Op 19 december 2011 keurde de gemeenteraad de wijziging van het reglement inzake de selectie van personeelsleden van het operationeel, administratief en logistiek kader in het kader van mobiliteit en externe werving goed (jaarnummer 1372).
Op 8 november 2024 keurde de gemeenteraad de politiebegroting 2025, gewone en buitengewone begroting, goed (jaarnummer 8496).
De directie mobiliteit en loopbaanbeheer van de federale politie deelde mee dat de mobiliteitsronde 2025-02 wordt gepubliceerd op 4 april 2025.
Om de vacatures van Politiezone Antwerpen (PZA) te kunnen overmaken, dienen de vacatures te worden vastgesteld door de overheid.
Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.
Sinds 10 januari 2014 voorziet een wijziging in het statuut de mogelijkheid om de bevoegdheid van de raadsleden inzake benoemingen en wervingen, per lopende legislatuur, te delegeren aan de burgemeester. Deze delegatie werd voorzien en goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020 (jaarnummer 0369).
Rekening houdend met het meerjarenplan inzake de rekrutering is het opportuun om de volgende vacatures open te verklaren:
CP |
2 |
Deze worden bij voorkeur als volgt ingevuld:
De vacatures voor de volgende mobiliteitsronde (2025-02) dienen tijdig te worden overgemaakt aan de directie mobiliteit en loopbaanbeheer. Tevens dient de directie mobiliteit en loopbaanbeheer hierbij de beslissing van de burgemeester te ontvangen met het akkoord over het aantal vacante betrekkingen.
Indien een vacante betrekking voor het administratief en logistiek kader niet wordt ingevuld via de reguliere mobiliteitsprocedure, impliceert de vacantverklaring van deze betrekking, conform het Koninklijk Besluit van 20 december 2005, vervolgens het beroep op een statutaire aanwerving.
Omwille van de doorlooptijd van de selectie- en aanwervingsprocedure is het sterk aangewezen het potentieel aan geslaagde kandidaten maximaal te benutten. Daarom wordt voorgesteld de geslaagde maar niet-batig gerangschikte kandidaten op te nemen in een werfreserve volgens de vastgestelde rangschikking.
De selectieprocedure georganiseerd door PZA kan bestaan uit:
De bijzondere rekenplichtige van PZA regelt de financiële aspecten via de weddekredieten van de politiebegroting van 2025.
De waarnemend burgemeester keurt goed dat volgende vacatures via mobiliteit worden vastgesteld:
KADER | GRAAD | AANTAL |
Officierenkader | Commissaris van politie | 2 |
De waarnemend burgemeester keurt goed dat de geslaagde maar niet-batig gerangschikte kandidaten zullen worden opgenomen in een werfreserve, geldig tot aan de opening van mobiliteitsronde 2025-04 volgens de vastgestelde rangschikking.
De waarnemend burgemeester keurt goed dat de door de federale politie naar PZA gedetacheerde personeelsleden terug ter beschikking van de federale politie zullen worden gesteld zodra de instroom voldoende is om vacante plaatsen, die door deze gedetacheerden bezet worden, in te vullen.
De bijzondere rekenplichtige van PZA regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag |
Boekingsadres | Bestelbon |
Geraamde kostprijs bij maximale invulling van de vacature opengesteld bij de mobiliteitsronde 2025-01: Operationeel kader: Commissaris (2) |
Jaarwedde aan 100% 2 x 22.070,95 EUR | Budgetplaats: 60030 |
NVT |