Terug
Gepubliceerd op 08/05/2025

Notulen  districtscollege Merksem

do 20/03/2025 - 10:00 collegezaal

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, districtsburgemeester

Agendapunten

1.

2025_DCME_00044 - Districtscollege - Notulen 6 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
1.

2025_DCME_00044 - Districtscollege - Notulen 6 maart 2025 - Goedkeuring

2025_DCME_00044 - Districtscollege - Notulen 6 maart 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het districtscollege vergaderde op 6 maart 2025.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege.  De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd  aan de districtsraadsleden bezorgd.

Argumentatie

Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 6 maart 2025 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Districtssecretaris De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
2.

2025_DCME_00045 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode februari 2025. - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
2.

2025_DCME_00045 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode februari 2025. - Kennisneming

2025_DCME_00045 - District Merksem - Bestelbonnen goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode februari 2025. - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.

Juridische grond

In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.

Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:

De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.

Argumentatie

Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.

Besluit

Het districtscollege Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode februari 2025.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2025_DCME_00046 - Districtsraad - Schriftelijke vragen districtsraadsleden. Week 8 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
3.

2025_DCME_00046 - Districtsraad - Schriftelijke vragen districtsraadsleden. Week 8 - Kennisneming

2025_DCME_00046 - Districtsraad - Schriftelijke vragen districtsraadsleden. Week 8 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Volgens de artikels 31 en 126 van het Decreet Lokaal Bestuur hebben de districtsraadsleden het recht om aan het districtscollege mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

Juridische grond

Artikel 31 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan de burgemeester en aan het college mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Dit artikel is ook van toepassing op de districten conform artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Artikel 6 van het huishoudelijk reglement district Merksem, goedgekeurd in de districtsraad van 25 april 2019 (jaarnummer 42), bepaalt dat raadsleden schriftelijke vragen kunnen indienen. Het regelt de manier waarop op schriftelijke vragen wordt beantwoord.

Argumentatie

Het districtscollege ontving volgende schriftelijke vraag van een districtsraadslid:

Nummer Vraagsteller Onderwerp Gesteld aan
SV_00055 Bavo De Mol Subsidies voor Merksemse projecten Sonja De Meyer

Op schriftelijke vragen wordt schriftelijk geantwoord. Is het antwoord 30 dagen na ontvangst van de vraag niet gegeven, dan wordt de vraag automatisch terug geagendeerd op de eerstvolgende raad.

De vraag krijgt dan het statuut van een mondelinge vraag en wordt onmiddellijk ter zitting beantwoord. Indien de vraag echter voor de zitting werd beantwoord, wordt ze alsnog van de agenda afgevoerd.

De schriftelijke vragen worden ter kennisneming voorgelegd. De ontwerpantwoorden worden ter goedkeuring voorgelegd, zodat het antwoord wordt gedragen door het voltallige districtscollege.

Besluit

Het districtscollege Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de schriftelijke vraag ingediend in week 8:

Nummer Vraagsteller Onderwerp Gesteld aan
SV_00055 Bavo De Mol Subsidies voor Merksemse projecten Sonja De Meyer

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed dat de schriftelijke vraag wordt toegewezen aan Luc Bungeneers, districtsburgemeester.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
4.

2025_DCME_00047 - Collegiale brief aan adviesraden district Merksem - Advies Week van de Vrijwilliger - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
4.

2025_DCME_00047 - Collegiale brief aan adviesraden district Merksem - Advies Week van de Vrijwilliger - Goedkeuring

2025_DCME_00047 - Collegiale brief aan adviesraden district Merksem - Advies Week van de Vrijwilliger - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De eerste week van maart is het de Vlaamse Week van de Vrijwilliger.

Juridische grond
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze raden en overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.

Artikel 135 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
Argumentatie
Het districtsbestuur wil graag de vier Merksemse adviesraden bevragen, om te kijken hoe het vrijwilligerswerk in Merksem best ondersteund wordt.

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de collegiale brieven met betrekking tot de adviesvraag 'Week van de Vrijwilliger' aan de vier adviesraden goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstOpdracht
{SIGEL}Het advies en de collegiale brief voorleggen aan de districtsraad ter kennisneming.
5.

2025_DCME_00048 - District Merksem. Maand van de Markt - Organisatie 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
5.

2025_DCME_00048 - District Merksem. Maand van de Markt - Organisatie 2025 - Goedkeuring

2025_DCME_00048 - District Merksem. Maand van de Markt - Organisatie 2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Het doel van de campagne 'Maand van de Markt' is dat tijdens de maand april de aantrekkingskracht van de lokale markt vergroot wordt. District Merksem zet mee haar schouders onder levendigere handelskernen en wil de Merksemse consument aanmoedigen om lokaal te kopen.

Aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd in de districtsraad van 28 november 2024  (jaarnummer 51). In het meerjarenplan is budget voorzien voor 'acties middenstand'.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.

Argumentatie

District Merksem doet mee aan de actie 'Maand van de Markt' en wil de Merksemse consument aanmoedigen om naar de wekelijkse, lokale markt op en rond het Sint-Franciscusplein te komen. Voor de 'Maand van de Markt' is er een ondersteuningsaanbod van Provincie Antwerpen dat bestaat uit:

  • Mediacampagne;
  • Communicatiepakket voor de deelnemende gemeenten;
  • Gratis promomateriaal (posters);
  • Wedstrijdkaarten met een unieke code en digitaal platform voor de wedstrijd.

Bij iedere aankoop krijgt de klant van de handelaar een wedstrijdkaart met code. Die code moet geregistreerd worden op www.maandvandemarkt.be. Zo maakt men kans op prijzen.

District Merksem zorgt voor:

  • Lokale promotie voor de Maand van de Markt bij de marktkramers en inwoners;
  • De praktische, lokale organisatie voor en tijdens de Maand van de Markt: vijf dinsdagen in april kunnen marktbezoekers codes krijgen, bij een aankoop op de markt;
  • De actiedag op de eerste markt, om de feestmaand extra in de kijker te zetten;
  • De lokale prijzen en de organisatie van de prijsuitreiking van de Merksemse wedstrijd (op dinsdag 20 mei 2025).

Er wordt ingezet op de verbinding tussen de markt en de lokale handelaars.

Algemene financiële opmerkingen

De verschillende uitgaven voor bovenstaande activiteiten worden vastgelegd onder budgethouderschap. Boekingsadres voor de uitgaven betreft 2MER010203A00000/5075500000/2500/6141.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0102 - Aandacht voor alle Merksemnaren
2MER010203 - Het district ondersteunt lokale ondernemers

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de organisatie van de 'Maand van de Markt 2025' in Merksem goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2025_DCME_00049 - Ondersteuning - District Merksem - Ondersteuning Merksemse projecten. Scouts den 41 Koningin Astrid FV. Toekenning en uitbetaling ondersteuning - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
6.

2025_DCME_00049 - Ondersteuning - District Merksem - Ondersteuning Merksemse projecten. Scouts den 41 Koningin Astrid FV. Toekenning en uitbetaling ondersteuning - Goedkeuring

2025_DCME_00049 - Ondersteuning - District Merksem - Ondersteuning Merksemse projecten. Scouts den 41 Koningin Astrid FV. Toekenning en uitbetaling ondersteuning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 25 maart 2021 (jaarnummer 20) keurde de districtsraad het reglement 'Ondersteuning Merksemse projecten' goed.

Op 28 november 2024 (jaarnummer 51) keurde de districtsraad de aanpassing 6 van het meerjarenplan (2020-2025) goed.

Scouts den 41 Koningin Astrid FV diende op18 februari 2025 een aanvraag in voor ondersteuning op basis van het reglement 'Ondersteuning Merksemse projecten'.

DossierNaam projectAanvragerDatum projectAangevraagde ondersteuning
210084
Tocht naar ScherpenheuvelScouts den 41 Koningin Astrid FV1 mei 20253.000,00 EUR


Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).

Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie

In het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.

Argumentatie

De gevraagde ondersteuning van volgende organisatie/persoon voldoet aan de voorwaarden van het reglement en wordt goedgekeurd: Scouts den 41 Koningin Astrid FV.

De adviescommissie adviseert onderstaande:

NaamKorte omschrijving en adviesVoorgestelde ondersteuning
Scouts den 41 Koningin Astrid FV

Ieder jaar wandelen een hele hoop Merksemnaren (scouts- en chiroleden, -leiding, ouders en sympathisanten) vanuit Merksem naar Scherpenheuvel. Voor deze editie van 'Tocht naar Scherpenheuvel' wil de scouts een ruim publiek overtuigen om mee te wandelen. Er wordt samengewerkt met andere jeugdverenigingen. Bovendien voorzien ze voor iedere wandelaar een tocht op maat. De meest ambitieuze deelnemers vertrekken 's nachts in Merksem en trekken te voet 60km naar Scherpenheuvel. In de loop van de ochtend vertrekken er daarna bussen naar vertrekpunten op 40, 30, 20 en 10km van de eindbestemming. De deelnemers worden onderweg begeleid en aangemoedigd op check-in posten en worden daar ook verwend met snacks en drankjes. Op 10km van Scherpenheuvel komt iedereen samen voor een gezellig middagpauze, waarna het laatste deel van de tocht samen ingezet wordt. In de laatste kilometer trekken de leden van het trommelkorps van de scouts hun instrumenten aan en begeleiden ze de aankomst door muziek. De stoet wordt op dat moment begeleid door lokale politie.  

Dagplanning: 

2 uur: vertrek wandelaars 60km

5.30 uur: vertrek wandelaars 40km

7 uur: vertrek wandelaars 30km

8.45 uur: vertrek wandelaars 20km 

10.45 uur: vertrek wandelaars 10km

16 uur: einde bijeenkomst en om 17.30 uur vertrekken de bussen terug richting Merksem.

Advies:

De adviescommissie adviseert dit project positief voor een subsidie van 3.000,00 EUR.

De samenwerking tussen de verschillende jeugdbewegingen is niet alleen mooi, maar ook uniek. Het bevordert de onderlinge band en mogelijke samenwerkingen in de toekomst. Ze streven ernaar om alle Merksemnaren aan het wandelen te krijgen. Wandelen is een gezonde en toegankelijke manier om mensen in beweging te krijgen en draagt bij aan een actieve levensstijl. Het feit dat ze verschillende afstanden aanbieden, maakt de tocht toegankelijk voor iedereen, ongeacht hun fysieke conditie.

Hoewel de tocht niet volledig in Merksem plaatsvindt, zet deze activiteit ons district op een positieve manier in de schijnwerpers. De betrokkenheid van de lokale gemeenschap en de positieve aandacht die dit evenement genereert, dragen bij aan een positief imago van Merksem.

We willen benadrukken dat we niet alle uitstappen met busvervoer ondersteunen, maar we dit als uitzondering beschouwen omwille van bovengenoemde argumenten. 

3.000,00 EUR


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0102 - Aandacht voor alle Merksemnaren
2MER010201 - Jongeren krijgen ruimte om zich te ontplooien
9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0103 - Trots op een dynamisch Merksem
2MER010301 - Samen werken aan een dynamisch Merksem

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de toekenning en uitbetaling van de volgende ondersteuning goed:

Scouts den 41 Koningin Astrid FV

Tocht naar Scherpenheuvel

3.000,00 EUR

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

 

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Ondersteuning tocht naar Scherpenheuvel

Scouts den 41 Koningin Astrid, Fortsteenweg 120, 2170 Antwerpen

NXX0003593651

BE22 7895 4264 0347

3.000,00 EUR

budgetplaats: 5076500000
budgetpositie: 6496500
functiegebied: 2MER010301A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2ME090909
 budgetperiode: 2025

4005663170

7.

2025_DCME_00050 - District Merksem. Bredabaan (Gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
7.

2025_DCME_00050 - District Merksem. Bredabaan (Gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2025_DCME_00050 - District Merksem. Bredabaan (Gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Bredabaan in het district Merksem:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 oktober 2023 (jaarnummer 7199); 
  • maakt deel uit van het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Naar aanleiding van een melding startte de dienst 'Detailhandel' van stad Antwerpen een bevraging bij de plaatselijke handelaars betreffende een eventuele wijziging van de venstertijden voor de verschillende laad- en loszones in de straat. Uit dit onderzoek blijkt dat dit voorstel breed gedragen wordt door de plaatselijke handelaars.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en district Merksem stellen dan ook voor om de tijden op de 'laad- en loszones met venstertijd' aan te passen naar weekdagen. Hierdoor wordt het parkeerregime op zaterdag flexibeler voor bezoekers van de winkelstraat.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • het parkeerverbod op 'laad- en loszones met venstertijd' wordt gewijzigd naar van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 18.00 uur (artikel 2).
De parkeerbalans neemt op zaterdag toe met zeventien plaatsen.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bredabaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 oktober 2023 (jaarnummer 7199).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
8.

2025_DCME_00051 - District Merksem. Doelhofstraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
8.

2025_DCME_00051 - District Merksem. Doelhofstraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

2025_DCME_00051 - District Merksem. Doelhofstraat - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Doelhofstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 19 januari 2024 (jaarnummer 456);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het reglement “Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 21 januari 2025 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Bredabaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap tegenover het huisnummer 12 (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Bredabaan op nummer 445, voldoet aan de voorwaarden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Doelhofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 januari 2024 (jaarnummer 456).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
9.

2025_DCME_00052 - District Merksem. Laaglandlaan - Verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, districtsburgemeester; Sonja De Meyer, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Nick Loridan, districtsschepen; Sander Rottiers, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, districtsburgemeester
9.

2025_DCME_00052 - District Merksem. Laaglandlaan - Verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

2025_DCME_00052 - District Merksem. Laaglandlaan - Verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context
De Laaglandlaan in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 december 2024 (jaarnummer 9727);   
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30, gekend als "Omgeving Fort van Merksem", "Omgeving Jan Palfijn" en "Merksem Heide"; 
  • maakt deel uit van het reglement “Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 
Op 6 januari 2025 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Laaglandlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 3 (artikel 7).
    Uit onderzoek blijkt dat de plaats niet meer wordt gebruikt door de oorspronkelijke aanvrager.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laaglandlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 december 2024 (jaarnummer 9727).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.