Terug
Gepubliceerd op 03/03/2025

2025_CBS_01418 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150525. Hoogpadlaan 119. District Ekeren - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 28/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie Van Baren

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01418 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150525. Hoogpadlaan 119. District Ekeren - Weigering 2025_CBS_01418 - Omgevingsvergunning - OMV_2024150525. Hoogpadlaan 119. District Ekeren - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024150525

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Charlotte Vissers met als adres Bredabaan 199 bus 3002 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Hoogpadlaan 119 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 34 sectie E nrs. 134S2 en 134T

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/07/1956: toelating(802#6934) voor het bouwen van een landhuis.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven.

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • eengezinswoning met vrijstaande garage;

-          bouwvolume:

  • linkerzijde van tweewoonst (beiden in halfopen bebouwing);
  • 1 bouwlaag onder relatief hoog hellend dak met aan voor- en achterzijde een dakkapel;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde gevelsteen (gelijkvloers) – verdieping en dakkapellen afgewerkt met houten gevelplanken;
  • houten schrijnwerk en rieten dakafwerking;

-          inrichting:

  • vrijstaande garage van 19 m2, geheel achteraan links op het perceel, 2 m verwijderd van de perceelsgrenzen;
  • terras achter de woning, van 17 m2, in rode tegels.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

-          inrichting:

  • beperkt verruimd en meer naar voren ingeplant garagegebouw, van 20 m2, links in achtertuin, tot op 0,77 m van de perceelsgrens;
  • verharde oprit in de zijtuinstrook (aangelegd in grind) met houten poortafsluiting ter hoogte van de achtergevel van de woning;
  • aangelegd zwembad, van 19,5 m2, met aansluitend houten terras (van 8 m²) tot tegen de perceelsgrens;
  • licht gewijzigd terras achter de woning, van 18 m2, in tegels.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • nieuw aan te brengen dakkapel, dewelke aan de voorzijde de bestaande en tot bij het buurgebouw doorlopende dakkapel doorbreekt en deze ook in hoogte overstijgt – aan de achterzijde komt het nieuwe deel als een extra bijkomende dakkapel bovenop het bestaande exemplaar (betreffende extra volume bevat een aanvullende slaapkamer);

-          gevelafwerking:

  • in zwarte gevelplaten af te werken nieuwe dakkapel (zowel voor- als achteraan) – ingevuld met zwart aluminium schrijnwerk;

-          inrichting:

  • aan achterzijde van de garage aan te bouwen fietsenberging, van 18 m2.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden en intern verbouwen van een vergunde eengezinswoning, waarbij naast de bestaande exemplaren een bijkomende dakkapel wordt voorzien, zowel voor- als (deels) achteraan;

-          regulariseren van aangepaste inplanting garage, van aanpassing terras en van plaatsing zwembad met aangrenzende verharding;

-          aan garage aanbouwen van nieuwe fietsenberging;

-          beperkt wijzigen van de voorgevel en doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 8 – Visuele en vormelijke inpassing:

§2: de afwerking van gevels moet het straatbeeld en de architecturale kwaliteit van het gevelbeeld respecteren of opwaarderen. De dakkapel is enerzijds qua typologie niet kenmerkend voor inpassing in het gebouw zelf noch in de gebouwde context: zij gebruikt dienaangaande zowel een afwijkende vorm en typologie, als een visueel afwijkende materialisatie;

§3: volgende handelingen aan alle voorgevels en aan zijgevels van (half)open bebouwing zijn verboden: het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling. Het nieuw te plaatsen schrijnwerk zou aluminium zijn (in plaats van hout), in een zwarte kleur en zonder kleinhoutverdeling;

  • artikel 9 – Minimale hoogte van ruimten: verblijfsruimtes, zoals onder andere slaapkamers, dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. In deze is betreffende maatvoering voor de nieuwe slaapkamer beperkt tot slechts 2,40 m, beduidend lager dus;
  • artikel 20 – Daken: het is verplicht nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als groendak indien betreffende daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte van ten minste 20 m². De nieuwe slaapkamer/dakkapel beschikt over een plat dak met een oppervlakte van ± 26 m2 maar wordt niet als dusdanig aangelegd;
  • artikel 23 – Inrichting van de open ruimte: in zij- en achtertuinen zijn verhardingen toegestaan tot een maximum van 1/3 van vermelde tuinoppervlakte (voor tuinen groter dan 60 m2). In dit geval zijn zij- en achtertuin samen zo’n 270 m2 groot, waarvan echter ± 151 m2 (= bij benadering 56 %) verhard blijkt te zijn.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming. 

 


Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende regelgeving.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet het verbouwen en beperkt uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande/te regulariseren volumetrie is ten dele aanvaardbaar vanuit ruimtelijk oogpunt: zo is er wezenlijk geen voorbehoud bij de aangepaste inplanting van de garage – er wordt voldoende afstand gerespecteerd ten opzichte van zowel de woning als de perceelsgrenzen, waardoor geen nadelige impact te verwachten valt ten aanzien van het eigen of de buurpercelen.

Echter is het zo dat de voorziene uitbreidingen in de daklaag niet in overeenstemming zijn met de principes van de goede ruimtelijke ordening. De woning is opgebouwd volgens de typologie van een gelijkvloers met daarboven een (ruime) daklaag (met daarin een laag met woonvertrekken en een in hoogte gering zoldergedeelte bovenaan) en beschikt dienaangaande in vermelde daklaag over een naar het aanpalende buurpand doorlopende dakkapel, zowel voor- als achteraan. Laatstgenoemde is een eenduidig aan vermeld hellend dak ondergeschikt element, hetgeen echter door haar specifieke vormgeving en materiaalgebruik er visueel een onlosmakelijk deel van uitmaakt; ook visueel is er sprake van een duidelijke samenhang.

Door echter het aanbrengen van de beoogde uitbreiding, een tweede en in uitzicht en vorm volledig afwijkende dakkapel, die midden in de dakkapel aan de voorzijde wordt voorzien en laatstgenoemd dus in 2 snijdt (en er ruim bovenuit steekt), is het algemene beeld van de voorzijde van de woning zodanig versnipperd dat betreffende als visuele inpassing onder geen beding op een gunstig advies kan rekenen. Het wel heel afwijkende materiaalgebruik (ook qua kleurtint) speelt hier bovendien een sterke bijkomende rol in.

Ook aan de achterzijde, waar de uitbreiding beperkter is, blijft de ingreep onwenselijk, dit aangezien op deze wijze de typologie van de daklaag (zoals die algemeen herkenbaar is, zijnde een woonlaag met dakkapel met daarboven een zolderruimte) volledig teniet gedaan wordt door het erin visualiseren van een 2de woonlaag, dewelke er als een vreemd contrasterend element zonder enige architecturale waarde bovenop werd aangebracht. De schaal en typologie van de woning laten, mede door het feit dat er hier sprake is van een samen ontworpen tweewoonst, dit soort van uitbreidingen in de daklaag dan ook niet toe.

Bovendien voldoet de ontworpen extra daklaag niet aan artikel 9 van de bouwcode. De interne hoogte is te klein voor een verblijfsruimte. De ruimtelijk niet-inpasbare dakkapel biedt dus bovendien onvoldoende verblijfskwaliteit.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer ongunstig voor wat betreft de uitbreiding in de daklaag.

 

Visueel-vormelijke elementen

De te hanteren materialen, zwart plaatmateriaal en zwart aluminium schrijnwerk, zijn principieel niet aanvaardbaar in de gebouwde context, dit aangezien beide zeer sterk contrasteren met het wel heel rustieke uitzicht en typologie van deze landelijke woning(en) in kwestie, dewelke wordt gekenmerkt door voornamelijk geschilderde gevelsteen, houten beplanking (natuurkleur) en houten schrijnwerk.

Er kan geargumenteerd worden dat het gebruik van het plaatmateriaal in kwestie aanvaardbaar is doch dan in beperkte mate; door het hier te hanteren voor het geheel van een zeer sterk opvallend en atypisch element dat het uitzicht van de voorzijde van de woning essentieel in 2 knipt/aantast en er visueel sterk in ingrijpt, is er van een correcte inpassing dan ook geen sprake.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig ongunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van verschillende onverenigbaarheden met de geldende stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 november 2024

Volledig en ontvankelijk

8 januari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 maart 2025

Verslag GOA

17 februari 2025

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.