Terug
Gepubliceerd op 24/03/2025

2025_CBS_01943 - District Antwerpen. Provinciestraat - Proefopstelling - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/03/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie van Baren

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01943 - District Antwerpen. Provinciestraat - Proefopstelling - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2025_CBS_01943 - District Antwerpen. Provinciestraat - Proefopstelling - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Provinciestraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 februari 2023 (jaarnummer 808);
  • maakt deel uit van goedgekeurde zones 30, gekend als "Zurenborg" en "Omgeving Centraal Station";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • is opgenomen in de zone "Toegangsbeperking voor vrachtwagens in zone Borgerhout intra muros zuid en Kievitwijk", goedgekeurd in het college van 21 juni 2019 (jaarnummer 5262).

De doorgang van de Provinciestraat onder de spoorwegbundel tussen de stations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem is voor actieve weggebruikers een veel gebruikte schakel in de verbinding tussen de wijk Zurenborg en de wijk Haringrode. Om de vele fietsers en voetgangers die het tunneltje gebruiken méér ruimte, comfort en veiligheid te bieden, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om dit segment van de Provinciestraat bij proefopstelling autovrij te maken. Dit voor een periode van zes maanden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statutenwijziging van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werd goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Door het autovrij maken van de onderdoorgang van de spoorweg:

  • zal de steeds groter wordende fiets- en voetgangersstroom in het tunneltje méér ruimte en comfort krijgen;
  • zal de verkeersafwikkeling op het kruispunt met de Mercatorstraat en met de Oostenstraat vereenvoudigen, met dus ook een betere doorstroming en verkeersveiligheid tot gevolg;
  • kan één fase in de huidige lichtenregeling van het kruispunt Mercatorstraat x Provinciestraat geschrapt worden, waardoor de roodtijd voor fietsers op het dubbelrichtingsfietspad naast de spoorwegberm zal afnemen met bijna 40%.

Gemotoriseerd verkeer kan de wijk Zurenborg aan de zuidzijde nog steeds verlaten via de Oostenstraat en de Van Den Nestlei. Verwacht wordt dat de impact voor de verkeersdruk in de Oostenstraat (fietsstraat) en op de kruispunten langs de Van Den Nestlei eerder beperkt zal zijn.

 De proefopstelling omvat:

  • het plaatsen van verbodsborden C3 voor alle verkeer uitgezonderd fietsers, bestuurders van speed pedelecs, dienstvoertuigen (in functie van belevering Velo-station en technische diensten Infrabel) en hulpdiensten;
  • het aanpassen van wegmarkeringen;
  • het (met verkeersborden) omvormen van de huidige parkeerstrook in het tunneltje naar een laad- en loszone in functie van de belevering van het Velo-station en de technische diensten van Infrabel/NMBS;
  • het aanpassen van de huidige lichtenregeling op het kruispunt met de Mercatorstraat in functie van een betere doorstroming voor het fietsverkeer op het dubbelrichtingsfietspad naast de spoorwegberm.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) zal de proefopstelling opvolgen en evalueren zodat indien nodig bijgestuurd kan worden.

De parkeerbalans neemt af met vier plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 4 september 2024 Gunstig advies

De verkeerspolitie geeft gunstig advies, maar heeft vanuit veiligheidsoogpunt volgende opmerking tegen een 6-maand durende proefopstelling in de Provinciestraat:

Wettelijk gezien is de benaming dienstvoertuigen heel ruim. Maar aangezien de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) dit al vaker heeft toegepast en hierbij nog geen problemen heeft ondervonden, is dit voor een proefopstelling wel mogelijk. Als het achteraf toch onduidelijk blijkt, problemen oplevert of foutief wordt gebruikt, is het aangeraden om bij te sturen en aan te passen.

Districtscollege van 3 maart 2025 (jaarnummer 110) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Provinciestraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240808_Provinciestraat_verwijderenMarkeringenProef.pdf
  • 20240808_Provinciestraat_aanbrengenMarkeringenProef.pdf
  • 20240808_Provinciestraat_aanbrengenBordenProef.pdf