Terug
Gepubliceerd op 03/03/2025

2025_CBS_01400 - Omgevingsvergunning - OMV_2024144509. Generaal Capiaumontstraat 15. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie Van Baren

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01400 - Omgevingsvergunning - OMV_2024144509. Generaal Capiaumontstraat 15. District Berchem - Goedkeuring 2025_CBS_01400 - Omgevingsvergunning - OMV_2024144509. Generaal Capiaumontstraat 15. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024144509

Gegevens van de aanvrager:

BV DOME met als adres Grotehondstraat 2 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Generaal Capiaumontstraat 15 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 15F11

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van een nevenfunctie restaurant, doorvoeren van constructieve wijzigingen en uitbreiden van de verharding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/99948;

-          12/12/2008: vergunning (3290#1755) voor het verbouwen van een eengezinswoning;

-          09/04/1992: vergunning (961#12602) voor verbouwing;

-          11/04/1984: beschermd als monument: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/5756;

-          10/01/1980: beschermd stads-of dorpsgezicht: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6401.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • halfopen bebouwing;
  • vier bouwlagen onder hellend dak;
  • maximale gevelbreedte van 13,53m;
  • maximale bouwdiepte van 13,54m;

-          gevelafwerking:

  • gevels afgewerkt met bruin gekleurd gevelmetselwerk met decoratieve gevelelementen in blauwe hardsteen;
  • het buitenschrijnwerk in wit geschilderd miranti met dorpels in blauwe hardsteen;
  • de dakbedekking bestaat uit leien;

-          inrichting:

  • achteraan de woning bevindt zich een terras;
  • de resterende oppervlakte van de tuin is groen ingericht.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume ongewijzigd;

-          gevelafwerking: beperkt afwijkend;

-          inrichting:

  • de verharding werd uitgebreid tot een oppervlakte van circa 60m²;
  • op de eerste verdieping werd langsheen de rechter perceelgrens een dakterras ingericht;
  • de resterende oppervlakte van de tuin is groen ingericht.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • hoofdfunctie eengezinswoning;
  • nevenfunctie op de ondergrondse en gelijkvloerse verdieping als restaurant;

-          bouwvolume:

  • halfopen bebouwing;
  • vier bouwlagen onder hellend dak;
  • maximale gevelbreedte van 13,53m;
  • maximale bouwdiepte van 13,54m;
  • de interne indeling wordt gewijzigd;
  • er worden interne structurele werken doorgevoerd ter hoogte van de ondergrondse en gelijkvloerse verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gevels afgewerkt met bruin gekleurd gevelmetselwerk met decoratieve gevelelementen in blauwe hardsteen;
  • het buitenschrijnwerk in wit geschilderd miranti met dorpels in blauwe hardsteen;
  • de dakbedekking bestaat uit leien;

-          inrichting:

  • de verharding werd uitgebreid tot een oppervlakte van circa 60 m² waarop 6 fietsstalplaatsen worden ingericht;
  • op de eerste verdieping werd langsheen de rechter perceelgrens een dakterras ingericht;
  • de resterende oppervlakte van de tuin is groen ingericht.

 

Inhoud van de aanvraag

-          inrichten van een nevenfunctie (restaurant) binnen een woning;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          aanleggen van verharding;

-          aanleggen van een dakterras.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

13 januari 2025

14 februari 2025

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

13 januari 2025

18 februari 2025

Geen bezwaar

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

13 januari 2025

22 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

13 januari 2025

17 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

13 januari 2025

20 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

13 januari 2025

18 februari 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing aangezien de totale publiek-toegankelijke oppervlakte kleiner is dan 150m².

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 17 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen: De uitlaat van de dampkap is niet voorzien tot boven het dakvlak;
  • artikel 21 Rioleringselementen: Het is onduidelijk of het afvalwater van het restaurant geloosd wordt via een vetafscheider;
  • artikel 23 Inrichting van de open ruimte: Meer dan 1/3de van de achtertuin is verhard aangelegd.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het inrichten van een nevenfunctie (restaurant) binnen een eengezinswoning. Het gebouw is gelegen in woongebied. De hoofdfunctie wonen blijft behouden.

 

De reca-functie bevindt zich gelijkvloers (zitplaatsen) en in de kelder (keuken en technische ruimte). Het bovenliggende wonen blijft onveranderd. In deze buurt (Zurenborg) wordt er op meerdere locaties dit type restaurant gecombineerd met de woonfunctie. De reca-functie is kleinschalig (ongeveer 30 zitplaatsen) en van een type dat weinig impact op de omgeving heeft. Er wordt ook geen buitenterras voorzien.

 

Dit wordt gunstig geadviseerd, natuurlijk op voorwaarde dat ook een woonkamer en eetkamer wordt voorzien voor de woning.

 

Cultuurhistorische aspecten

De werken worden uitgevoerd met inzicht en respect voor de erfgoedwaarde van het gebouw. Vanuit de stedelijke dient Monumentenzorg en het Vlaamse Agentschap Onroerend Erfgoed wordt er geen bezwaar tegen de werken geformuleerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De nevenfunctie bevindt zich op het gelijkvloers en in de kelderverdieping en is 158 m² groot. Het voor publiek toegankelijke gedeelte (inclusief circulatieruimtes, sanitair en de “table-d’-amis”) is kleiner dan 150 m².

 

Ter hoogte van de eerste verdieping wordt tegen de rechter perceelgrens een dakterras aangelegd. Dit bevindt zich geheel binnen het gabarit van de aangrenzende scheimuur. Hiertegen geen bezwaar.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Bouwcode artikel 17:

Er wordt gekozen om het bestaande ventilatierooster aan de voorgevel te hergebruiken om het aanwezige erfgoed niet verder te beschadigen. Het ventilatierooster bevindt zich laag tegen de grond in de voorgevel, maar komt uit in de voortuinstrook en niet rechtstreeks op het openbaar domein. Door het rooster te hergebruiken kunnen alle technieken intern voorzien worden, waardoor een buitenunit niet nodig is.

 

Ondanks de afwijking op de bouwcode, is dit inderdaad de minst impactvolle locatie voor de afzuiging van de technische installaties te voorzien. Gelet op deze specifieke context wordt deze afwijking gunstig geadviseerd.

 

Bouwcode artikel 23:

Bovenop de bestaande en vergunde buitenverharding van 40 m², wordt er een bijkomende waterdoorlatende verharding aangelegd van 18 m².

De bijkomende verharding wordt voorzien in functie van het voorzien van voldoende fietsstalplaatsen, wat omwille van de erfgoedwaarde van het gebouw intern niet mogelijk is.

 

Voor deze 6 fietsen wordt er 18 m² aan verharding aangelegd. Dit is veel meer dan strikt noodzakelijk is. Een verharding van 1,5 m² per fiets is ruim voldoende, wat zou overeen komen met 9 m² verharding.

 

De bijkomende verharding beperken tot wat strikt noodzakelijk is voor het voorzien van de fietsstalplaatsen wordt in voorwaarden opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Het afvalwater van het restaurant te lozen via een vetafscheider conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.

3. De nieuwe verharding in de tuinzone te beperken tot maximaal 1,5 m² per fietsstalplaats.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

5. Een woonkamer en eetkamer te voorzien voor de woning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 december 2024

Volledig en ontvankelijk

13 januari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 maart 2025

Verslag GOA

20 februari 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Het afvalwater van het restaurant te lozen via een vetafscheider conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode.

3. De nieuwe verharding in de tuinzone te beperken tot maximaal 1,5 m² per fietsstalplaats.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

5. Een woonkamer en eetkamer te voorzien voor de woning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.