Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2025002796 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW ZIEKENHUIS AAN DE STROOM met als adres Kempenstraat 100 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Oosterveldlaan 24-24A te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 42 sectie C nrs. 173N, 173P en 219P2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van gebouwvleugel T van een ziekenhuis en heraanleggen van verharding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/11/2024: vergunning (OMV_2024044300) voor heraanleggen van de Spoorweglaan;
- 31/10/2024: milieuvergunning (OMV_2024085666) voor het uitbreiden van de vergunning voor een bronbemaling en het lozen van het bemalingswater voor de aanbouw van NICU/Fertiliteit/RT Bunkers, afwijking op de lozingsvoorwaarden;
- 20/03/2024: aktename milieumelding (OMV_2024025313) voor de exploitatie van een werf;
- 30/11/2023: vergunning (OMV_2021189408) voor verbouwen van het energiegebouw, de aanleg van parkeerplaatsen en verharding, de exploitatie van bijkomende airco's en een tijdelijke grondwaterwinning;
- 20/07/2023: vergunning (OMV_2023029836) voor vellen van één hoogstammig boom;
- 17/05/2023: vergunning (OMV_2022103872) voor het slopen van een bestaand gebouw, het oprichten van een nieuw gebouw bij het Sint-Augustinus ziekenhuis en de exploitatie van technische installaties voor de afdelingen NICU en fertiliteit;
- 16/03/2023: vergunning (OMV_2022052436) voor het aanbrengen van wijzigingen op de vergunning OMV_2021128448 voor het uitbreiden van een containerpark op het terrein van het Sint-Augustinus ziekenhuis;
- 23/09/2022: Kwaliteitskamer Architectuur geeft gunstig advies met voorwaarden;
- 05/11/2021: vergunning (OMV_2021128448) voor het uitbreiden van een containerpark op het terrein van het Sint-Augustinus ziekenhuis;
- 15/10/2021: Kwaliteitskamer Architectuur geeft gunstig advies met voorwaarden;
- 04/06/2021: Kwaliteitskamer geeft gunstig advies met voorwaarden;
- 23/04/2021: Kwaliteitskamer Architectuur geeft ongunstig advies;
- 26/03/2020: vergunning door deputatie (OMV_2020011187) voor het bouwen van een tijdelijke keuken en de exploitatie van een koelinrichting;
- 29/03/2019: vaststelling bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/11621;
- 11/04/2014: vergunning (2014364) voor het uitbreiden van een ziekenhuis: dagverzorging van de afdeling palliatieve zorgen;
- 08/08/2001: vergunning (20001988) voor het bouwen van een gebouw Palliatieve zorgen.
Vergunde toestand
- geen vergunde toestand aangeleverd.
Bestaande toestand
- functie: gemeenschapsvoorziening (ziekenhuis);
- bouwvolume met betrekking tot de oostelijke gebouwvleugel T (operatiekwartier):
- bouwvolume met betrekking tot oksel gebouwvleugel T en vleugel H:
- gevelafwerking gebouwvleugel T:
- inrichting: het ziekenhuisgebouw is omgeven door verhardingen, parking en groenaanleg.
Nieuwe toestand
- functie: gemeenschapsvoorziening (ziekenhuis);
- bouwvolume met betrekking tot de oostelijke gebouwvleugel (operatiekwartier):
- bouwvolume met betrekking tot oksel gebouwvleugel T en vleugel H:
- gevelafwerking gebouwvleugel T:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van de bestaande gebouwvleugel T:
- (her)aanleggen van de bestaande verharding voor 11 parkeerplaatsen voor auto’s en het toegangspad tot gebouwvleugel T.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 31 januari 2025 | 21 februari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 11 februari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 11 februari 2025 | 13 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 11 februari 2025 | 14 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 11 februari 2025 | 11 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
§5. Bij wijzigingen aan erfgoed opgenomen in de vastgestelde of wetenschappelijke inventaris, en bij onroerende goederen die volgens het gewestplan, een bijzonder plan van aanleg of een ruimtelijk uitvoeringsplan gelegen zijn in een gebied met culturele, historische en of esthetische waarde, moet de beschrijvende nota bij de omgevingsvergunningsaanvraag een analyse bevatten met informatie over de erfgoedwaarden.
Deze informatie ontbreekt in het dossier.
§1. Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m².
Het nieuwe dak van de technieken op de 3de verdieping wordt niet als groendak voorzien.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via HYPERLINK “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af op artikel 5 en artikel 20 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet louter een beperkte uitbreiding van vergunde ziekenhuisfaciliteiten gelegen in een zone voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut. De functionele inpasbaarheid blijft hiermee gegarandeerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.
De aanvraag beoogt het bouwen van 2 logistieke gangen aan het bestaande operatiekwartier in GZA Ziekenhuis Sint Augustinus Campus Oosterveld te Wilrijk. Deze uitbreiding situeert zich aan gebouw “T” (technisch blok, zie inplantingsplan). Op het bestaande dak in de oksel tussen het H en T gebouw wordt een verdieping gebouwd. In dit plandeel zal een kleedkamer voor het operatiekwartier voorzien worden. Ook wordt op het dak van gebouw “T” een uitbreiding gerealiseerd op de bestaande technische ruimte. Ter plaatse van de opgebroken verharding tgv nieuwe riolering wordt nieuwe verharding geplaatst. De relatief beperkte uitbreiding is inpasbaar in de bebouwde context van de Campussite.
Cultuurhistorische aspecten en Visueel-vormelijke elementen
Het ‘Medisch Instituut Sint-Augustinus’ is opgenomen op de bij ministerieel besluit van 14 maart 2019 vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De vaststelling omvat zowel het oorspronkelijk gebouw uit 1937-38 als de latere toevoegingen uit resp. de jaren ’40, ’60 en ’80 van vorige eeuw.
De aanvraag bevat geen informatie over de impact van de geplande werken op de erfgoedwaarde van het complex. De bouwcode vraagt dat de beschrijvende nota bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor panden opgenomen op de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed een analyse bevat met informatie over de erfgoedwaarden.
De voorliggende aanvraag omvat het bouwen van 2 logistieke gangen aan het bestaand operatiekwartier, het optoppen met een bouwlaag in de oksel tussen gebouw H en T, evenals het uitbreiden van een technische ruimte op vleugel T. Het aanvraagdossier bevat geen informatie over de impact van deze toevoegingen op de erfgoedwaarden.
De voorliggende aanvraag kan daarom vanuit het beleidsveld onroerend erfgoed niet beoordeeld worden. Bijgevolg wordt een ongunstig advies uitgebracht.
De bouwcode is daar inderdaad duidelijk over. Bij de aanvraag voor een omgevingsvergunning moet de beschrijvende nota bij de omgevingsvergunningsaanvraag een analyse bevatten met informatie over de erfgoedwaarden. Daarin staat hoe er met het erfgoed rekening wordt gehouden.
In voorwaarden zal opgenomen worden dat het dossier moet aangevuld worden met een begeleidende nota waarin de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de site wordt toegelicht.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De wijzigingen hebben betrekking op de interne werking van het ziekenhuis, maar hebben geen invloed op de parkeerbehoefte. De parkeerplaatsen waaronder riolering wordt aangebracht worden nadien terug voorzien.
De stedelijke milieudienst heeft geen bezwaar. De aanbouw van de logistieke gangen heeft geen invloed op de IIOA verbonden aan het project. De nieuwe technische ruimte wordt voorzien op een bestaand dak van gebouw “T”, en zal gebruikt worden voor het plaatsen van bijkomende luchtgroepen voor de ventilatie van de onderliggende operatieruimtes. Het louter aanzuigen en uitblazen van lucht wordt niet aanzien als een ingedeelde activiteit.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het nieuwe dak van de technieken op de 3de verdieping (gebouw T) dient te worden aangelegd als groendak conform artikel 20 van de bouwcode.
2. Het dossier moet aangevuld worden met een begeleidende nota waarin de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de site wordt toegelicht.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 31 januari 2025 |
Start openbaar onderzoek | 17 februari 2025 |
Einde openbaar onderzoek | 18 maart 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 22 maart 2025 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het nieuwe dak van de technieken op de 3de verdieping (gebouw T) dient te worden aangelegd als groendak conform artikel 20 van de bouwcode.
2. Het dossier moet aangevuld worden met een begeleidende nota waarin de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de site wordt toegelicht.