Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024121212 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Paniek met als adres Generaal Belliardstraat 11 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | VZW Paniek (0747832980) met als adres Generaal Belliardstraat 11 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kattendijkdok-Oostkaai 21B te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1457/10D |
waarvan: |
|
- 20240423-0005 | afdeling 7 sectie G nr. 1457/10D (Paniek vzw) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het regulariseren van een functiewijziging met verbouwingen en het exploiteren van een multifunctioneel gebouw (loods) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/08/2022: weigering (OMV_2022040497) voor het regulariseren van het wijzigen van de functie bedrijvigheid/industrie naar horeca en dagrecreatie, het wijzigen van de gevels en het exploiteren van een loods met ambachtelijke ateliers;
- 7/06/2021: proces-verbaal (11002_2021_14193_VPV) voor het plaatsen van overdekte constructies en het gedeeltelijk wijzigen van de functie industrie en bedrijvigheid naar dareca;
- 22/08/1975: vergunning (18#82915) voor een verbouwing.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- bijkomende dagopeningen in de noordgevel, voorzien van buitenschrijnwerk in bruin geschilderd hout;
- noordgevel voorzien van een schouw;
- buitenschrijnwerk noordwestelijke hoek gedeeltelijk gewijzigd naar grijs aluminium buitenschrijnwerk met een gewijzigde indeling en grootte;
- bijkomende dagopeningen in de westgevel en voorzien van buitenschrijnwerk in grijs geschilderd hout;
- zuidwestelijke hoek verbouwd:
- functie gedeeltelijk gewijzigd van industrie en bedrijvigheid naar dareca en dagrecreatie.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een gedeelte van het bouwvolume in de zuidwestelijke hoek;
- gedeeltelijk wijzigen van de functie van industrie en bedrijvigheid naar reca en dagrecreatie;
- wijzigen van de voorgevel.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de exploitatie van een multifunctioneel gebouw.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Paniek vzw
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1.000 m³/jaar |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 7 voertuigen |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 13,40 kW |
17.1.2.1.1° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter; | 1.000 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 1.000 liter |
19.3.1°b) | inrichtingen voor het mechanisch behandelen en het vervaardigen van artikelen van hout en dergelijke andere dan deze bedoeld in rubriek 19.8 met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, wanneer de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een gebied ander dan industriegebied; | 6,60 kW |
29.5.2.1°b) | smederijen en inrichtingen voor het mechanisch behandelen van metalen en het vervaardigen van voorwerpen uit metaal met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, wanneer de inrichting (deels) gelegen is in een ander gebied dan industriegebied; | 20,32 kW |
45.11.1° | niet-particuliere branderij voor koffie of cichorei met een totale capaciteit van de trommels van minder dan of gelijk aan 10 kg; | 10 kg |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 2 oktober 2024 | 21 november 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 2 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 2 oktober 2024 | 23 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 2 oktober 2024 | 22 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw | 2 oktober 2024 | 12 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 2 oktober 2024 | 17 oktober 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 2-samengesteld bouwblok en zone voor publiek domein-art. 7.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Eilandje op volgend punt:
- 1 Bijzondere voorschriften, Artikel 2: Zone voor wonen_samengesteld bouwblok (Wo2), 2.1 Bestemming:
De functie reca dient beperkt te worden tot een maximale oppervlakte van 240 m². In de huidige aanvraag heeft de reca-functie een oppervlakte van 1.389,78 m².
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
- Artikel 24: Draairuimte: Vóór en achter elke toegang of deur met uitsluiting van toegangen tot of deuren naar gesloten trappenhallen, moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. Er is geen dergelijke draairuimte aanwezig bij het buitentoilet. Dit maakt het toilet ontoegankelijk.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof:
overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan, zoals hoger omschreven. De voorgestelde handelingen zijn geen gemeenschapsvoorzieningen en overschrijden de toegelaten oppervlakte voor reca.
In toepassing van artikel 4.4.4.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan het vergunningverlenende bestuursorgaan echter handelingen vergunnen gericht op het sociaal-cultureel of recreatief medegebruik van het gebied, voor zover ze door hun beperkte impact de verwezenlijking van de algemene bestemming niet in het gedrang brengen. Voor niet van vergunningsplicht vrijgestelde handelingen die verbonden zijn met occasionele of hoogdynamische sociaal-culturele of recreatieve activiteiten, kan wel slechts een tijdelijke stedenbouwkundige vergunning worden afgeleverd, of een stedenbouwkundige vergunning onder de voorwaarde dat de betrokken handelingen slechts gedurende een specifieke periode of op bepaalde momenten aanwezig kunnen zijn.
Aangezien het hier een tijdelijke vergunning betreft en het de verwezenlijking van de bestemming van het gebied volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan niet in het gedrang brengt, kan dit op basis van artikel 0.6 van het RUP Eilandje met betrekking tot de overgangsmaatregel, gunstig worden beoordeeld.
Dit artikel stelt immers dat indien de bestaande bebouwing niet voldoet aan de voorschriften van dit RUP, de stedenbouwkundige voorschriften met betrekking tot de bestemming en de inrichting op zichzelf geen weigeringsgrond vormen bij de beoordeling van aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning.
Hiervoor werd ook het advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – Business en Innovatie. Het advies leest als volgt:
“De aanvraag betreft een bestaande loods en voormalig kantoorgedeelte met een totale oppervlakte van circa 3.530 m². Volgende activiteiten worden in de loods ter regularisatie voorgelegd:
Ten eerste, een Antwerps kunstenaarscollectief, dat bestaat uit bouwers, bricoleurs en ontwerpers. Het is een wisselend, dynamisch gezelschap dat momenteel onder andere de volgende ruimtes een invulling geeft: fietsatelier, houtatelier, metaalatelier, opslag, expo enzovoort.
Ten tweede, Bar Paniek, op de zuidwestelijke hoek van de loods. Dit is een zomerbar met terras elke dag geopend van april tot september van 11.00 uur tot 23.00 uur.
Ten derde, Klein Verzet, wat een koepelorganisatie voor een 30-tal jonge theater-, dans- en muziekgezelschappen is (niet-publiek toegankelijk).
Ten vierde, werd Flisvos gecreëerd in het voormalige, gelijkvloerse kantoorgedeelte aan de noordwestelijke zijde van de loods. Dit is een restaurant dat ongeveer 3 dagen per week geopend is.
De loods is gelegen aan de kaai van het Kattendijkdok en kent al enige tijd deze functies. De gronden krijgen op de langere termijn een andere invulling in het kader van het masterplan Eilandje. Op dit moment zijn de te regulariseren (tijdelijke) functies in lijn met het beleidsplan horeca (ligging in de strategische horecazone Eilandje) en het beleidsplan ruimtelijke economie waarbij de kleine ateliers en ambachten perfect verweefbaar zijn met het omliggende woonmilieu op het Eilandje. OS/BI adviseert daarom gunstig.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De inrichting geschiedt voornamelijk binnen het bestaande volume van het pand. Langs de kade worden tijdelijk terras- en groenzones ingericht. De inname van het openbaar domein is beperkt en blijft hoofdzakelijk publiek toegankelijk.
De dienst Publieke Ruimte merkt op dat werken zich bevinden op een perceel dat in een lopende concessie zit, dus strikt genomen geen openbaar domein is waar zij advies op geven.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels blijven, behoudens het vervangen van het buitenschrijnwerk, ongewijzigd. De gevelwand aan de bar wordt opgebouwd in gerecupereerd houten schrijnwerk.
Alle gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Omdat in voorliggende aanvraag geen afvalberging voorzien wordt alsook geen septische put of vetafscheider worden deze in voorwaarden bij de vergunning opgenomen.
De aanvraag is strijdig met de verordening toegankelijkheid. Zo is er geen vrije en vlakke draairuimte aanwezig bovenaan de helling aan westzijde van het gebouw.
Als voorwaarde wordt opgelegd om de helling 112 cm op te schuiven zodat het begin van de helling uitgelijnd is op de zijwand van de insprong naar de schuifpoort toe. Het plateau bovenaan de helling wordt zo 112 cm langer waardoor er geen hinder is van de naar buiten opendraaiende deur en er bijgevolg aan de verordening Integrale Toegankelijkheid voldaan wordt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de bouwcode, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. In de bestaande loods bevinden zich een restaurant, een bar en een repetitieruimte met atelier en bergingen voor kunstenaars. Voor reca is in het RUP Eilandje een parkeernorm van 0 opgenomen. Hiervoor mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.De ruimtes voor kunstenaars (dansers, toneel, ontwerpers…) zijn niet publiek toegankelijk. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Fietsvoorzieningen:
Voor de bezoekers worden 30 fietsenstallingen ingericht naast de loods.
Voor personeel zijn er 10 fietsenstallingen ingericht in de loods.
Laden en lossen
Laden en lossen moet gebeuren op eigen terrein.
De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:
- Laden en lossen moet gebeuren op eigen terrein.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Aan het Kattendijkdok-Oostkaai 21 in Antwerpen baat Paniek vzw een multifunctioneel gebouw (loods) uit waarin verschillende organisaties hun activiteiten uitvoeren:
Alle IIOA’s zijn ingedeeld in de derde klasse.
Volgende toestellen of activiteiten zijn aanwezig maar niet ingedeeld:
Gevaarlijke producten worden enkel gestockeerd in kleine verpakkingen, deze worden boven lekbakken opgeslagen. De meeste activiteiten op de site vinden plaats binnen in het gebouw. Hierdoor wordt de geluidsimpact naar buiten toe beperkt. Voor de zomerbar echter wordt er wel een buitenterras ingericht aan de zuidwestelijke hoek van het gebouw, gericht naar het dok. De deuren van het café worden hierbij opengezet om de klanten zowel binnen als buiten vlot te kunnen bedienen. Er kan muziek gespeeld worden in het café en op het terras, maar dit zal beperkt blijven tot het volume van achtergrondmuziek.
De koelinstallaties werken met het koelmiddel R452A. Dit koelmiddel heeft een Global Warming Potential van 2140. Gelieve er rekening mee te houden dat sommige koelmiddelen aan uitfasering onderworpen zijn om in het kader van duurzaamheid en in geval van accidentele vrijstelling, de impact op het milieu te milderen. Meer informatie over in de toekomst toegelaten koelmiddelen en hun eventuele uitfaseringstermijn kan teruggevonden worden op https://www.vlaanderen.be/veka/energie-en-klimaatbeleid/energie-en-klimaatbeleid-voor-ondernemingen/f-gassen/20-februari-2024-nieuwe-f-gassenverordening-gepubliceerd.
De inrichting is gelegen op ongeveer 490 meter van het habitatrichtlijngebied “Schelde- en Durme-estuarium van de Nederlandse grens tot Gent”. Er werd een stikstofimpactscore berekend voor stationaire bronnen en mobiliteit. Deze impactscore is lager dan de de minimis-drempel van 1%.
De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Er moet een afvalberging worden voorzien, in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
3. De toegangshelling aan westzijde moet 112 cm worden opgeschoven zodat het begin van de helling uitgelijnd is met de zijwand van de nis naar de poort en er bovenaan de helling meer vlakke opstelruimte voorzien wordt.
4. Er moet een vetafscheider worden voorzien.
5. Er moet een septische put worden voorzien in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
6. Laden en lossen moet op eigen terrein gebeuren.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Paniek vzw) | 1.000 m³/jaar |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; (inrichting Paniek vzw) | 7 voertuigen |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Paniek vzw) | 13,40 kW |
17.1.2.1.1° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter; (inrichting Paniek vzw) | 1.000 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Paniek vzw) | 1.000 liter |
19.3.1°b) | inrichtingen voor het mechanisch behandelen en het vervaardigen van artikelen van hout en dergelijke andere dan deze bedoeld in rubriek 19.8 met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, wanneer de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een gebied ander dan industriegebied; (inrichting Paniek vzw) | 6,60 kW |
29.5.2.1°b) | smederijen en inrichtingen voor het mechanisch behandelen van metalen en het vervaardigen van voorwerpen uit metaal met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, wanneer de inrichting (deels) gelegen is in een ander gebied dan industriegebied; (inrichting Paniek vzw) | 20,32 kW |
45.11.1° | niet-particuliere branderij voor koffie of cichorei met een totale capaciteit van de trommels van minder dan of gelijk aan 10 kg; (inrichting Paniek vzw) | 10 kg |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 2 oktober 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 12 oktober 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 10 november 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 26 november 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 5 december 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 3 januari 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 maart 2025 |
Verslag GOA | 19 februari 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe en Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Er moet een afvalberging worden voorzien, in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
3. De toegangshelling aan westzijde moet 112 cm worden opgeschoven zodat het begin van de helling uitgelijnd is met de zijwand van de nis naar de poort en er bovenaan de helling meer vlakke opstelruimte voorzien wordt.
4. Er moet een vetafscheider worden voorzien.
5. Er moet een septische put worden voorzien in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
6. Laden en lossen moet op eigen terrein gebeuren.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Paniek vzw) | 1.000 m³/jaar |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; (inrichting Paniek vzw) | 7 voertuigen |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Paniek vzw) | 13,40 kW |
17.1.2.1.1° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter; (inrichting Paniek vzw) | 1.000 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; (inrichting Paniek vzw) | 1.000 liter |
19.3.1°b) | inrichtingen voor het mechanisch behandelen en het vervaardigen van artikelen van hout en dergelijke andere dan deze bedoeld in rubriek 19.8 met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, wanneer de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een gebied ander dan industriegebied; (inrichting Paniek vzw) | 6,60 kW |
29.5.2.1°b) | smederijen en inrichtingen voor het mechanisch behandelen van metalen en het vervaardigen van voorwerpen uit metaal met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, wanneer de inrichting (deels) gelegen is in een ander gebied dan industriegebied; (inrichting Paniek vzw) | 20,32 kW |
45.11.1° | niet-particuliere branderij voor koffie of cichorei met een totale capaciteit van de trommels van minder dan of gelijk aan 10 kg; (inrichting Paniek vzw) | 10 kg |