Terug
Gepubliceerd op 03/03/2025

2025_CBS_01382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024119281. Leopoldstraat 3, Orgelstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/02/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Nathalie Van Baren

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_01382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024119281. Leopoldstraat 3, Orgelstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_01382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024119281. Leopoldstraat 3, Orgelstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024119281

Gegevens van de aanvrager:

de heer Filip Van Rompaey met als adres Van Putlei 4 te 2018 Antwerpen en mevrouw Katrien Moens met als adres Camille Huysmanslaan 61 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Leopoldstraat 3, Orgelstraat 2 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 1054B

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen van 2 appartementen tot 1 appartement en inrichten van een dakterras

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis:

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/102848;

-          27/2/1939: toelating (18#11869) voor het wijzigingen aan verleende bouwtoelating;

-          31/5/1938: toelating (18#10510) voor het voorgevels wijzigen;

-          3/2/1938: toelating (18#9594) voor huis afbreken en appartementenbouw oprichten.

 

Vergunde toestand

-          functie: gemengd gebouw:

  • 2 tweeslaapkamerappartementen van 86 m² en 64 m² op de 5de verdieping van een appartementsgebouw;

-          bouwvolume:

  • 6 bouwlagen met plat dak; 

-          gevelafwerking:

  • aan de zijde Orgelstraat:

-          gevel in beige natuursteen;

-          (origineel stalen schrijnwerk)

-          balustrade in zwart staal;

  • aan de zijde Leopoldstraat:

-          gevel in beige natuursteen;

-          houten kroonlijst, grijswit geschilderd;

-          (origineel stalen schrijnwerk)

-          terugliggende gevel in witte gevelbepleistering op de 5de verdieping.

 

Bestaande toestand

overeenkomstig de vergunde toestand behoudens:

-          gevelafwerking: schrijnwerk op de verdiepingen vervangen door natuurkleurig aluminium.

 

Nieuwe toestand

-          functie: gemengd gebouw:

  • 1 tweeslaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 150 m² op de 5de verdieping;

-          gevelafwerking:

  • aan de zijde Orgelstraat: buitenschrijnwerk in zwart aluminium met slanke profielen op de 5de verdieping;
  • aan de zijde Leopoldstraat:

-          terugliggende gevel in witte gevelbepleistering met buitenschrijnwerk in zwart aluminium op de 5de verdieping;

-          dakterras.

 

Inhoud van de aanvraag

-          samenvoegen van 2 woongelegenheden waardoor het aantal woongelegenheden verminderd met 1;

-          wijzigen van de gevels;

-          inrichten van een dakterras op een plat dak;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

5 december 2024

24 januari 2025

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

5 december 2024

5 december 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

5 december 2024

18 februari 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  2:   zone voor wonen - (wo2).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde: 

In CHE-gebied, bij beschermd erfgoed, worden de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten.

De aanvraag voorziet interne verbouwingen en wijzigingen van het schrijnwerk.

-          artikel 2.1.11.2 Terrassen op platte daken: 

Gelegen in hetzelfde vlak als de gevel mag de bovenrand van de borstwering van terrassen niet hoger zijn dan de voorgeschreven maximum gevelhoogte. In terugsprong moet de hoogte van de borstwering beperkt blijven binnen een lichtbelemmeringshoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak. 

De aanvraag voorziet geen balustrade aan het dakterras.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 5 Ontwikkelingsgerichte aanpak van erfgoed: zie RUP Binnenstad.
  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing

Het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling is verboden.

De aanvraag voorziet het wijzigen van het schrijnwerk op de 5de verdieping.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het samenvoegen van twee kleinere appartementen naar één grotere woongelegenheid verbetert de verblijfskwaliteit. Wonen is functioneel inpasbaar in de omgeving van de Leopoldstraat met een mix van wonen en werken. 

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Door de aanpassingen wordt een ruim appartement voor een gezin voorzien in het centrum van de stad. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een modernistisch appartementsgebouw, opgetrokken naar een ontwerp door de architecten Vincent Cols en Jules De Roeck uit 1938. Het complex is gelegen in CHE-gebied en opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.

 

Voor het vervangen van het origineel stalen schrijnwerk door het huidige natuurkleurig aluminium werden geen relevante vergunningen teruggevonden.

Het vervangen van het bestaande schrijnwerk door zwart aluminium schrijnwerk op de vijfde verdieping wordt als volgt geadviseerd door de stedelijke dienst Monumentenzorg:

“Het ingediende ontwerp werd vooraf besproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg. De aangevraagde ingrepen hebben geen storende impact op de erfgoedwaarde van het pand of zijn omgeving. We waarderen de intentie om het historische gevelbeeld terug te herstellen door het gebruik van slanke alu profielen met oorspronkelijke raamverdeling. Er wordt geadviseerd om slanke aluminium profielen (steellook) te gebruiken voor het schrijnwerk ter hoogte van de straatgevels.”

 

Hoewel enkel het schrijnwerk op de hoogste verdieping wordt vervangen, wordt geoordeeld dat het voorzien van schrijnwerk naar origineel model op termijn het straatbeeld ten goede komt. Indien het schrijnwerk van de overige verdiepingen wordt vervangen zal dit moeten gebeuren naar analogie met de vijfde verdieping.

Vergunningsplichtige gevelwijzigingen ten opzichte van de (geacht) vergunde toestand op de overige verdiepingen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient strikt te worden nageleefd.

 

De balustrade rond het dakterras is onvoldoende hoog om een veilig gebruik van het terras te garanderen. In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgenomen dat een balustrade rond het terras moet worden voorzien conform de bepalingen van artikel 2.1.11.2 ‘Terrassen op platte daken’ van het RUP Binnenstad, wat wil zeggen binnen een hoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak.

 

Het terras op het platte dak in de Leopoldstraat is niet hinderlijk voor de privacy van de omliggende percelen. Er wordt wel opgemerkt dat de inplanting niet voldoet aan burgerrechtelijke bepalingen in verband met lichten en zichten. Hoewel de vergunningverlenende overheid geen rekening mag houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot omgevingsvergunningsvergunning, ontneemt een omgevingsvergunning deze rechten niet en ontslaat de aanvrager niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Op de 5de verdieping worden slanke aluminium profielen (steellook) voor het schrijnwerk ter hoogte van de straatgevels voorzien.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. Vergunningsplichtige gevelwijzigingen ten opzichte van de (geacht) vergunde toestand op de overige verdiepingen worden uitgesloten uit de vergunning.

5. Een balustrade is te voorzien rond het terras binnen een hoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 november 2024

Volledig en ontvankelijk

5 december 2024

Start openbaar onderzoek

13 december 2024

Einde openbaar onderzoek

11 januari 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 maart 2025

Verslag GOA

21 februari 2025

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Op de 5de verdieping worden slanke aluminium profielen (steellook) voor het schrijnwerk ter hoogte van de straatgevels voorzien.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. Vergunningsplichtige gevelwijzigingen ten opzichte van de (geacht) vergunde toestand op de overige verdiepingen worden uitgesloten uit de vergunning.

5. Een balustrade is te voorzien rond het terras binnen een hoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.