Terug
Gepubliceerd op 03/03/2025

2025_CBS_01411 - Omgevingsvergunning - OMV_2024156521. Joos van den Steenelei 69. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie Van Baren

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01411 - Omgevingsvergunning - OMV_2024156521. Joos van den Steenelei 69. District Deurne - Goedkeuring 2025_CBS_01411 - Omgevingsvergunning - OMV_2024156521. Joos van den Steenelei 69. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024156521

Gegevens van de aanvrager:

de heer Pieter Van Winckel met als adres Joos van den Steenelei 69 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Joos van den Steenelei 69  te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 30 sectie A nr. 457C13

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/05/1963: vergunning (627#34602) voor voorgevelverandering;

-          18/03/1941: toelating (329#17185) voor bijbouwen W.C. 1ste verdieping;

-          13/10/1931: toelating (329#7784) voor veranderingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw van 1 bouwlaag aan de linker zijde en 2 tot 3 bouwlagen aan de rechter zijde;
  • gelijkvloerse bouwdiepte 11,85 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping 8 m aan de linker en 11,85 m aan de rechter zijde;
  • bouwdiepte tweede verdieping 8 m aan de linker en 9,35 m aan de rechter zijde;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • plint in blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • groene en onverharde voortuin;
  • voortuinafsluiting.

 

Bestaande toestand

-          overeenstemming met de vergunde toestand uitgezonderd:

  • achterbouw uitgebreid op de gelijkvloerse en eerste verdieping;
  • gewijzigde voorgevelafwerking;
  • verharding in de voortuin.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen - eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen met plat groendak;
  • achterbouw van 1 tot 2 bouwlagen aan de linker zijde en 2 tot 3 bouwlagen aan de rechter zijde;
  • gelijkvloerse bouwdiepte 15,30 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping 12,35 m aan de linker en 15,20 m aan de rechter zijde;
  • bouwdiepte tweede verdieping: 8,20 m aan de linker zijde en 9,20 m aan de rechter zijde;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen met horizontale gevelbanden in lichtkleurig pleisterwerk;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • wit pvc schrijnwerk;

-          inrichting:

  • voortuin 18 m² verhard met waterdoorlatende verharding.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande veranda;

-          uitbreiden van de achterbouw;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          aanleggen van verhardingen in de voortuin.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling

van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode:  de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing: het is verboden om het bestaand schrijnwerk te vervangen door schrijnwerk in een ander materiaal, kleur of andere verdeling. Het schrijnwerk in de voorgevel wordt gewijzigd;
  • artikel 9 Minimale hoogte van ruimten: de eetplaats op het gelijkvloers en bureau op de eerste verdieping hebben een vrije hoogte van 2,51 en 2,50 m. Dit is minder dan de minimale 2,60 m voor verblijfsruimten;
  • artikel 18 Stabiliteit en scheidingsmuren: er is geen opstand voorzien van minstens 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak ter hoogte van de gelijkvloerse achterbouw;
  • artikel 23 Inrichting van de open ruimte: de voortuin wordt grotendeels verhard aangelegd met toegangspaden en een autostalplaats. Autostaplaatsen in de voortuin zijn pas toegelaten voor percelen met een perceelsbreedte van meer dan 8 m. De breedte van perceel bedraagt slechts 4,95 m. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek, alle met een hoogte van maximum 1 meter. De vergunde voortuinafsluiting wordt verwijderd;
  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein: bij de verbouwing wordt geen ruimte voorzien voor het stallen van fietsen.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
 

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging, de bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Joos van den Steenelei.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande woning wordt intern verbouwd. Op het gelijkvloers wordt de veranda afgebroken, de keuken en eetplaats worden opengewerkt en via een groot raam in contact gebracht met de tuin. Het dak van de keuken wordt verhoogd zodat er een vrije hoogte van 2,60 m wordt bekomen. Het bouwvolume blijft binnen de bestaande scheimuren.

Op de eerste en tweede verdieping blijven het volume en de indeling ongewijzigd.

 

In de voortuin wordt de bestaande maar onvergunde verharding vervangen door waterdoorlatende materialen. Artikel 23 van de bouwcode bepaalt dat in voortuinen enkel paden palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter zijn toegelaten. Halfverhardingen voor het parkeren van wagens zijn enkel toegelaten als het perceel breder is dan 8 meter, wat hier niet het geval is. Parkeren in de voortuin is bijgevolg niet toegelaten. Er wordt in de voorwaarden bij de vergunning opgelegd dat de zone die is ingetekend als oprit moet ingericht worden als kwalitatieve groene en onverharde ruimte.

Verder moet de voortuin afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek, alle met een hoogte van maximum 1 meter. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel afsluitingen langs de openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling.

Dit wordt opgenomen in de voorwaarden bij de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het buitenschrijnwerk van de voorgevel werd vervangen door wit pvc, verder blijft de voorgevel ongewijzigd. De achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met een lichtgrijze pleister. Het schrijnwerk en de dakrand worden uitgevoerd in antraciet aluminium, de dorpels en de treden naar de tuin zijn in blauwe hardsteen.

De materiaal- en kleurkeuzes zijn aanvaardbaar en inpasbaar in de omgeving. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Intern worden een aantal aanpassingen gedaan in functie van gebruiksgemak en woonkwaliteit.

De eetplaats op het gelijkvloers en het bureau op de eerste verdieping hebben een vrije hoogte van 2,51 m en 2,50 m, wat minder is dan de minimale vrije hoogte van 2,60 voor verblijfsruimtes, zoals bepaald in artikel 9 van de bouwcode. Aangezien het bestaande ruimtes betreft waaraan niets gewijzigd wordt, de nieuwe keukenruimte wel voldoende vrije hoogte heeft en er door de verbouwing een open leefkeuken ontstaat met ruime lichtinval dankzij het grote schuifraam en de dakkoepel, is de woonkwaliteit gegarandeerd en is een afwijking aanvaardbaar.

 

Artikel 18 van de bouwcode bepaalt dat in geval van een plat dak de scheidingsmuren een opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak moeten hebben. Deze opstand mag niet met een brandbaar materiaal bekleed worden. De scheidingsmuren ter hoogte van de gelijkvloerse achterbouw voldoen hier niet aan. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden bij de vergunning.

 

Artikel 33 van de bouwcode bepaalt dat bij een verbouwing het fietsparkeren op eigen terrein moet georganiseerd worden. De fietsparkeerplaatsen voor bewoners moeten overdekt en afsluitbaar zijn. Er wordt geen ruimte voorzien voor het stallen van fietsen, maar gezien de beperkte ruimte op het gelijkvloers en de aard van de verbouwing, is een afwijking op dit artikel aanvaardbaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De zone in de voortuin die is ingetekend als oprit met halfverharding als ondergrond moet ingericht worden als kwalitatieve groene en onverharde ruimte. Parkeren in de voortuin is niet toegelaten.
  1. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter, zowel langs de openbare ruimte als tussen de voortuinen onderling.
  1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 november 2024

Volledig en ontvankelijk

9 januari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 maart 2025

Verslag GOA

20 februari 2025

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De zone in de voortuin die is ingetekend als oprit met halfverharding als ondergrond moet ingericht worden als kwalitatieve groene en onverharde ruimte. Parkeren in de voortuin is niet toegelaten.
  1. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter, zowel langs de openbare ruimte als tussen de voortuinen onderling.
  1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.