Terug
Gepubliceerd op 03/03/2025

2025_CBS_01428 - Omgevingsvergunning - OMV_2024157674. Sint-Lutgardisstraat 54. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie Van Baren

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01428 - Omgevingsvergunning - OMV_2024157674. Sint-Lutgardisstraat 54. District Merksem - Goedkeuring 2025_CBS_01428 - Omgevingsvergunning - OMV_2024157674. Sint-Lutgardisstraat 54. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024157674

Gegevens van de aanvrager:

BV I Connection met als adres Sint-Lutgardisstraat 54 te 2170 Antwerpen en Salim El Hammouti met als adres Lange Bremstraat 120 bus B te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Lutgardisstraat 54 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 207M8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Regulariseren eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden;

-          17/10/2024: statusrapport;

-          10/04/2024: proces-verbaal (11002_2024_18417_VPV) voor het uitvoeren van vergunningsplichtige werken zonder vergunning;

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met pseudo mansardedak; 
  • Voor- en achtertuin

-          gevelafwerking:

  • parement in rode gevelsteen en beige natuursteen;
  • twee verdiepingen hoge erker en bekroond door groot, als in- en uitzwenkende geveltop, uitgewerkt zoldervenster;
  • houten kroonlijst;
  • raamdorpels, trap en gevelplint in blauwe steen;
  • wit alu buitenschijnwerk;
  • dakverdieping afgewerkt met zwarte leien;
  • geornamenteerde smeedijzeren borstwering.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met gewijzigde dakverdieping naar plat dak;
  • bouwhoogte 10,85 m;
  • wijziging achterbouw;
  • bouwdiepte 19,42 m;

-          gevelafwerking:

  • nieuwe dakverdieping in snelbouwsteen (recht);
  • geornamenteerde smeedijzeren borstwering vervangen door borstwering met rechte lamellen in zwart gelakt staal;
  • houten sierlijst rond zoldervensters verwijderd.

-          kijk na of aan alle voorwaarden uit de vorige vergunning voldaan werd;

-          niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen-eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwhoogte 10,85 m;
  • bouwdiepte 19,58 m;
  • terras en tuin achter woning;

-          gevelafwerking:

  • parement in rode gevelsteen en beige natuursteen;
  • raamdorpels, trap en gevelplint in blauwe steen;
  • zwart pvc buitenschijnwerk;
  • dakverdieping afgewerkt met zwarte leien;
  • borstwering met rechte lamellen in zwart gelakt staal;

 

Inhoud van de aanvraag

-          herbouwen van de daken

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

7 januari 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 6 Ruimtelijke draagkracht
    De bouwdiepte is afwijkend ten opzichte van de omgeving;
  • Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing
    De afwerking van gevels moet het straatbeeld en de architecturale kwaliteit van het gevelbeeld respecteren of opwaarderen. De aangevraagde werken ondersteunen het straatbeeld niet.
    Het houten schrijnwerk is vervangen. Het zwart PVC schrijnwerk sluit niet aan met het kleur- en materiaalgebruik van de gevel. De smeedijzeren balustrade bovenop de erker wordt verwijderd,...;
  • Artikel 10 Daglichttoetreding, uitzicht en minimale luchttoevoer
    De oppervlakte van het raam, grenzend aan de leefkeuken (50,31 m²) is onvoldoende groot. De dakkoepel is niet opengaand en wordt dus niet in beschouwing genomen. Het gedeelte van de leefkeuken achter de berging ontvangt te weinig natuurlijk licht;
    De oppervlakte van de ramen van de slaapkamers 1, 3 en 4 bedraagt minder dan 10 % van de nettovloeroppervlakte van de ruimte;
  • Artikel 20 Daken
    Er kan niet worden vastgesteld of de daken worden voorzien van lichtkleurige dakbedekking/groendak;
  • Artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein
    Er wordt geen fietsparkeerplaats vastgesteld op de plannen.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

  • Mobiliteitsgerelateerde projecten:

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De werken aan de gelijkvloerse verdieping wordt uit de vergunning uitgesloten omwille van volgende punten. De aanvraag is niet conform artikel 8 van de bouwcode. De maat, vorm en het uitzicht van de gelijkvloerse uitbreiding past niet visueel en vormelijk in de omgeving. Het gelijkvloers volume komt voorbij de bouwdiepte van de rechterbuur, welke al redelijk diep in het bouwblok steekt. Een bouwdiepte van 19,44 m is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

De aanvraag is niet conform artikel 10 van de bouwcode. De aanvraag biedt onvoldoende verblijfskwaliteit. Door de plaatsing van de berging en het toilet heeft de leefkeuken onvoldoende daglichttoetreding en geen uitzicht naar de tuin. Er wordt weliswaar een koepel voorzien, echter is dit nog steeds onvoldoende om de noodzakelijke kwaliteit te bieden. Een mogelijke oplossing om wel voldoende verblijfskwaliteit te bieden, is de berging en het toilet te verplaatsen achter de hal in het midden van de woning. Deze ruimten worden dan in het donkerste gedeelte van de woning geplaatst, zij moeten immers niet voldoen aan artikel 10.
Op deze wijze ontstaat een grote leefkeuken aan de tuinzijde, met voldoende lichtinval en uitzicht op groen.

De aanpassingen die nodig zijn om tegemoet te komen aan de bouwcode wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor dit deel van de aanvraag moet worden uitgesloten.

Aangezien de gelijkvloerse uitbreiding uit de vergunning wordt uitgesloten, kan bij een nieuwe aanvraag er wel duidelijkheid worden geschept over de aanleg van het nieuwe platte dak.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Sint-Lutgardisstraat, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door eengezinswoningen.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen

De afwerking van gevels moet het straatbeeld en de architecturale kwaliteit van het gevelbeeld respecteren of opwaarderen. De aangevraagde werken ondersteunen het straatbeeld niet.

Het pand is gelegen in de Sint-Lutgardisstraat, een verbindingsstraat tussen de Dokter Maurice Timmermanslaan en Du Chastellei met soortgelijke bebouwing uit de 20ste eeuw. Vooral art-deco en modernisme zijn goed vertegenwoordigd in deze wijk. Het beeldbepalend pand op nummer 54 heeft een waardevolle gevel in art-deco.

De woning telt twee traveeën en drie bouwlagen onder een plat dak, waarbij de bovenverdieping als mansardeverdieping (met leien bedekt) is uitgewerkt. De gevel heeft een parement van gele baksteen op hardstenen plint, gecombineerd met witte natuursteen voor de muurdammen tussen de vensters in de erker en het parement van de deurtravee.

De brede venstertravee bestaat uit een twee verdiepingen hoge erker en bekroond door het grote, als in- en uitzwenkende geveltop uitgewerkte zoldervenster.
In de smalle deurtravee vinden we op de begane grond het portaal met deur en zijlichten onder luifel en bovenlicht. Op de verdieping bevindt zich een drielicht in natuurstenen kozijn en boven de kroonlijst een rondbogig houten dakvenster.

De art-decostijl laat zich aflezen in de verzorgde geveldetaillering. De natuurstenen elementen in de gevel zijn versierd met reliëfdecoratie in art deco. De erker is bekroond door een smeedijzeren balkonleuning. De geveltop is afgelijnd met een zware houten lijst waarin de historiserende in- en uitzwenkende vorm vertaald werd naar de art deco.

Ook een heel aantal andere panden in de straat waaronder de belendende buurpanden zijn opgetrokken in een art-decovormgeving met gelijkaardige erfgoedkenmerken. Om de historische context te bewaren en geen afbreuk te doen aan de beeld- en belevingswaarde van deze waardevolle gevels is het essentieel om de kenmerkende elementen of gevelonderdelen te bewaren in plaats van te verwijderen.

Om deze kenmerken in de gevel terug te brengen en te voldoen aan artikel 8 van de bouwcode, worden volgende voorwaarden opgelegd:

-          De gevelbekleding “zwarte leien” van het semi-mansardedak aan de voorgevel moet in een steile helling worden uitgevoerd;

-          Het semi-mansardedak moet worden voorzien van een kroonlijst, zoals in vergunde toestand was voorzien;

-          De oorspronkelijke balustrade moet worden teruggeplaatst;

-          De rechtse raamopening in de voorgevel moet dezelfde grootte hebben als in vergunde toestand;

-          De oorspronkelijke voordeur moet bewaard blijven.


Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naar voorwaarden wordt meegenomen om een groendak aan te leggen op het platte dak van de hoofdbouw, conform artikel 20 van de bouwcode.
Op de plannen en de snede kan niet worden opgemaakt dat de daken –van de gelijkvloerse verdieping (62,26 m²) en de hoofdbouw (55,41 m²) – niet met een groendak worden aangelegd.
Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit.

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de raamopeningen voor slaapkamers 1, 3 en 4 te vergroten zodat er wordt voldaan aan artikel 10 van de bouwcode.
Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van deze slaapkamers met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning.

De afwijking op artikel 33 van de bouwcode – met betrekking tot het aantal fietsstalplaatsen – kan gunstig worden geadviseerd.
Er wordt geen vermeerdering van het aantal slaapkamers voorzien, waardoor er geen extra behoefte wordt gecreëerd.
 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De werken aan de gelijkvloerse verdieping worden uit de vergunning uitgesloten.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De gevelbekleding “zwarte leien” van het semi-mansardedak aan de voorgevel moet in een steile helling worden uitgevoerd.

4. Het semi-mansardedak moet worden voorzien van een kroonlijst, zoals in vergunde toestand was voorzien.

5. De oorspronkelijke balustrade moet worden teruggeplaatst.

6. De rechtse raamopening in de voorgevel moet dezelfde grootte hebben als in vergunde toestand.

7. De oorspronkelijke voordeur moet bewaard blijven.

8. De oppervlakte van de ramen van de slaapkamers 1, 3 en 4 moeten minstens 10 % van de nettovloeroppervlakte van de ruimte bedragen, conform artikel 10 van de bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 november 2024

Volledig en ontvankelijk

7 januari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 maart 2025

Verslag GOA

20 februari 2025

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De werken aan de gelijkvloerse verdieping worden uit de vergunning uitgesloten.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De gevelbekleding “zwarte leien” van het semi-mansardedak aan de voorgevel moet in een steile helling worden uitgevoerd.

4. Het semi-mansardedak moet worden voorzien van een kroonlijst, zoals in vergunde toestand was voorzien.

5. De oorspronkelijke balustrade moet worden teruggeplaatst.

6. De rechtse raamopening in de voorgevel moet dezelfde grootte hebben als in vergunde toestand.

7. De oorspronkelijke voordeur moet bewaard blijven.

8. De oppervlakte van de ramen van de slaapkamers 1, 3 en 4 moeten minstens 10 % van de nettovloeroppervlakte van de ruimte bedragen, conform artikel 10 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.