Cluster Noord (TCN):
        1. functie: gemeenschapsvoorziening;
        2. bouwvolume:
          • 3 aaneengesloten balkvormige volumes:
            1. volume kantoorgebouw;
            2. volume magazijn;
            3. volume parkeervoorzieningen en logistieke zones;
          • een maximale (algemene) kroonlijsthoogte van 20,64 m;
          • maximaal 4 bouwlagen met platte daken en flauw hellend zadeldak (dak magazijn).
        3. gevelafwerking kantoorvolume:
          • zandkleurige betonelementen met geprofileerd oppervlak en groenkleurig aluminium buitenschrijnwerk;
        4. gevelafwerking magazijn en omkleedruimtes:
          • groenkleurige geprofileerde metaalpanelen en gladde betonelementen met groenkleurig buitenschrijnwerk;
        5. gevelafwerking voertuigencentrum en parkeervoorziening:
          • gladde betonelementen met groenkleurige sectionaalpoorten.
    4. ten westen:
      • een bijgebouw voor verplaatsbare dierenhokken.

 

Inhoud van de aanvraag 

  • bouwen van centrale werkplaats voor technische dienst;
  • bouwen van een bijgebouw met luifel;
  • bouwen van een vrijstaand bijgebouw voor verplaatsbare dierenhokken;
  • bouwen van een zoutsilo;
  • gebruiken van grond voor opslag van materiaal en afval;
  • gebruiken van grond als parking voor specifieke voertuigen;
  • wijzigen van het reliëf;
  • aanleggen van verhardingen;
  • bouwen van betonnen keermuren;
  • plaatsen afsluiting rondom projectsite;
  • wijzigen van de rooilijn met affectatie en desaffectatie van gedeeltes openbaar domein.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

10 januari 2025

5 februari 2025

Voorwaardelijk gunstig

Aquafin

21 januari 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Departement Mobiliteit en Openbare Werken
10 januari 2025
17 februari 2025
Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

21 januari 2025

31 januari 2025

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen

21 januari 2025

29 januari 2025

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

21 januari 2025

24 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 januari 2025

28 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

21 januari 2025

30 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie
21 januari 2025
14 februari 2025

 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

Deze omgevingsvergunningsaanvraag betreft de bouw van een centrale werkplaats voor de technische diensten van de stad Antwerpen. De sloop van de huidige gebouwen is al goedgekeurd en wordt uitgevoerd onder omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024116351. De nieuwe werkplaats biedt, door een andere plaatsing, de mogelijkheid om het openbaar domein beter af te stemmen op toekomstige behoeften.

 

Een gebied van 1420,11 m² wordt overgedragen naar het openbaar domein en een gebied van 190,20 m² wordt overgedragen van het openbaar domein naar private eigendom.

 

Ten noorden van het project ligt de fietssnelweg F12-Noorderdokken, in het oosten grenst het aan de Singaporestraat, in het zuiden aan de Shanghaistraat en in het westen aan openbaar domein dat grenst aan de Noorderlaan.

 

Het rooilijnplan omvat de aanpassing van de Singaporestraat, de fietssnelweg F12, de Shanghaistraat en openbaar domein grenzend aan de Noorderlaan. Het is gebaseerd op de feitelijke rooilijnen en de aanduidingen van het openbaar domein op het grafisch plan van RUP Havanastraat.

 

De aanvraag bevat het rooilijnplan ‘2222 VG – Rooilijnschema’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven.

Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg

Ten westen van het project wordt de rooilijn gewijzigd. Hierdoor ontstaat een mogelijkheid om een verbinding te maken met de fietssnelweg F12-Noorderdokken. Het nieuwe stuk toekomstig openbaar domein maakt ook een mogelijkheid om nieuw, kwalitatief openbaar domein te voorzien dat een uitbreiding van het netwerk van trage wegen en recreatieve openbare verblijfsplaatsen en dus het algemeen belang ten goede komt. De uitbreiding van het openbaar domein faciliteert de mogelijkheid om veilige, alternatieve routes aan te leggen voor zwakke weggebruikers en vormt een meerwaarde voor de toekomstige werkkrachten die het nieuwe gebouw zullen betrekken.

 

Ten noorden wordt een gedeelte van het openbaar domein geprivatiseerd. Dit gedeelte weerhoudt de ontsluiting, verkeersveiligheid en mobiliteit van de projectzone en omgeving niet.
 

Ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid

De toegang tot de omliggende percelen en gebouwen blijft hetzelfde of wordt verbeterd. Het nieuwe deel van het openbaar domein zorgt voor een betere bereikbaarheid van de openbare ruimte en een verbeterde ontsluiting van het gebouw en de hele Havanasite.

 

Het nieuwe gedeelte van het openbaar domein biedt kansen om de verkeersveiligheid te verbeteren door zwakke weggebruikers te scheiden van gemotoriseerd verkeer en hen te voorzien van kwalitatieve infrastructuur. Hierdoor wordt ook het STOP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, en als laatste optie Personenvervoer) gestimuleerd, samen met de nabijheid van het parkeergebouw en de tramverbinding.

Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
 

Externe adviezen

Er werd voor deze aanvraag advies ingewonnen bij verschillende externe adviesinstanties. De relevante adviezen met betrekking tot gemeentelijk openbaar domein worden hieronder uiteengezet.

 

Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden, opgenomen in het advies, dienen te worden nageleefd.

 

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken geeft een voorwaardelijk gunstig advies. Er worden geen voorwaarden of opmerkingen meegegeven die betrekking hebben op voorliggend project.

 

De Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie geeft een voorwaardelijk gunstig advies, echter worden geen voorwaarden meegegeven, waardoor er ook geen voorwaarden voortvloeien in deze gemeenteraadsbeslissing. Het advies wordt als gunstig beschouwd.

 

Interne adviezen

Er werd voor deze aanvraag ook advies ingewonnen bij verschillende stedelijke diensten. De relevante adviezen met betrekking tot gemeentelijk openbaar domein worden hieronder uiteengezet.

 

Archeologie:

Het advies van de stedelijke dienst archeologie luidt:

Het projectgebied bevindt zich buiten een vastgestelde archeologische zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven de 3000 m² (19.2 ha) en een vergunningsplichtige ingreep boven de 1000 m² (ca. gelijk aan projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht. 

 

De archeologienota werd opgemaakt door Monument (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/32350) en ingediend bij het loket Onroerend Erfgoed op 12/02/2025. Er werd een programma van maatregelen opgesteld in de vorm van een uitgesteld vooronderzoek met landschappelijke boringen, eventueel gevolgd door verkennende/ waarderende boringen, landschappelijke proefputten en een proefsleuvenonderzoek. Nadien maakt de erkende archeoloog een nieuwe nota op met een daaruit voortvloeiend programma van maatregelen.

 

Het gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd, er de voorwaarden die eraan gekoppeld werden, worden overgenomen bij vergunning.


 
Trage wegen

Vanuit Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage Wegen wordt geadviseerd dat de Shanghaistraat en Seattlestraat publiek doorwaadbaar worden en verbonden worden met de Singaporestraat en evt. de fietssnelweg.


 Het voorwaardelijk gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd, er werden geen voorwaarden toegevoegd aan het advies.

 

Publieke ruimte

Het advies van Publieke Ruimte luidt:

  • De dorpelpeilen werden afgestemd met SW/PR. Deze dienen uitgevoerd te worden zoals op plan aangegeven. Indien er bij de uitvoering afwijkingen zijn ten opzichte van het plan, kan het hoogteverschil niet afgewenteld worden op het toekomstig openbaar domein. 
  • Het inplantingsplan van de omgeving (alles buiten de projectzone) dient uitgesloten te worden uit de vergunning. Dit gebied wordt opgenomen in het project vanuit SW/PR waarbij de Shanghaistraat wordt heraangelegd. Dit geldt ook voor de zone aan de ingang van de Technische Cluster Noord, in het oosten van de site. De zone die wordt overgedragen zal mee ontworpen worden door SW/PR. 
  • De aanwezige privatieve leidingen in de zone van het toekomstig openbaar domein dienen verwijderd te worden door AG Vespa. Er mogen geen privatieve leidingen of putten aanwezig zijn in het toekomstige openbaar domein.

Het voorwaardelijk gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd, de voorwaarden worden toegevoegd aan het advies.

Mobiliteit

Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit luidt:

De parking voor werknemers is de P&R en wordt via die weg ontsloten.

 

Het werkverkeer ontsluit via Havanastraat.

De verkeerslichtenregeling op dit kruispunt is momenteel niet conflictvrij. Gezien de toename van het vrachtverkeer van en naar de site is het gewenst dit kruispunt aan te passen zodat er geen conflicten mogelijk zijn tussen afslaand (vracht)verkeer en het dubbelrichtingsfietspad.

Deze wijzigingen moeten gebeuren voor de site operationeel wordt.

 

Beheer en onderhoud 

Het beheer en onderhoud van het nieuwe gedeelte openbaar domein zal worden overgedragen naar de stad Antwerpen.


 Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

10 januari 2025

Start openbaar onderzoek

20 januari 2025

Einde openbaar onderzoek

18 februari 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

31 maart 2025

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘2222 VG – Rooilijnschema’.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘fietssnelweg F12’,’Singaporestraat’ en ’Shanghaistraat’ onder voorwaarden.

Voorwaarden

  1. De aanwezige privatieve leidingen in de zone van het toekomstig openbaar domein dienen verwijderd te worden. Er mogen geen privatieve leidingen of putten aanwezig zijn in het toekomstige openbaar domein.
  2. De aanwezige privatieve leidingen in de zone van het toekomstig openbaar domein dienen verwijderd te worden. Er mogen geen privatieve leidingen of putten aanwezig zijn in het toekomstige openbaar domein.
  3. De site kan pas operationeel worden nadat de verkeerslichtenregeling op het kruispunt ter hoogte van de Havanastraat, voor wat betreft het dubbelrichtingsfietspad en de naastliggende voetgangersoversteek, conflictenvrij gemaakt werd.
  4. De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een uitgesteld vooronderzoek in de vorm van een landschappelijke boringen, eventueel gevolgd door landschappelijke proefputten, verkennende en waarderende boringen en een proefsleuvenonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/32350) verplicht uit.?Nadien volgt een nota met eventueel nieuw programma van maatregelen, ook dit programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd.?Hij meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).?De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
  5. De voorwaarden, opgenomen in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer, dienen te worden nageleefd.
  6. Vooraleer onderhavige omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kan worden uitgevoerd dient de ontwikkelaar een overeenkomst, conform het raadsbesluit van 26 oktober 2015 (jaarnummer 576), af te sluiten met de stad Antwerpen.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.